وزیر خارجه درباره‌ احتمال آغاز گفت‌وگوها با آمریکا تصریح کرد:‌ ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم و این آمریکا است که مذاکرات را ترک کرد و تعهدات خود را زیر پا گذاشت. ما هیچ وقت ابایی از مذاکره نداریم.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره‌ی تقاضای وزیر خارجه آمریکا برای مصاحبه با رسانه‌های ایران اظهار کرد:‌ من اگر به آمریکا سفر می‌کنم در واقع به سازمان ملل سفر می‌کنم. در این سفر درخواست‌هایی توسط رسانه‌ها برای مصاحبه انجام می‌شود و ما بر اساس احترامی که به مردم آمریکا داریم به آن مصاحبه‌ها جواب می‌دهیم زیرا دعوای ما با سیاست‌های حکومت آمریکاست نه مردم آمریکا.

وی ادامه داد: عمده مصاحبه‌ها زنده نیست  و همه آنها در محل اقامت من انجام می‌شود چون اجازه ندارم به استودیوها بروم. پمپئو اکنون سیاست تبلیغاتی آغاز کرده است در حالی که پیش از این تعداد زیادی از درخواست‌های مصاحبه با مقامات آمریکا بوده است که همه آنها را رد کرده‌اند. ولی الان می‌خواهد بگوید ما نمی‌تـوانیم با مردم ایران صحبت کنیم که این ترفند بسیار سخیفی است چون آنها فرصت صحبت با مردم ایران داشته‌اند ولی صحبت نکردند.

وی تصریح کرد:‌ آنها مردم ایران را هدف قرار دادند جنگ اقتصادی علیه دولت نیست بلکه علیه مردم و کودکان مریض است. حالا در این شرایط توقع دارند مردم با علاقه به حرف‌های آنها گوش دهند. خوب با خبرنگارانی که پیش از این درخواست مصاحبه دادند مصاحبه کنند.

وی درباره‌ی  نتایج نشست اخیر کمیسیون برجام خاطر نشان کرد:‌ این جلسه چالشی بوده است و ما توقع خود را اعلام کرده و از ضرورت اجرای تعهدات کشورهای اروپایی صحبت کردیم. ما تاکید داشتیم اروپا باید تعهدات خود را اجرایی کند. اینستکس هم که هنوز کامل عملیاتی نشده است و اگر عملیاتی شود حتما ضرورت دارد که پول نقد وارد اینستکس شود.

ظریف با اشاره به این که آمریکا نباید بگوید که اینستکس چگونه کار کند خاطر نشان کرد:‌ اینستکس ساز و کاری برای اجرای تعهدات اروپا است و نباید با موافقت آمریکا کار کند اروپا باید جرات داشته باشد تا تعهدات خود را اجرایی کند نه منویات آمریکا را . گام سوم ما در شرایطی عملیاتی می‌شود که تعهدات طرف اروپایی اجرایی نشود. با این حال اعضای کمیسیون برجام بر اجرای تعهدات خود تاکید کردند ولی باید ببینیم در عمل چه می‌کنند.

وزیر خارجه درباره‌ی مذاکره تلفنی رئیس جمهور با امانوئل مکرون اظهار کرد:‌ رئیس جمهور بیان کرده است اقدامات اروپا هیچ تناسبی با تعهدات آنها ندارد. بنابراین اگر بخواهند توقعات آنها عملیاتی شود موظفند که تعهدات خود را اجرایی کنند. فروش نفت ایران ، حمل نفت ایران و بازگشت درآمد نفتی ایران از تعهدات آنهاست. ما فعلا از تعهد سرمایه گذاری آنها عبور کردیم و آنها باید تعهدات خود در زمینه نفت را اجرایی کنند.

ظریف همچنین گفت: ما مطرح کرده‌ایم که آمریکا باید تعهدات خود را اجرایی کند. از تروریسم اقتصادی  و اعمال فشار برای متوقف شدن فروش نفت ایران دست بردارد. اروپا هم تعهداتی دارد که باید آن را اجرایی کند. صحبت روحانی با مکرون در این زمینه است و مکرون هم اعلام کرده است هم با آمریکا و هم در داخل اروپا در حال رایزنی است. ما هیچ‌گاه مخالف گفت‌وگو نیستیم و گفت‌وگو با مکرون و سایر اعضای اروپایی برجام و 1+4 را ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه درباره‌ تغییر رویکرد امارات در مسائل منطقه‌ای بیان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که علاقمند به ارتباط با همسایگان هستیم. امارات همانند عربستان و بحرین  همسایه ما است و مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کردند علاقه‌مند به روابط خوب با همسایگان هستیم؛ اگر آنها سیاست‌های خود را تغییر داده و دست از دخالت در امور داخلی کشورها بردارند. من امیدوارم تیم B کاهش یابد و به نتانیاهو و بولتون محدود شود.

ظریف همچنین درباره‌ احتمال آغاز گفت‌وگوها با آمریکا تصریح کرد:‌ ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم و این آمریکا است که مذاکرات را ترک کرد و تعهدات خود را زیر پا گذاشت. ما هیچ وقت ابایی از مذاکره نداریم. آنهایی که مذاکره را ترک کردند باید تعهدات خود را اجرا کنند و آنها هم  که در میز مذاکره هستند باید تعهدات خود را عمل کنند. تنش‌ها و تشنج‌ها همگی ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا و همراهی اروپا با این تروریسم است.

وی درباره‌ نامه خود به رهبری خاطرنشان کرد:‌ چند صدایی در کشور، تضارب آرا ، نقد و گفت‌وگو ، یک نعمت در کشور ما است. اما تخطئه ، افترا و توهین کفران این نعمت است. در داخل نباید به گونه‌ای عمل شود که دشمن سوء استفاده کند. آمریکا چون در مقابل تهاجم دیپلماتیک ما چاره دیگری نداشت مطرح کرد که وزیر خارجه ایران قدرت بیان نظریات نظام را ندارد. نباید دوستان چنین بهانه‌هایی به دشمن بدهند. نقد با افترا فرق می‌کند. من با تمام وجودم آماده‌ام که از آزادی بیان دفاع کنم. همان طور که در وزارت خارجه فرصت بیان نظرات مخالف داده شده است.

وی با بیان این که من در دانشگاه به دانشجویانی که خلاف دیدگاه‌هایم نظر دهند نمره بهتری می‌دهم چون دوست دارم نقد را تشویق کنم تصریح کرد:‌ البته این بدان معنا نیست که توهین را تشویق کرده و افترا بزنیم. وزارت خارجه در برابر بیگانگان از منافع کشور و منافع همان گروه‌هایی که به ما تهمت زده و پشت تهیه این فیلم‌ها هستند دفاع می‌کند. این اقدامات مخل وحدت ملی ما است و اعتماد مردم را خدشه دار می‌کند. هرقدر به من توهین شود آن را ذخیره آخرت خود می‌دانم . بار آخرت من آنقدر سنگین است که این توهین‌ها از بار گناهان من کم کند. بنابراین سپاسگزار کسانی هستم که به من توهین کرده و افترا می‌زنند. ولی این اقدام برای منافع ملی خطرناک است.

ظریف ادامه داد:‌ به این دلیل کاری که در جهت منافع ملی بود را انجام دادم. رهبری همواره خواستار منافع ملی هستند و به من نگاه خطا پوش داشته و لطف دارند. و من را مورد شفقت و مهربانی خود قراردادند. همواره من از ایشان سپاسگزارم که نمی‌گویم با وجود همه ناجوانمردی‌ها بلکه مهرورزی‌های زیاده از حد ، ایشان به من محبت کرده و موجبات دلگرمی بنده و همکارانم را فراهم کردند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا سفر مقامات عراقی به ایران در حل مساله نفتکش ها کارساز بود خاطر نشان کرد:‌ مقامات عراقی دوستان ما هستند و ما با دوستان همیشه گفت‌وگو داشته و معتقدیم این گفت‌وگوها همیشه مفید است.

وی درباره‌  احتمال مذاکره با عربستان تاکید کرد:‌ اگر عربستان آماده باشد ما هم همواره آماده‌ایم. ما هیچ‌گاه باب گفت‌وگو با همسایگان را نبسته و نخواهیم بست.

ظریف درباره‌ احتمال سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این سفر در دستور کار است ولی هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم.

به گفته‌ وی محدودیت‌های سفر وی به نیویورک برای رئیس‌جمهور هم وجود خواهد داشت.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران اظهار کرد: بعد از سفر رئیس جمهور به پاریس در زمان سلف مکرون از رئیس‌جمهور فرانسه دعوت شده است. ولی تاکنون پیشنهادی برای سفر به تهران دریافت نکرده‌ایم. ما چندین سال پیش این دعوت را کرده‌ایم و هر وقت تصمیم برای سفر بگیرند ما هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما نامه‌ای به مراجع درباره‌ مذاکره با آمریکا نوشته‌اید گفت : من هیچ نامه‌ای به مراجع در هیچ زمینه‌ای هیچ گاه ننوشته‌ام. من به محضر مراجع شرف یاب می‌شوم و گزارشی را به آنها داده و برای آنها احترام قائل هستم. اما حتی در این دیدارها و گزارش‌ها در مورد مذاکره با آمریکا یا رابطه با این کشور صحبت نکردم. نمی‌دانم چرا برخی از دوستان شایعه را به خبر ترجیح می‌دهند.