آیت الله غرویان گفت: حال و وضعیت آقای احمدی‌نژاد معلوم است. او مبنای مشخصی ندارد و هر روز موضعی می‌گیرد و نان به نرخ روز می‌خورد که نباید این گونه سخن بگوید.

به گزارش مرور نیوز، محسن غرویان  درباره این گفته «محمدجواد حاج علی اکبری»، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مبنی بر اینکه موضع‌گیری ائمه جمعه به نفع جناح‌های سیاسی خط قرمز است و امام جمعه نمی تواند وارد این بحث ها شود، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: نکته خوبی است اما در عمل متاسفانه مشاهده نمی‌کنیم یا خیلی کم مشاهده می‌شود که ائمه جمعه به نفع جناح خاص سیاسی صحبت نکنند بلکه بسیاری از ائمه جمعه چه در عمل و چه در سخنان‌شان، طرفدار‌ جناح خاصی هستند. بنابراین این شعار، شعار خوبی است اما در عمل باید دیده شود و مردم حس کنند که امام جمعه مباحثی را مطرح می‌کند که شامل همه فعالان و گروه‌های مختلف سیاسی است.

غرویان افزود: ائمه جمعه باید در سیاست دخالت کنند ولی در حد کلیات صحبت کنند و خود را در حد یک عضو حزب خاص یا گروه خاص تنزل ندهند. سیاست امری است که شامل همه مردم می‌شود و به همه مردم مربوط می‌شود و مردم نظر سیاسی خود را در انتخابات اعم از انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و انتخابات خبرگان مشخص می‌کنند. اگر هم امام جمعه بخواهد در این باره موضع‌گیری کند باید نظر و رای اکثریت مردم را بر رأی اقلیت ترجیح دهد.

وی در مورد میانگین سن ائمه‌ جمعه نیز بیان کرد: اظهار نظر در مورد میانگین سنی ائمه جمعه را به خود کارشناسان واگذار می‌کنم. به نظر من سن معیار مهمی نیست بلکه نوع فکر و نگاه امام جمعه مهم است. ممکن است فردی امام جمعه باشد و سن آن هم 60 الی 70 سال باشد اما به مسائل جوانان توجه دارد و مسائل روز و علمی را به صورت دقیق مطرح می‌کند. بر عکس ممکن است فردی امام جمعه باشد که سن وی 30 الی 40 سال باشد اما نسبت به مسائل روز اطلاعات لازم را ندارد و یا کم مطالعه می‌کند. به گونه‌ای که از مسائل جهانی، سیاست‌های داخلی و بین‌المللی اطلاع به روز شده ندارد. بنابراین این فرد نمی‌تواند متناسب با مقتضیات زمان و مکان سخن بگوید. بنابراین سن و سال چیز  مهمی نیست. اینکه بگوییم میانگین سن ائمه جمعه 40 سال است، این چه پیامی می‌خواهد داشته باشد بلکه نکته مهم مهم نوع طرز تلقی، تفکر، نگرش و نگاه به مسائل سیاسی اجتماعی است که باید عالم به زمان باشند که در فرمایش امام صادق (ع) نیز است.

این مدرس حوزه علمیه در مورد هجمه افرادی چون پناهیان به رئیس دولت اصلاحات در پی انتشار مقاله وی در گاردین مبنی بر ائتلاف برای صلح، تصریح کرد: خاتمی یک شخصیت بین‌المللی است و  محبوبیت زیادی در داخل کشور دارد. بنابراین گذشته افراد، مجموعه افکار و شخصیت افراد مشخص است. خاتمی زمانی که در دوران ریاست جمهوری‌اش، در هر یک از مجامع بین‌المللی حضور پیدا می‌کرد وجهه ایران را برجسته می‌کرد و حضور او در سطح بین‌المللی، حضوری افتخارآمیز بود. این واقعیتی بوده که در تاریخ ثبت شده است. امثال آقای پناهیان و اینها بهتر است وارد این بحث‌ها نشوند چون به ضرر خودشان تمام می‌شود. به هر حال شخصیت‌ها هر کدام در  وزن‌های اجتماعی خاصی ارزیابی می‌شوند و بهتر است هر فردی، حریم خود را درست تشخیص دهد و به جایگاه اجتماعی خود و دیگران توجه داشته باشد. به‌نظر من اینها با هم قابل مقایسه نیستند.

محسن غرویان در پاسخ به این سوال که چرا پناهیان در مورد سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر مذاکره با آمریکا اظهارنظر نمی‌کند؟ اظهار کرد: سخنان آقای پناهیان براساس حساب و مبنا نیست بلکه موضع‌گیری‌های  شخصی، یا خیلی جناحی و حزبی است. بنابراین روشن است حال و وضعیت آقای احمدی‌نژاد هم معلوم است. او مبنای مشخصی ندارد و هر روز موضعی می‌گیرد و نان به نرخ روز می‌خورد که نباید این گونه سخن بگوید. اما مبنای سخنان آقای خاتمی از زمان ریاست جمهوری این‌گونه بود که ابتدا گفتگوی تمدن‌ها را برابر نظریات علمی برخورد تمدن‌های هانتینگتون مطرح کرد که در واقع در سطح یک متفکر سیاسی نظریه پردازی بود؛ در حال حاضر نیز بر همان مبنا سخن می‌گوید. مبنای آقای خاتمی گفتگو است و فکر می‌کنم واقعیت‌های جهان هم ما را به سمت پذیرش گفتگو و مذاکره دیر یا زود خواهد برد.