وزیر خارجه با تاکید بر اینکه ما متکی بر مردم هستیم گفت: هزینه دیپلماسی ما نباید بر گرده مردم تحمیل شود چرا که استقلال، تمامیت ارضی، اقتدار، و حیثیت و سربلندی ما مدیون مردم است.

به گزارش مرور نیوز، محمدجواد ظریف در دیدار امروز رئیس جمهور با مدیران ارشد وزارت امور خارجه در این وزارتخانه، گفت: ما برای اینکه در حوزه بین المللی حضور یابیم نیاز به اجازه دیگران نداریم و می‌توانیم با اتکا به داشته‌ها، توانمندی‌ها و مردم خودمان در صحنه بین المللی حاضر شویم که این عقبه‌ای پرقدرت در اختیار دیپلماسی جمهوری اسلامی و وظیفه سنگین بر عهده ما قرار داده است.

وی با تبیین سابقه دیرینه و ضرورت بهره مندی از دیپلماسی، آن را عنصر غیر قابل انکار در حیات کشورها دانست که به اشکال مختلف در دوره‌های متفاوت از آن بهره برداری شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در وزارت خارجه سیستمی به نام چاپار داریم که برگرفته از روشی قدیمی است که پیام‌ها را مبادله می‌کردند و تا امروز نیز که دیپلماسی ابعاد گسترده‌ای یافته است از آن استفاده می‌شود. 

ظریف دیپلماسی را شامل گونه‌های متنوع رسمی، نیمه رسمی، غیر رسمی، اقتصادی، فرهنگی، ارزشی، عمومی، دو جانبه و چندجانبه برشمرد و افزود: اکنون در دنیا حوزه‌های متعددی برای دیپلماسی وجود دارد و همه کشورها ناچار به استفاده از آن هستند و هر کشوری از آن استفاده نکند از حوزه مهمی از قدرت عقب مانده است. 

وی گفت: اکنون منابع و مراکز قدرت تغییر کرده و دیپلماسی از منابع قدرت در کنار دیگر منابع مانند قدرت اقتصادی، نظامی و همبستگی داخلی است و اینکه بتوانیم به خوبی منعکس کننده این منابع درونی قدرت باشیم خودش منبع قدرت است.

وزیر خارجه تاکید کرد: البته دیپلماسی می‌تواند وابسته باشد که حتماً هزینه بالایی ندارد و ممکن است دستاوردهای زیادی نیز داشته باشد، چون با اتکا بر قدرت خارجی شکل می‌گیرد، اما موهبت بزرگ انقلاب اسلامی برای ایران، مردمی بودن دیپلماسی است.

ظریف با تاکید بر اینکه ما متکی بر مردم هستیم گفت: هزینه دیپلماسی ما نباید بر گرده مردم تحمیل شود چرا که استقلال، تمامیت ارضی، اقتدار، و حیثیت و سربلندی ما مدیون مردم است.

وی با اشاره به کلام امام خمینی (ره) که مردم، ولی نعمت ما هستند، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری رای مردم حق الناس است و موظف به پاسداری از حقوق مردم هستیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم نباید برای دیپلماسی ما هزینه بدهند، اظهار داشت: مردم به اندازه کافی قدرت دادند که در صحنه دیپلماسی عمل و تلاش کنیم که از هزینه‌های مردم کم و کمک کنیم به معیشت مردم و این دستور کاری بوده است که در دولت تدبیر و امید با نظر شخص رئیس جمهور مبنی بر اینکه سیاست خارجی باید کمک کار توسعه اقتصادی و کمک حال پیشرفت کشور باشد هدفی است که همکارانم در وزارت امور خارجه این هدف را دنبال کرده اند.

ظریف گفت: به نظر بنده با وجود فشارهای خارجی دیپلماسی مستقل در کنار مزایای بسیار بزرگی که دارد یک چالش سنگین دارد که هیچ کس در دنیا دیپلماسی مستقل را بر نمی‌تابد.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی مستقل دیپلماسی‌ای است که باید در دریای طوفانی روابط بین الملل بتواند با استفاده از موقعیت و ظرفیت‌های ویژه، راه باز کند و این راه را به جلو ببرد،افزود: راه در برابر دیپلماسی مستقل از قبل گشوده نیست راه باید گشوده شود و در این راستا تلاشی صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: وظیفه همکاران ما در وزارت امور خارجه وظیفه‌ای دشوار و در عین حال بسیار شیرین است هر لحظه از کار ما شیرینی خدمت به مردم است.

ظریف تاکید کرد: این خدمت حلاوت نوکر مردم بودن را دارد و این برای ما بزرگترین افتخار است و زمانی که در صحنه بین الملل با وجود همه سختی‌ها دربرابر ۶ قدرت جهانی می‌نشینیم و گفتگو می‌کنیم افتخار داریم به هیچکدام از آن‌ها وابسته نیستیم.

وی تصریح کرد: ​ما ضمن توسعه و روابط خوبی که میخواهیم داشته باشیم، اما وابسته نیستیم و با اتکا به مردم این شیرینی را در روابط خارجی تجربه کردیم که مستقل بودن سخت و شیرین است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حضور رئیس جمهور در وزارت امور خارجه دل گرمی بسیار مهمی برای همکاران بنده است، گفت: حمایت‌های رئیس جمهور از وزارت امور خارجه و حمایت‌های مقام معظم رهبری در این صحنه نبرد سهمگین همکاران بنده را بسیار دلگرم کرد و امروز هم ما سپاس گزار هستیم.