وزیر امور خارجه گفت: به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانیم در خصوص مقاصد نفتکش‌های خود شفاف باشیم چرا که آمریکا بصورت غیرقانونی سعی در آزار کشورهای خریدار دارد.

به گزارش مرور نیوز، محمدجواد ظریف در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره توقیف نفتکش گریس ١ گفت: ما همیشه گفته‌ایم توقیف آدریان غیرقانونی بوده و مبنای حقوقی نداشته است. فروش نفت ایران توسط هیچ و نهاد بین‌المللی تحریم نشده است.

وی گفت: ایران متعهد به تصمیمات اتحادیه اروپا نیست و اروپا هم به دنبال تحمیل تصمیمات خود به هیچ عضو خارج از اتحادیه اروپا نیست. بر این مبنا توقیف نفتکش ایران هیچ پایه و اساسی توسط جبل الطارق و انگلیس نداشته است.

ظریف تاکید کرد: الان خوشحالیم این توقیف پایان یافته و امیدواریم این مساله منجر به کاهش تنش شود هرچند می‌بینیم آمریکا به دنبال افزایش سطح تنش است و الان هم یک حکم کاملا سیاسی از دادگاه در خصوص کشتی گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانیم در خصوص مقاصد نفتکش‌های خود شفاف باشیم چرا که آمریکا بصورت غیرقانونی سعی در آزار کشورهای خریدار دارد.

وی همچنین در خصوص امکان میانجی‌گری فنلاند میان ایران و آمریکا گفت: اول از همه فکر می‌کنم باید برای این موضوع بستر وجود داشته باشد تا میانجی‌گری موثر باشد. ایران علاقه‌ای به تقابل ندارد. ما مذاکرات مفصلی را با آمریکا داشتیم و ما نبودیم که میز مذاکره را ترک کردیم. توافقی که همه از آن راضی باشند وجود ندارد. همین که هیچکس با توافق مخالف نباشد خوب است.

ظریف یادآور شد: موضوع میانجیگری باید این باشد که آمریکا چگونه به اجرای تعهدات خود برگردند. چگونه می‌توانند به تعهد به یک قطعنامه شورای امنیت برگردند که خودشان طراحش بودند. در آمریکا تنها یک انتخابات رخ داد. ما نشنیدیم انقلابی در واشنگتن رخ داده باشد شنیدیم فقط تغییر دولت شکل گرفته و باید دولت واشنگتن به تعهدات خود عمل کند. ایران علاقه‌ای به گفت‌وگو با آمریکا ندارد.

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر نقش این کشور در اجرای تعهدات اروپا در چهارچوب برجام بخصوص به عنوان رئیس دوره ای شورای اروپا گفت: اخیرا یک هیات تجاری از فنلاند به تهران سفر کرد البته با توجه به تحریم‌ها همکاری در این زمینه آسان نیست.

وزیر خارجه فنلاند عنوان کرد: در خصوص نقش اروپا در حمایت از برجام در این زمان سخت سعی می‌کنیم که تمام تلاش خود را انجام دهیم و سازوکاری را در این زمینه تعبیه کنیم. نگاه فنلاند به اینستکس مثبت است ما از حامیان سرسخت توافق هسته‌ای هستیم.

وی گفت: همچنان همکاری فعالی با ایران داریم درون حکومت‌ها تلاش برای همکاری است و تمام برنامه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. تلاش می‌کنیم مکانیزم اینستکس را بهبود ببخشیم و تمام احتمالات و فرصت‌ها را در نظر می‌گیریم تا به راهکاری در این رابطه برسیم.