وزیر امورخارجه تاکید کرد: رسما اعلام کردیم که دیداری با مقامات آمریکایی انجام نمی‌ شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح امروز پیش از ترک پکن به مقصد توکیو در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات روز گذشته رئیس جمهور فرانسه و احتمال دیدار ترامپ  و روحانی در آینده گفت: دولت ایالات متحده و آقای ترامپ توافق‌ هایی که به دنبال گفت‌وگو های بسیار طولانی بین دو کشور  صورت گرفته بود را زیر پا گذاشت و آنچه ضرورت دارد انجام شود این است که توافق‌های گذشته اجرایی شود و ما در این زمینه هنوز نشانه قابل توجهی از سوی دولت آمریکا مشاهده نکرده‌ایم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با اشاره به مذاکرات خود با مقامات فرانسه در شهرهای پاریس و بیاریتز گفت: در آن جا صحبت از این بود که چگونه می‌توان با اجرای تعهدات طرفین برجام را حفظ کرد.

وی ادامه داد: ایران در طول سال‌های گذشته تمامی تعهدات خود را در مورد برجام عمل کرده است و بعد از خروج آمریکا از برجام و یک سال بی عملی اروپایی‌ها تصمیم گرفت که اقداماتی را در چارچوب  ماده  36 برجام انجام دهد و اکنون صحبت از این است  که چگونه می‌توان شرایط را به قبل بازگرداند و اروپایی ها نیز  تعهدات خود در برابر ایران و برجام را انجام دهند و ما در مورد این موضوعات صحبت و گفت‌وگو کرده‌ایم.

ظریف با بیان این که متاسفانه اروپایی ها برای این که اقدامات خود را انجام دهند نیاز به برخی از مجوزهای آمریکا دارند ،خاطر نشان کرد: این که کشورهای مستقل برای انجام اقدامات قانونی خود نیاز داشته باشند که از سایر کشورها اجازه بگیرند امر مثبتی نیست و شرایط  خوبی را برای آینده روابط بین الملل نشان نمی دهد.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: این که در این زمینه بین مسئولان فرانسوی با مسئولان آمریکایی  چه گفت‌وگوهای صورت گرفته به خود آنها ارتباط دارد و من در این سفر  رسما اعلام کردیم که دیداری با مقامات آمریکایی انجام نمی‌شود. گفتم که دیداری بین رئیس جمهور ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که آمریکا به جمع 1+5 بپیوندد و برجام را اجرا کند ، در آن زمان هم گفت‌وگوی دوجانبه‌ای نخواهیم داشت.