قائم مقام وزیر کشور گفت: ما باید به پدافند غیرعامل اهمیت دهیم تا با سرمایه‌گذاری اندک و استفاده بهینه از امکانات دشمن را از نزدیک شدن به کشور باز داریم.

به گزارش مرورنیوز، محمدحسین مقیمی صبح امروز در کنفرانس ملی پدافند غیرعامل و توسعه پایدار که در وزارت کشور در حال برگزاری است، اظهار کرد: وقتی در همه طرح‌های اساسی کشور اصول پدافند غیرعامل اجرا شود، دشمن هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهد به کشور نزدیک شود و اگر هم بیاید باید هزینه‌های سنگینی متحمل شود.

وی در ادامه اظهار کرد: ما اگر در اول جنگ پدافند غیرعامل داشتیم دشمن نمی‌توانست به راحتی به کشور ما تهاجم کند، اما چون جنگ خیلی سریع بعد از انقلاب آغاز شد ما نتوانستیم سازمان پدافند غیرعامل را در سراسر کشور فعال کنیم. البته در مناطق نظامی پدافند غیرعامل داشتیم، اما درس سراسر کشور پدافند غیرعامل نبود و از این نظر خسارات زیادی متحمل شدیم. اگر پدافند غیرعامل داشتیم بسیاری از کارخانه‌های ما در زمان جنگ آسیب نمی‌دید. ما هر جا که فرصت داشتیم که پدافند غیرعامل را فعال کنیم، آن مناطق از تهاجم و اثرات تهاجم مصون بود.

مقیمی در ادامه خاطرنشان کرد: امنیت ملی به معنای حفظ و ایجاد وضعیتی است که در آن منافع و ارزش های حیاتی کشور از تهدید مصون باشد و مورد تهدید جدی نباشد. در اینجا اهمیت پدافند غیرعامل مشخص می‌شود. در واقع پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری،‌ ارتقاء پایداری ملی و مدیریت بحران در زمان حمله دشمن است. بنابراین،‌ پدافند غیرعامل حرکتی در جهت امنیت پایدار است.

قائم مقام وزیر کشور همچنین با بیان اینکه رهبر انقلاب در سال 82 سیاست‌های پدافند غیرعامل را ابلاغ کرده‌اند که همه دستگاه‌ها باید به آن توجه کنند، تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه هم به این مهم توجه شده و اکنون همه طرح‌های عمرانی و صنعتی حساس و مهم کشور باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند. تمام اقدامات ما در این جهت برای این است که کشور در مقابل زیاده‌خواهی دشمن بیمه شود. بنابراین، طرح‌های پدافند غیرعامل باید به موازات طرح‌های صنعتی و عمرانی پیش برود و مجریان و مسئولان پدافند غیرعامل هماهنگ در این جهت حرکت کنند و همدیگر را پوشش دهند نه اینکه مانع کار هم شوند.

وی تأکید کرد: پدافند غیرعامل باید در کشور ما مردمی و عمومی شود و همه دستگاه‌های اجرایی و مردم باید با هم در این جهت همکاری کنند. ما این اقدامات را انجام می‌دهیم تا اگر روزی دشمن به ما تهاجم کرد بتوانیم از خود دفاع کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه ما اگر خواسته باشیم به توسعه دست پیدا کنیم باید به امنیت ملی توجه کنیم، گفت: پدافند غیرعامل عاملی در تأمین امنیت کشور است بنابراین، باید آن را در رأس امور قرار دهیم.