رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: روند پیشرفت های هسته ای در کشور خوب است و فعالیت های حوزه اکتشاف و استخراج و تحقیق و توسعه با پیشرفت های چشمگیر روبرو است.

به گزارش مرور نیوز،  علی اکبر صالحی ،  رئیس سازمان انرژی اتمی در بازدید از سایت تحقیقات هسته‌ای کشاورزی و پزشکی البرز گفت: روند پیشرفت‌های هسته‌ای در کشور خوب است و فعالیت‌های حوزه اکتشاف و استخراج و تحقیق و توسعه با پیشرفت‌های چشمگیر روبرو است؛ در سال‌های اخیر از تولید ۱۰ تن اورانیوم به ۳۰ تن رسیده ایم و این میزان را به ۵۰ تن خواهیم رساند.

صالحی ادامه داد: در حوزه اکتشاف و استخراج، قدم‌های بلندی برداشته شده و موفق شده‌ایم با توان داخلی بیش از 80 درصد ذخایر معدنی ایران را شناسایی کرده و خدمات متعددی به وزارت نفت، و مرکز تحقیقات زمین‌شناسی ارائه دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، از بومی‌سازی فناوری‌های هسته‌ای خبرداد و گفت: سالن مدرن سانتریفیوژ که به تازگی راه‌اندازی شده، ظرفیت تولید 60 سانتریفیوژ مدرن را در روز داراست و در زمینه تحقیق و توسعه نیز از فاز مهندسی معکوس به فاز طراحی رسیده‌ایم.

وی افزود: با تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژ‌های جدید توانستیم نسل‌ IR6 که اعتراض بسیاری از کشور‌های خارجی را به دنبال داشت، نصب کنیم.

* ساخت بزرگترین بیمارستان هسته‌ ای کشور در البرز

صالحی در ادامه از پروژه‌های هسته‌ای در حال ساخت خبر داد و گفت: بیمارستان عظیم هسته‌ای کشور در سایت البرز در زمینی به مساحت 10 هکتار در حال ساخت است که تنها 6 نمونه این بیمارستان در دنیا ساخته شده است و مشابهی در منطقه غرب آسیا ندارد.

صالحی افزود: این بیمارستان فوق تخصصی برای درمان انواع سرطان از طریق تابش یون‌های پروتون فعالیت خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طراحی و تامین مالی تجهیزات این بیمارستان نزدیک به 200 میلیون یورو است که در حال حاضر تجهیزات آن سفارش داده شده و نیمی از هزینه آن هم تامین شده است که در صورت محقق شدن برنامه‌ها، این بیمارستان سال 1403 کاملا به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: همچنین پروژه‌ای درمانی تترا در تهران در زمینی به مساحت 33 هزار متر مربع با تجهیزات پزشکی بالغ بر 60 میلیون دلار در حال ساخت است.

صالحی گفت: طرح ساخت دو نیروگاه بزرگ هزار مگاواتی در کشور از دو سال پیش با بودجه 10 میلیارد دلاری آغاز شده و در حال اتمام است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به هزینه‌های بالای پروژه‌های در حال ساخت گفت: به مردم صراحتاً اعلام می‌کنیم که با قدرت و قوت به حرکت خود برای پیشبرد اهداف هسته‌ای‌مان حرکت می‌کنیم و هیچگاه متوقف نبوده و متوقف هم نخواهیم شد.