وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه سی.سی.تی.وی. چین مواضع ایران درباره موضوعات مختلفی از جمله برجام، تحریم‌های ایران، مسئله هنگ‌کنگ و سوریه را تشریح کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه سی.سی.تی.وی. چین درباره سفر غیر منتظره‌ چند روز پیش خود به فرانسه اظهار کرد که پس از مذاکراتش با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در روز جمعه، وی روز شنبه با تماسی تلفنی مکرون برای مذاکرات بیشتر درباره مسائل فنی به بیاریتز، محل برگزاری نشست جی‌ ۷ دعوت شد.

ظریف در این باره گفت: ما مذاکراتی گسترده همراه با همکارانم از وزارت نفت و بانک مرکزی ایران با وزیر امور خارجه و وزیر دارایی فرانسه داشتیم و سپس با رئیس جمهور مکرون دیدار کردیم. من این شرط را داشتم که آن‌جا را [زود] ترک کنم تا بتوانم برای دیدار با وانگ یی، وزیر خارجه چین به موقع در پکن حاضر باشم. بنابراین بیاریتز را پس از چهار ساعت ترک کردم. از فرودگاه به محل نشستمان و از محل نشست به فرودگاه رفتم.

وی درباره مذاکرات بیاریتز هم گفت: مذاکرات خوبی بود که بر چگونگی پایبندی اروپا به تعهداتش معطوف بود. توافق هسته‌ای بر اساس دو پارامتر استوار است. اول این است که ایران برنامه‌ هسته‌ای‌ اش را صلح‌ آمیز نگه دارد و دوم اینکه بقیه روابط اقتصادی ما را عادی‌سازی کنند. متاسفانه رئیس جمهور ترامپ، جلوگیری از عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران و دست داشتن در تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران و جنگ اقتصادی علیه مردم ایران -چنانکه خودش به آن می‌گوید- را در اولویت قرار داده است.