وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تعداد گردشگران خارجی در ۴ ماهه امسال 40 درصد رشد کرده است.

به گزارش مرور نیوز، علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم که با طرح‌شان موجب ارتقای سازمان میراث فرهنگی و تبدیل آن به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شدند، امروز بنده تلاش کردم کارنامه‌ای از اقدامات دو سال گذشته سازمان را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ارائه کنم و برنامه‌های آتی را نیز تشریح کنم.

او افزود: توجه به روند دو سال گذشته سازمان میراث فرهنگی فعالیت‌های این سازمان به سرعت تداوم می‌یابد و ساختار جدید در آن جاری خواهد شد، ماموریت‌های جدید هم بر همین اساس تدوین خواهد شد و ان‌شاءالله اگر نمایندگان به من اعتماد کنند با توان بیشتر و با ساختار ارتقاء یافته اقدامات حوزه‌های مختلف را تداوم خواهیم داد.

مونسان افزود: روند گردشگری کشور رو به جلو است و تعداد گردشگران خارجی در سال ۹۶، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در سال ۹۷، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است؛ در ۴ ماهه امسال نیز ۴۰ درصد رشد کرده است. علاوه بر این سهم گردشگری در جی دی پی (JDP)، ۱۱/۸ میلیارد بوده در حالی که پیش از این رقم ۷ میلیارد بوده است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: پیش از این ما گردشگری فرهنگی و تاریخی را داشتیم و تا حدی هم توریسم سلامت وجود داشت، همچنین سند توسعه گردشگری در کمیسیون‌های دولتی در حال تدوین است که ان‌شاءالله چکش کاری و تصویب می‌شود. ما همچنین برنامه‌های ملی را جلو می‌بریم و بوم گردی‌ها را گسترش دادیم که همین امر موجب توزیع عادلانه‌تر گردشگر و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها شده است.

او افزود: در بخش میراث فرهنگی سالانه یک سهمیه ثبت داریم، قبلا به صورت نقطه‌ای یک بنا را تاریخی می‌کردیم، اما سال گذشته صدکیلومتر مسیر که ۸ بنا را در خود جای داده بود ثبت کردیم و این ثبت زنجیره‌ای را ادامه خواهیم داد؛ در حال حاضر پرونده راه آهن شمال به جنوب ارسال شده و بعد از آن کاروانسرا‌ها را در دستور کار داریم و تعداد شهر‌های بیشتری در ثبت جهانی قرار می‌گیرد.

مونسان خاطرنشان کرد: ما به دلیل کاهش بودجه افزایش مشارکت مردمی را داشته‌ایم و حداکثر واگذاری‌ها از جمله حق بهره برداری از بنا‌های تایخی وگذار شده که بر همین اساس مرمت و احیاء انجام شده و کسب و کار ایجاد شده است، میزان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نشان می‌دهد این حوزه اقتصادی و امید بخش بوده به طوری که ۴ هزار و ۵۰۰ موافقت اصولی انجام شده است و وام‌های خوبی نیز پرداخت شده است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: در دو سال دولت دوازدهم ۲۰۶ پروژه مهم گردشگری افتتاح شده که ۲۸ پروژه هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره بوده است، همچنین به بوم گردی‌ها توجه ویژه داشته و از مرز هزار و ۷۰۰ واحد بومگردی عبور کردیم ما بعد از خروج آمریکا از برجام برنامه ریزی کردیم که کاهش توریسم نداشته باشیم.

او ادامه داد: با عمان لغو روادید یک طرفه داشتیم و اخیرا در مورد چین هم همین سیاست را اعمال کردیم؛ به نحوی که ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر گردشگر ورودی از عمان داشتیم، بازار منطقه‌ای ما از صرفا زیارتی به توریستی تبدیل شده که ارز آوری زیادی دارد.