کارشناس مسائل خاورمیانه بروز اختلاف میان مصر و عربستان را امری گذار توصیف کرد و گفت: روی کار آمدن ترامپ و ابهام در سیاست خارجی او در قبال اعراب می تواند بر تسریع حل اختلافات قاهره و ریاض اثر گذار باشد.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مرور نیوز، درباره روابط تنش آمیز عربستان و مصر گفت: در سال های گذشته ریاض همواره کمک های مالی و نفتی زیادی به قاهره می کرد. لذا به اعتبار این کمک ها سعودی ها دخالت های غیرقابل توجهی در مسائل داخلی مصر می کردند.

وی ادامه داد: اما به دنبال تصمیم السیسی برای اعاده حیثیت و مشروعیت داخلی، سعی کرد سیاست هایی مستقل از عربستان در پیش گیرد همین امر باعث ایجاد اختلاف میان دو کشور و قطع کمک های نفتی به مصر شود.

هانی زاده با اشاره به نیاز دو کشور برای نقش آفرینی در خاورمیانه تصریح کرد: با وجود اختلافات روز افزون اخیر ریاض-قاهره شاهد هستیم که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تلاش دارند با میانجگیری این مشکل را حل کنند. در این راستا اظهار تمایل مصر به برقراری رابطه با ایران نیز یک حرکت تاکتیکی برای تحت فشار قرار دادن عربستان که البته سعودی هم به این مساله واقفند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: براین اساس تنش مصر و عربستان زیاد به طول نخواهد انجامید و کشور مجددا به سطخ قابل قبولی از رابطه می رسند. به ویژه آنکه روی کار آمدن ترامپ، ابهامات زیادی در جهت گیری آمریکا نسبت به اعراب منطقه به وجود آورده است و این می تواند بر اتحاد حتی صوری آنها ختم شود.