رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از بحث‌های اصلی در مذاکره با مسئولان ترکیه و روسیه این بود و این دو کشور به این جمع‌بندی رسیدند که از سوئیفت و مبادله با دلار اجتناب کنند.

به گزارش مرور نیوز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حذف دلار از مبادلات اقتصادی، اظهار کرد: آمریکا با وضع تحریم‌ های متعدد عملاً به حذف دلار از صحنه مبادلات کمک کرده است.

وی افزود: یکی از بحث‌های اصلی در مذاکره با مسئولان ترکیه و روسیه این بود و این دو کشور به این جمع‌بندی رسیدند که از سوئیفت و مبادله با دلار اجتناب کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بر این اساس ما به سمت استفاده از پیام‌ رسان‌های مالی دو کشور حرکت می‌کنیم و به دنبال آن هستیم که سوئیفت را دور بزنیم؛ از سوی دیگر، مبادلاتمان بر اساس پول ملی صورت گیرد.

* بخش مهمی از مبادلات ما با روسیه، ترکیه و عراق با پول ملی است

همتی با بیان اینکه در حال حاضر بخش مهمی از مبادلات ما با روسیه، ترکیه و عراق با پول ملی است، گفت: ما می‌توانیم این روند را توسعه دهیم و بحثی با رئیس‌جمهور روسیه صورت گرفت مبنی بر اینکه با توجه به اینکه ایران اخیراً عضو اتحادیه اوراسیا شده و در آینده نزدیک مبادلاتی با آنان خواهیم داشت، پیشنهاد دادیم که از طریق همین سیستم مبادله بانکی، بتوانیم امور بانکی و مبادلات تجاری آینده با این ۶ کشور را انجام دهیم که مورد تائید رئیس‌جمهور روسیه هم قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه شکل خواهد گرفت و ما به دنبال این هستیم که این رویه را تقویت کنیم و به تدریج حجم مبادلات با پول ملی را از طریق پیام‌ رسان‌ های داخلی خودمان تقویت کنیم و به مرور سوئیفت دیگر نقشی نخواهد داشت.