وزیر دفاع گفت: معتقدیم مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم نیازمند عزم جهانی و به‌ویژه پیوستگی امنیتی میان دو منطقه شرق و غرب آسیا است.

به گزارش مرور نیوز، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگوی تلفنی با «تارو کونو» وزیر دفاع ژاپن با تبریک  انتصاب وی به عنوان وزیر دفاع ژاپن اظهار کرد: امیدوارم این گفتگوی تلفنی زمینه‌ساز و آغازگر فصل جدیدی در روابط دفاعی دو کشور باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ژاپن تاکنون روابط خوبی در کلیه زمینه‌ها ازجمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر داشته اند گفت: سفر آقای آبه شینزو به تهران و ملاقات مهم ایشان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین دیدار مجدد با آقای  روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بیانگر روابط دوستانه مابین دو کشور می‌باشد.

* امروز تروریسم فاقد عنصر زمان و مکان است

امیر حاتمی با تشریح شرایط محیط پیرامونی ایران و عوامل تأثیر گذار در آن اظهار داشت: هیچ کشوری نمی‌تواند امنیت خود در منطقه را در سایه بی‌ثباتی کشور دیگر به دست آورد؛ امنیت در جهان و ازجمله در منطقه خلیج‌فارس به‌صورت جزیره‌ای قابل دسترسی نیست. امروز تروریسم فاقد عنصر زمان و مکان است؛ لذا معتقدیم مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم نیازمند عزم جهانی و به‌ویژه پیوستگی امنیتی میان دو منطقه شرق و غرب آسیا است.

وزیر دفاع با اشاره به حادثه آرامکو گفت: اتهاماتی که برخی در مورد این واقعه به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده اند، پایه و اساسی نداشته و هیچ سندی مبنی بر دخالت ایران در این موضوع وجود ندارد و کسانی که ایران را متهم می‌کنند یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند توانایی‌های نظامی ملت یمن را باور کنند.

امیر حاتمی تأکید کرد: ایران به دنبال ایجاد ثبات و امنیت در منطقه به کمک سایر کشورها می‌باشد و از صلح و امنیت حمایت می‌کند.

وی افزود: ایران شریک و دوست خوبی برای همکاری‌های دفاعی است و تمایل دارد روابط خود را با کشور ژاپن توسعه دهد.

تارو کونو وزیر دفاع ژاپن نیز در این گفتگو دیدگاه های خود را در مورد تحولات منطقه بیان و مواضع کشور خود را تشریح و از ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در امنیت منطقه استقبال کرد.

وزیر دفاع ژاپن در پایان این مذاکره از امیر سرتیپ حاتمی برای سفر به ژاپن دعوت به عمل آورد و دو طرف در مورد تداوم رایزنی ها توافق کردند.