فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آمادگی دفاعی کشورمان هشدار که هر تهدید و چالشی بخواهند برای ما ایجاد کنند، پاسخ ما کوبنده و قاطع خواهد بود.

به گزارش مرورنیوز، امیر دریادار حبیب الله سیاری، در گفت وگو با برنامه من طهران شبکه خبری العالم در خصوص پیشرفت ها و اقتدار نیروی دریایی تصریح کرد: ما در نیروی دریایی در بحث آموزش، نگهداری، ساخت و تعمیر شناورها وابستگی شدید داشتیم اما به برکت انقلاب و طبق فرمودۀ امام (ره) و با توجه به دستاوردهایی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون داشته ایم، امروز می توانیم ادعا کنیم در بحث آموزش و تربیت نیروی انسانی خودکفا شده ایم و البته این دلیل نمی شود که از علم دنیا بی نیاز باشیم.

وی افزود: ما می توانیم ارتباطات علمی و آموزشی با سایر کشورها داشته باشیم اما استفاده از دانش دنیا شرایط ویژه خود را دارد و نباید سلطه پذیر یا تحت استعمار باشیم. ما خودمان صاحب علم و تجربه هستیم و می توانیم با دانشگاه های دنیال تبادل اطلاعات کنیم.

از وابستگی کامل به خودکفایی کامل رسیده ایم

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در بحث نگهداری و تعمیر تجهیزات نیز از وابستگی کامل به خودکفایی کامل رسیده ایم و امروز کارکنان نیروی دریایی، توانایی تعمیر و نگهداری انواع تجهیزات مانند شناورهای سطحی، ناوها و ناوشکن ها، ناوهای پشتیبانی، زیردریایی ها و وسایل پروازی را دارند. سطح تعمیر و نگهداری ما آن قدر بالاست که همۀ تجهیزات ما قابل استفاده اند.

ورود ایران به مرحله ساخت زیر دریایی

دریادار سیاری گفت: در بحث نوسازی هم می دانید که ناوشکن و ناو موشک انداز می سازیم و وارد مرحلۀ ساخت زیردریایی شده ایم. همۀ این ها در سال های پس از انقلاب به دست آمده است. محل مأموریت ما امروز در آب های آزاد دنیاست و امروز می توانیم در خلیج عدن حضور داشته باشیم و از منافع کشورمان دفاع کنیم بدون آن که قصد اقدام نظامی داشته باشیم.

توانمندی در ساخت ناوشکن و ناو موشک انداز

سیاری افزود: ما قبل از انقلاب توانایی تعمیرات هم نداشتیم اما امروز مرحلۀ تعمیرات را رد کرده و وارد ساخت تجهیزات شده ایم. ما امروز ناو موشک انداز ساخته ایم مانند پیکان و جوشن و اسامی دیگری که در دست تولید هستند. ناو جماران بزرگ تر از ناو موشک انداز است و در ردیف ناوشکن قرار می گیرد. جماران، دماوند و سهند و سایر ناوشکن ها که در دست ساخت هستند.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد، امروز در کشور ما زیردریایی های کلاس سبک و متوسط ساخته می شود. این ها همه دستاوردهای ماست که نشان از همت و خواست مردم است که در بحث دفاع نباید به کسی وابسته باشیم. ما از تدابیر رهبرمان پیروی می کنیم. ما به دنبال توسعۀ تجهیزات دفاعی خود هستیم. موشک، هواپیما، اژدر و ... تولید می کنیم اما این برای تهدید دیگران نیست. ما به دنبال تعرض به حقوق دیگران و یا تهدید آنها نیستیم.

وی تصریح کرد، ما باید بتوانیم از مرزهای آبی، خاکی و هوایی خود دفاع کنیم. ما باید بتوانیم از منابعی که متعلق به ماست در آب های سرزمینی و منطقۀ نظارت و دفاع کنیم. ما باید بتوانیم از منافع خود دفاع کنیم به طور مثال اگر امروز در خلیج عدن ناامنی شده و کشتی ما را ممکن است دزدان دریایی ببرند کسی غیر از ما برای دفاع وجود ندارد. مقام معظم رهبری می فرمایند ملتی که نتواند از خود دفاع کند زنده نیست و ما هم چون ملتی زنده هستیم باید تجهیزات دفاعی داشته باشیم و از خودمان دفاع کنیم. چرا صدام به ما حمله کرد؟ چون احساس می کرد ضعیف هستیم. این توان بازدارندگی است.

 رزمایش مشترک دریایی با عمان 

 فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره برگزاری مانورهای مشترک با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس ازجمله عمان گفت: رزمایش هایی که ما انجام می دهیم، برای بالا بردن توان مهارتی خود و استفاده مناسب از تجهیزات مان و درنهایت برای توان بازدارندگی کشور است که بتوانیم از مرزها و منابع ومنافع خود دفاع کنیم.

دریادار حبیب الله سیاری افزود: اگر نیروهای مسلح رزمایش و تمرین انجام ندهند، در روز مبادا نمی توانند کار عملی انجام دهند، بنابراین رزمایش جزو آموزش ماست و باید انجام شود و حالا گاه این رزمایش به طور مشترک و با یک کشور دیگر انجام می شود، مثلا ما با کشور عمان در بحث امداد و نجات درشرق تنگه هرمز و دریای عمان رزمایش انجام می دهیم، برای این که توانمندی مان را روی هم می گذاریم و تمرین می کنیم که اگر برای کشتی تجاری هرکشوری در آن منطقه اتفاق بیافتد، ما بتوانیم به آن کمک کنیم ، معنی رزمایش امداد و نجات این است، اما خیلی ها از این مساله سوء استفاده می کنند وآنرا درجهت ایران هراسی به کار می برند، این طورنیست، رزمایش امداد و نجات با کشور عمان برای کمک به انواع کشتی های تجاری و نفتکش است که از منطقه عبور می کنند و هر گاه اتفاقی بیافتد ، تقاضای کمک می کنند و ما باید این توانمندی را داشته باشیم که کمک کنیم نه فقط برای کشتی های خود بلکه برای کشتی های سایر کشورها.

برخی به دنبال افزایش ایران هراسی هستند

دریادار سیاری همچنین گفت: اگر با برخی از کشورها که از بنادر ما بازدید دارند، تمرین یک روزه انجام می دهیم، هدف از این تمرین ها، هماهنگی و اطلاع از دانش یکدیگر و نزدیک شدن نیروی دریایی دو کشور به یکدیگر است هرچقدر که توان بازدارندگی ما بالاتر برود، ارتقای این توان برای دفاع است، نه تعرض و تجاوز. اما دیگران خیلی تلاش می کنند که ایران هراسی را توسعه دهند.

امنیت کشتی های تجاری ایران در آب های آزاد

وی درباره حضور نیروهای دریایی ایران درآب های آزاد گفت: حضور درآب های آزاد ماموریتی است که طی هشت نه سال گذشته فرمانده معظم کل قوا به نیروی دریایی به عنوان نیروی دریایی راهبردی ابلاغ فرموده اند، سخن این است که آب های آزاد متعلق به همه جهان است و ما اهل تعدی و تجاوز به مرزها و منابع و منافع دیگران نیستیم اما اهل حضور درآب های آزاد هستیم چون ما هم باید مانند دیگر کشورها در این آب ها حضور داشته باشیم، به عنوان مثال ما امروز در خلیج عدن به عنوان آب های آزاد، به دنبال برقراری امنیت هستیم ، امنیت برای چه کسی، در وهله اول برای کشتی های خودمان ، زیرا مسیر تجارت ما آنجاست و ما باید بتوانیم امنیت کشتی های مان را برقرار کنیم و تا به حال ما به کشورهای زیادی برای نجات کشتی های آن ها از دست دزدان دریایی کمک کرده ایم.

دفاع نیروی دریایی راهبردی ایران از منافع کشورمان در خلیج عدن

دریادار سیاری خاطرنشان کرد، ما درامنیت جمعی منطقه موثر هستیم، یکی از دلایل حضور در آب های آزاد از جمله خلیج عدن حفظ منافع است، مگر تفاوت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر چیست،

چرا همه کشورهای جهان که قدرت دریایی دارند، در آب های آزاد حضور دارند، ما هم باید حضور داشته باشیم ، مگر ما چیزی از دیگران کم داریم، ما باید در آب های آزاد جهان حضور داشته باشیم و پرچم ما هم باید در بین پرچم های کشورهای دیگر باشد و اگر منافعی داشته باشیم مثل بحث خلیج عدن بتوانیم از آن دفاع کنیم و اگر ما این توانمندی را نداشته باشیم باید از کشورهای جهان بخواهیم که کشتی های ما را اسکورت کنند و امنیت آنرا برقرار کنند اما وقتی خود ما این توانمندی را داریم باید از آن استفاده کنیم .

مقابله نیروی دریایی با توطئه ایران هراسی

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت:  حضوردر دریای آزاد و توسعه روابط با کشورها از جمله کشورهای حوزه اقیانوس هند و آسیای جنوب شرق یا مدیترانه یا هند جنوبی و رفت و آمد ناوگروه های ما در عرصه های دریای ادامه دارد و این امر به توسعه روابط با سایر کشورها منجر می شود و ما در حال از بین بردن توطئه های ایران هراسی هستیم و روابط اجتماعی وفرهنگی و سیاسی اقتصادی با سایر کشورها را توسعه می دهیم واین ها همه نتیجه حضور در آّب های آزاد است و برای همه جا پیام صلح و دوستی می بریم.