عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: بازماندگان نهضت عاشورا از هیچ کدام از اهداف و آرمان‌های اصولی نهضت سیدالشهدا کوتاه نیامدند.

به گزارش مرور نیوز، حشمت الله قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در پیش خطبه نماز جمعه این هفته تهران، گفت: در گذر زمین و زمان، اگر دل و قدم اهل ایمان با حسین بن علی هماهنگی و همراهی داشته باشد، گویی که در اردوگاه حسین بن علی در حال جهاد هستیم، مفهوم دومی که محققان و پژوهشگران حوزه دین و تاریخ در رابطه با آن تحقیق کردند، مراجعت حضرت زین العابدین و بازماندگان نهضت عاشورا چهل روز بعد از وقعه کربلا به همین سرزمینی بود که بزرگترین، بی نقص‌ترین و بزرگترین فاجعه هستی در ان رقم خورد.

او ادامه داد: آزادگان نهضت عاشورا در چهل روز بر حوادث و رخداد‌هایی مدیریت کردند که اثر اقدام و عمل آنها هم تراز با روز واقعه و روز عاشورا در تجدید حیات، انسانیت، شرافت و دین دارای اثر قطعی وضعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: وقتی شیوه رفتار اهل بیت سیدالشهدا را نگاه می‌کنید، یک سری انحصارات و ویژگی‌هایی دارد، اولین خصوصیت آنها این بوده که بدون هراس و در اوج شهامت عمل و اقدام را در تراز جهاد حسینی انجام دادند، ویژگی دومی که مدیریت بی نقص بازماندگان نهضت عاشورا به نمایش گذاشتند، بی اعتمادی به دشمن و اعتنا نکردن به وعده هایشان بود.

قنبری تصریح کرد: ویژگی سومی که تا قبل از اربعین سیدالشهدا ظهور و بروز پیدا کرد، این بود که بازماندگان نهضت عاشورا از هیچ کدام از اهداف و آرمان‌های اصولی نهضت سیدالشهدا کوتاه نیامدند، دنبال فضای تنش زدایی نبودند و با شجاعت، شرافت، اقتدار و عظمت نه تنها تحقیر نشدند بلکه دشمن را تحقیر کردند.

او تاکید کرد: آنها نه تنها اسیر نشدند، بلکه دشمن را به اسارت گرفتند و پرچم نهضت حسین بن علی را بر فراز مرکز اقتدار بنی امیه برافراشتند، همچنین چهارمین پیغام از نهضت بازماندگان عاشورا این بود که با صبر، متانت، ادب، اخلاق اسلامی و رفتار خردمندانه سیاسی موج طوفنده خودنگری دشمن را متلاشی کردند، رفتار آزادگان نهضت عاشورا إعجاب انگیز است.

پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: هرکدام از اینها به جای خودشان و اقتضای ماموریتشان، در نهایت قدرت اثربخش بودند و متناسب با شرایط لحظه به لحظه اقداماتشان به ظهور می‌رسید، همچنین دقیق و به اندازه اظهار نظر می‌کردند.