بر اساس گزارش‌های اعلام‌شده به دلیل تغییرات اقلیمی، هوای تهران طی 60 سال گذشته حدود 2.5 درجه سانتیگراد گرم‌تر شده و میزان فرونشست سالانه زمین آن به حدود 30 سانتی‌متر در سال رسیده است که این مهم با توجه به لرزه‌خیز بودن کشور، ریسک آسیب‌پذیر کردن شهر را افزایش خواهد داد.

به گزارش مرور نیوز، بارش‌های باران ناگهانی و سیل‌آسا، بارش سنگین برف، هوای بسیار سرد، بارش برف در نقاط گرم و خشک، کاهش باران در نقاط مرطوب و کوهستانی، افزایش متوسط دمای برخی شهرها در سال‌های اخیر نمونه‌هایی از تغییرات محسوس در آب و هوای ایران است که از آن با عنوان «اثرات تغییر اقلیم» یاد می‌شود.

تغییر اقلیم یا تغییرات آب‌وهوایی یعنی هر تغییر مشخص در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب و هوایی که در طولانی مدت در یک منطقه خاص یا  برای کل اقلیم جهانی رخ بدهد. تغییر اقلیم نشان‌دهنده تغییرات غیر عادی در اقلیم درون اتمسفر زمین و پیامدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف کره زمین است.

به گفته محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با توجه به لرزه‌خیز بودن کشور و کاهش آب‌های زیر زمینی به دلیل کمبود منابع آب با پدیده فرونشست زمین مواجه هستیم که این امر می‌تواند خطرپذیر بودن کشور را در زمان رخدادهای زلزله افزایش دهد.