طرح حوض های خشک تعمیرات و نوسازی کشتی با حضور مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر جاسم جادری استاندار هرمزگان در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ، طرح احداث حوض‌های خشک بندرعباس با هفت هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت ریالی احداث شده و ظرفیت تعمیر انواع کشتی زیر 120 هزار تن در سال را دارد.

طرح احداث حوض های خشک بندرعباس با دارابودن دو حوض تعمیرات و نوسازی از جمله بزرگترین داک های خشک منطقه محسوب می شود.

این دو حوض خشک دارای ابعاد 470 متر در 80 متر و 370 متر در 80 متر ویژه ساخت و تعمیر شناور‌ها و سازه‌های دریایی است.

برای بهره برداری از این طرح که برای 84 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال می کند، هفت هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت ریالی و بیش از 88 میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی در قالب تسهیلات صورت گرفته است.

به منظور دستیابی به اهداف این طرح که شروع اجرای آن سال 1381 بود، چهار فاز با ظرفیت های مختلف در نظر گرفته شد که در حال حاضر بخش عمده زیرساخت های فاز صفر تکمیل شده است.

گفتنی است که فاز صفر برای تعمیرات شناورهای با ظرفیت کمتر از 120 هزار تن، فاز یک جهت تعمیرات شناورهای با ظرفیت بالای 120 هزار تن، فاز دو با هدف ساخت شناورهای با ظرفیت کمتر از 120 هزار تن و همچنین فاز سه برای ساخت شناورهای با ظرفیت بالای 120 هزار تن بوده است.

اکنون شناور‌ها و سازه هایی با تناژ 120 هزار تن در مجتمع ایزایکو ساخته و تعمیرمی شود.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران از مجموع شش کارخانه مرتبط با صنایع دریایی تشکیل شده است و بزرگترین زیر ساخت کشتی سازی خاورمیانه است و انواع شناورها، سازه‌های دریایی، دکل‌های نفتی و سکوهای گازی در این مجتمع ساخته و تعمیر می‌شود.