در هفدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان که با حضور شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد و جمعی از صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در سالن همایشهای بین المللی صداوسیما برگزار شد، شرکت فولاد مبارکه توانست برای سومین بار تندیس طلایی ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرنگار فولاد در جریان برگزاری این همایش مدیرعامل فولاد مبارکه در جمع خبرنگاران گفت: نظام تولید و فروش شرکت فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری با رویکرد مشتری مداری و احترام به حقوق مصرف کننده، ایجاد و راه اندازی شده است.
سبحانی با بیان اینکه رعایت حقوق مصرف کنندگان یکی از راهبردهای اصلی شرکت فولاد مبارکه است، گفت: در این شرکت، تولید هر نوع محصول بر اساس سفارش مشتری انجام میشود؛ به همین دلیل، محصول موردنظر از ابتدای خط فولادسازی تا انتهای خط تولید به صورت کاملاً مکانیزه و بر اساس سفارش تولید می شود و در چند نوبت مورد پایش قرار میگیرد. در عین حال بعد از تحویل محصول هم مشتریان فولاد مبارکه به حال خود رها نمی شوند و با همکاری کارشناسان مربوطه، انتظارات آنان برای تولید محصول کیفیتر و درنهایت رضایتمندی هرچه بیشتر برآورده می شود.
وی افزود: تولیدکنندگان لوله های انتقال نفت و سیالات و لوله و پروفیل، خودروسازان، صنایع نفت و پتروشیمی و تولیدکنندگان لوازم خانگی از بزرگترین مشتریان فولاد مبارکه اند. ما معتقدیم همۀ این صنایع به نوعی حقوحقوقی دارند که وظیفه ماست که به عنوان تولیدکننده حقوق حقۀ ایشان را در تولید و تحویل محصول رعایت کنیم و به دیدگاه های آنان احترام بگذاریم.
سبحانی با تأکید بر اینکه کنترل کیفی محصولات، تا زمان حصول اطمینان از انطباق کامل با سفارش مشتری ادامه می یابد، افزود: مشتری مداری در فولاد مبارکه فقط به تولید محصولات داخلی مربوط نمی شود. بلکه در بخش صادرات نیز محصولات تولیدشده براساس آخرین استانداردهای روز دنیا و مطابق با سفارش تولید می شود و رضایتمندی آنها همواره در کانون توجه قرار می گیرد.
استراتژی مشتری مداری و خط مشی تکریم مشتریان در فولاد مبارکه موجب شده است این شرکت همواره فراتر از الزامات و استانداردها گام بردارد.
در همین زمینه مدیر پشتیبانی فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه به منظور حصول اطمینان از رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مناسب و متفاوتی برای تحقق این استراتژی در شرکت ایجاد شده است، گفت: از جمله این ساختارها می توان به فعالیتهای تحقیق و توسعه، تأمین سبد کالا مطابق نیاز مشتری، بهبود کیفیت محصولات تولیدی هم جهت با نیاز مشتریان و بازار، ارائۀ خدمات خرده فروشی در سراسر کشور، بازدیدهای ادواری و ارتباط مداوم با مشتریان، ارائۀ کتابچه های فنی تخصصی، بررسی ادعاهای فنی و تجاری مصرف کنندگان، نظرسنجی سالیانه از مشتریان، برگزاری گردهمایی با مشتریان، جلسات فنی و تجاری با مشتریان، طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان با ارائۀ خدمات تجاری مالی و وضعیت سفارشها در فرایند تولید، وضعیت صورتـحساب‌های مشــــتـری، پیاده سازی استاندارد مشتری مداری ISO10004 و استاندارد بررسی شکایات مشتریان ISO1002 اشاره کرد.
تاجمیر ریاحی افزود: استراتژی مشتری مداری و خطمشی و سیاست تکریم مشتریان در فولاد مبارکه موجب شده است این شرکت همواره فراتر از الزامات و استانداردها گام بردارد؛ به طوری که روند روبه رشد نتایج نظرسنجی از مشتریان که از سال ۸۰ آغاز شده، نشان می دهد اقدامات صورت گرفته باعث افزایش قابل توجه سطح رضایتمندی ایشان در این دوره شده است.
وی با تأکید بر اینکه موفقیتهای فوق، مسئولیت فولاد مبارکه در برابر جامعه و مشتریان را افزایش میدهد، گفت: همین امر باعث تداوم بهبود و توسعه در شرکت فولاد مبارکه در تمام زمینه هاست.
مدیر پشتیبانی فروش و بازاریابی فولاد مبارکه تصریح کرد: در همین راستا برخی از بهبودهایی که برای سال آینده پیش بینی و هدفگذاری شده است عبارتند از: برنامه ریزی برای ثبت و پیگیری اقدامات اصلاحی حاصل از نتایج نظرسنجی از مشتریان، برگزاری جلسات فنی با مشتریان و ادعای مشتریان در نرم افزار. سرعت بخشیدن به اقدامات اصلاحی و شفافیت و اثربخشی بیشتر اقدامات بهبود مدنظر مشتریان، برنامه ریزی برای پیاده سازی مرکز تماس مشتریان فولاد مبارکه، برنامه ریزی برای همکاریهای دو یا چندجانبه با سایر نوردکاران کشور به منظور افزایش تولید و عرضۀ محصولات موردنیاز مصرف کنندگان که گام مهمی در راستای اقتصاد مقاومتی است و همچنین اجرای بانک جامع مشتریان فولاد مبارکه به منظور ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم از مشتریان بالقوه و بالفعل کشور و سهولت در ارتباط با آنها.
محمد تاجمیر ریاحی با اشاره به سابقۀ برگزاری همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان گفت: این همایش از سال ۱۳۸۰ و باهدف افزایش انگیزه و حساسیت تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، افزایش اعتماد و ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از کالاها و خدمات واحدهای دارای گواهینامه و تندیس، تلاش برای برقراری قیمت عادلانه و ارائۀ خدمات مطلوب و تشویق مصرف کنندگان به استفاده از کالای دارای نشان ملی استاندارد آغاز به کار کرده است.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در حال حاضر در تمامی فرایندهای فولاد مبارکه ازجمله فروش و بازاریابی، اقدامات متعددی برای حفظ و افزایش رضایت مشتریان تعریف و پیاده سازی شده است.
گفتنی است در همایش هفدهم تعداد ۷۳۹ شرکت ارزیابی شد که از آن میان ۱۳۲ شرکت برای دریافت جایزه برگزیده شدند، و ۲۸ شرکت تندیس طلایی، ۲۵ شرکت تندیس نقرهای، ۹ شرکت تندیس برنزین و ۷۰ شرکت موفق به دریافت گواهینامه شدند. فولاد مبارکه نیز در بین شرکتهای فلزی معدنی موفق شد برای سومین سال متوالی تندیس طلایی را دریافت کند.