احمد علی کیخا در سمینار همکاری‌های کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: مجلس آمادگی کامل دارد تا برای رفع موانع تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران مشکلات قانونی را برطرف کند.

به گزارش مرور نیوز، سمینار همکاری‌های کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا در حالی برگزار  شد که احمد علی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در  در این سمینار حضور داشت.او با اشاره به سخنان حسن روحانی گفت: در شروع دولت یازدهم و در زمان تحلیف رئیس‌جمهور ایشان یک نکته کلیدی را اشاره کردند و آ‌ن این بود که با ملت ایران با زبان تکریم صحبت کنید نه تحریم. ذهنیت مردم ایران نسبت به کشورهای اروپایی ذهنیت مثبتی است. برخی کشورها اعمالی را علیه ایران انجام می‌دهند که پسندیده این ملت نیست.

وی افزود: ایران یک کشور با جمعیت 81 میلیون نفری است و می‌تواند یک بازار خوب برای دنیا و اروپا محسوب شود. کمتر جایی در دنیا را می‌توانیم با این تنوع در اقلیم پیدا کنیم. در هر استان این کشور می‌توانید اقلیم‌های مختلف و محصولات مختلفی را ببینید، در برخی از استان‌های شمالی ایران که در کمیت و کیفیت آب از هلند کمتر نیستند می‌توانند در زمینه گل و گیاه تامین کننده نیاز دنیا باشند.

کیخا در ادامه تصریح کرد: ما در استان لرستان می‌توانیم با کمترین هزینه شش هزار تن قزل‌آلا تولید کنیم بوشهر بالغ بر 150 هزار هکتار ظرفیت تولید میگو دارد اما به خاطر عوارض 14 درصدی تولیدکنندگان توان صادراتی ندارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تولید گیاهان دارویی گفت: در حوزه گیاهان دارویی هم تنوع تولید انواع گیاهان دارویی را در مقیاس‌های بسیار بزرگ داریم که قطعا نیاز کشورهای اتحادیه اروپا را تامین خواهند کرد. در تولید خرما به عنوان یکی از محصولات برتر ایران مقام دوم جهان را داریم و به راحتی می‌توانیم نیاز اروپا را تامین کنیم. ارگانیک بودن محصولات کشاورزی هم از ویژگی‌های محصولات ایرانی است.

کیخا با اشاره به سرمایه‌گذاری برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در رابطه با احیای دریاچه ارومیه هم که برای جامعه جهانی اهمیت دارد اتحادیه اروپا می‌تواند در کنار مسئولان ایران در جهت تولید محصولاتی که آب کمتری استفاده می‌کنند سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: نیاز ایران به تکنولوژی و فناوری پس از تولید در مزرعه است که در کشورهای اروپایی وجود دارد. مجلس آمادگی کامل دارد تا برای رفع موانع تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران مشکلات قانونی را برطرف کند.