شافت اصلی پمپ پوسته‌زدای نورد گرم برای اولین بار در داخل کشور در کارگاه ماشین افزار تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز، با همت و تلاش کارکنان کارگاه ماشین افزار تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه شافت اصلی پمپ پوسته‌زدای واحد نورد گرم برای اولین بار در داخل کشور با موفقیـــت ساختـــه و مــــورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سرپرست کارگاه ماشین‌ افزار تعمیرگاه مرکزی با اعلام این خبر و با بیان این که پمپ پوسته زدا در واحد نورد گرم وظیفه تامین آب با دبی بسیار بالای مورد نیاز برای پوسته زدایی از تختال را قبل از انجام نورد برعهده دارد، افزود: با توجه به دبی بالای سیال، لازم است تمامی قطعات این پمپ از جمله شافت اصلی نهایت دقت و کیفیت لازم را داشته باشند.

مسیب صفیان بلداجی با اشاره به این که شافت اصلی که پروانه‌ها بر روی آن مونتاژ می‌شوند در حین کار با سرعت بالای ۴۲۰۰ دور بر دقیقه دوران می‌کند، ادامه داد: وجود هرگونه مغایرت در رعایت تلرانس های ابعادی و هندسی از جمله تلرانس لنگی و متریال می‌تواند خرابی زود هنگام پمپ و توقف خط را به دنبال داشته باشد.

وی در تشریح روند بومی سازی این شافت در کارگاه ماشین‌ افزار تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه تصریح کرد: طی سالهای گذشته بسیاری از شرکت‌های داخلی برای ساخت این شافت تلاش نموده بودند که هر بار به دلیل مختلفی نتیجه مطلوب به دست نیامده بود تا این که با توجه به نیاز اضطراری خط تولید و مباحث مربوط به تحریم ساخت این قطعه در کارگاه ماشین‌افزار در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست کارگاه ماشین‌ افزار تعمیرگاه مرکزی در همین رابطه خاطرنشان کرد: با بررسی نقشه‌های اصلی و مهندسی معکوس شده ابتدا نقشه کامل براساس نمونه اصلی با همکاری واحد مهندسی معکوس تهیه شد و مراحل ساخت آن آغاز شد.

در همین خصوص علیرضا رحیمی کارشناس ماشین‌افزار اظهار داشت: پروسه ساخت این قطعه طی مراحل: تامین متریال، برشکاری، سخت‌کاری، تراشکاری، تنش‌زدایی، فرزکاری و سنگ‌زنی با همکاری کارگروهی متشکل از کارشناسان، مسئولین شیفت و تکنسین‌های قسمت به بار نشست. به نحوی که پس از انجام کنترل‌های نهایی، شافت بومی سازی شده ابتدا بر روی یک عدد پمپ در دست تعمیر مونتاژ شد و در ادامه برای تست نهایی و بهره‌برداری به ناحیه نورد گرم ارسال شد که خوشبختانه بدون بروز هرگونه مشکلی و با بالاترین دقت در حال کار است.

دست‌یابی به دانش فنی ساخت شافت فن و صرفه‌جویی اقتصادی یک میلیارد ریالی ناشی از ساخت هر شافت از مهمترین مزیت های این بومی سازی بوده است که سرپرست کارگاه ماشین‌ افزار تعمیرگاه مرکزی ضمن اشاره به آن در همین خصوص از همکاری صمیمانه واحدهای خرید مواد مصرفی، مهندسی معکوس، تعمیرات تجهیزات دوار، کارگاه اسکت فلزی، ماشین‌افزار و حمایت‌های مدیریت تعمیرگاه مرکزی که در به ثمر رسیدن این پروژه نقش به‌سزایی داشتند، تشکر و قدردانی کرد.