علی شاه حاتمی با انتقاد از شرایط فرهنگی گشور گفت:چند سال است منتظر بودجه ای اندک برای ساخت یک فیلم مشارکتی با ژاپن هستم اما اتفاقی نمی افتد.

علی شاه حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار مرور نیوز در پاسخ به سوالی در مورد کم کاری چند ساله اش گفت:خیلی جالب است که کارگردانان زیادی با سابقه کارهای نامشخص از طرف مراکز مختلف جهت ساخت فیلم دعوت به کار می شوند اما فیلمسازی که در همه زمینه ها امتحان خود را پس داده گوشه ای نشسته و این جای تاسف دارد.

کارگردان سریال «خوش رکاب» در ادامه افزود: عده ای می آیند و با یک سریال خود را تا ده سال تامین می کنند و به جز خودشان عده ای دوست و رفیق را هم مشغول به کار می کنند ولی برای ما که اهل زد و بند نیستیم شرایط کار خیلی سخت است.

وی افزود:البته به نظر من دوستان هنرمندی که خودفروشی می کنند حتی از تن فروشان هم بدترند چون اندیشه خود را می فروشند و این مساله ای است که متاسفانه زیاد دیده می شود.

کارگردان فیلم «آخرین شناسایی» درباره طرح های خود برای ساخت فیلم و سریال گفت:طرح و فیلمنامه زیاد دارم ولی بودجه ای برای ساخت آنها نیست و مشارکتی که بنیاد سینمایی فارابی و ارشاد هم زمانی برای ساخت فیلم انجام می دادند دیگر وجود ندارد یا اگر هست این پولها به دست ما نمی رسد و این وضعیت در دولت آقای روحانی هم ادامه داشت و اوضاع هر روز بدتر از دیروز شد.

وی افزود:سالها است به دنبال تولید مشترک فیلمی با ژاپن با نام «درنا 365» هستم و مدتها است موافقت دولت ژاپن را هم در زمینه ساخت این فیلم که مضمونی ضد جنگ دارد گرفته ام. این فیلم بودجه بسیار کمی در حدود یک پنج فیلمهای به اصطلاح فاخر می خواهد ولی دریغ از ذره ای توجه به این فیلم. فیلمی که فیلمنامه آن همه را به خود علاقه مند کرده و عده ای هم آن را فیلم فاخر می دانند، نیازی به بودجه بالا ندارد و حتی خود ژاپنی ها هم در آن مشارکت می کنند به دلایلی نامعلوم چند سال است در انتظار ساخت به سر می برد.

شاه حاتمی در ادامه با اشاره به نبود سیاستگذاری طولانی مدت برای سینما گفت:در طی این سی سال هرکسی در حوزه فرهنگ و هنر کاری انجام داده به شکل خودجوش بوده و هیچ سیاستگذاری خرد یا کلان یا مهندسی فرهنگی در این حوزه وجود نداشته که به نگاه هنرمندان سمت و سو بدهد.

وی با انتقاد از سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:در هر دولتی هر وزیری می آید  با سیاستهای ویژه خود یا دولت می خواهد به هنر رنگ و بوی سیاسی بدهد و با ادعای دفاع از ارزشها سنگ جلوی پای سینماگران بیاندازد. به همین دلیل اصولا حضور وزیر ارشاد را در دولت منطقی نمی دانم چون هیچ وزیری ندیدم که سیاسی کار نباشد و هنرمندان را به سمت سیاسی شدن نکشاند.