در جلسه شورای مدیران معاونت صدا با حضور نسرین آبروانی معاون صدا، فروغی رئیس مرکز بسیج رسانه ملی، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و هیئت همراه پیرامون مباحث مشترک و مختلف گفتگو صورت گرفت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، آبروانی معاون صدای رسانه ملی ضمن معرفی شبکه‌ها و  بخش‌های  معاونت صدا گفت: بسیج یکی از بازوان قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است که شاخصه این قدرت عظیم، مردمی بود آن است.اولین بار این اقتدار با بیانات حضرت امام خمینی(ره) که خواستار تشکیل ارتش بیست میلیونی بودند آشکار شد  و بعد هم فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بسیج و بسیج افکار عمومی مطرح می‌شود. خوشبختانه امروز در شرایطی هستیم که  بسیج در تمامی مقولات فراگیر، مهم و تعیین کننده نقش‌های مهمی را ایفا می‌کند که نتیجه همه آنها به استقلال کشور کمک می‌انجامد.

وی افزود: معاونت صدا این امکان را دارد که ماحصل تمام تلاش‌های سازمان بسیج مستضعفین که در قالب کتاب‌های مختلف بیان می‌شود را در شبکه‌های مختلف مطرح کند و با معرفی کارشناسان و استادان برجسته که با مجموعه بسیج در حال همکاری هستند ،سهم قابل توجهی از معرفی اقدامات صورت گرفته را به عهده بگیرد. در حقیقت رادیو آمادگی دارد تمام اقدامات مهم سازمان بسیج را  رسانه‌ای و به اطلاع عموم برساند.

سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز با اشاره به تعامل میان بسیج و صدا و سیما گفت: بسیج و رسانه ملی رسالت واحدی در دو قالب مجزا دارند که بر اساس آن  باید مردم را در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی ساماندهی کنند. اما باید توجه کرد که  قالب رسانه بر اساس گفت‌وگوی عمومی است ولی قالب بسیج به صورت انفرادی و شبکه‌سازی برای کمک به آرمان هاست.

وی افزود: این شرایط زمینه‌ساز رسالت همکاری جدی و مستمر بین دو مجموعه را فراهم خواهد کرد. چرا که اگر رسانه بدون مصداق خارجی و میدانی پیرامون اندیشه‌ای تبلیغات کند، اثرات محدودی دارد ولی  زمانی این کار اوج می‌گیرد که به مصداق‌های میدانی رجوع کرده و محتوا بدهد. مثلا در تمام ایام سال پیرامون شخصیت سیدالشهدا صحبت می‌شود ولی در هیچ مقطعی به جذابیت مناسبت اربعین نیست. به همین خاطر شبکه‌ای رادیویی به نام رادیو اربعین نیز راه‌اندازی می‌شود که متناسب با این ایام است. برای ما هم که در مصداق‌ها کار کنیم باید گفت واقعا فعالیت در رسانه کار بسیار سختی است یعنی اگر فضای ایجابی رسانه نباشد، ما هم کار دشواری داریم.

وی در خصوص اهمیت جایگاه رسانه و بسیج در کشور افزود: شاید در زمینه بسیج مردم برای مصرف کالای داخلی موفقیت‌های لازم کسب نشده است، اما اگر میان بسیج و رسانه برنامه‌های تعاملی وجود داشته باشد، می‌توان در این زمینه گام‌های بلندی برداشت؛ مثلا با ارائه الگوهای مناسب، مصاحبه‌ها و به طور کلی در همه جهات می‌توان به صورت مشترک ورود کرد.

سردار نقدی ادامه داد: وقتی جنبه‌های مثبت ترویج شود، معضلات اجتماعی نیر کمتر می‌شود. اگر زمانی که ما در برابر انجام فداکاری‌ها نصیحت و آن را اشاعه  می‌کنیم، منجر به آن می‌شود که خیلی دست‌ها به سمت بیت‌المال نروند و افراد به دنبال زیاده خواهی‌های مادی  نمی‌روند. در ایران بیش از آنچه دولت در زمینه ساخت مدرسه پیش قدم باشد، مردم در این زمینه پیشگام هستند. از سویی ده‌ها بیمارستان صحرایی در نقاط دور تاسیس می‌شود و عمل‌های فوق تخصصی رایگان را بسیجیان متخصص انجام می‌دهند. مسلما وقتی این نکات  بازگو  و منتشر می‌شود، هدایت لازم صورت می‌پذیرد و روز به روز فزاینده می‌شود. گروه‌های جهادی که در ایام نورز فعالیت می‌کنند و اقدامات مشابه آن که منتشر می‌شود، بازگو کردن آنها به حل مشکلات اجتماعی برای بالا بردن ظرفیت‌های مردم برای زندگی سعادت‌مند کمک می‌کند.

سردار نقدی  در رابطه با اقدامات بسیج برای سازماندهی گروه‌های مردم برای رشد و توسعه اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: انتقال مفاهیم و اطلاعات نیز در این زمینه مهم است.به عنوان مثال کمبودها و تکنیک‌های مدرن در کشاورزی امروزی که با هدرروی آب و خاک همراه می‌شود، از مهمترین عللی است که مشکلات متعدد را ایجاد می‌کند. با بررسی‌های لازم  در پایگاه‌های بسیج در روستاها، اقدامات متعددی را  انجام دادیم که با استفاده از ظرفیت این مراکز و تجمیع کردن استادان مطرح این صنعت، کشاورزان نمونه و نهایتا ارائه آموزش‌های مکفی، نتایج بسیار مهمی را به دست آوردیم. مسلما رسانه (رادیو)برای سرعت بخشیدن به این روند بسیار مهم و موثر است و رسانه‌ها به صورت مستقیم در تعامل دو طرفه می‌توانند آنها را همراهی بکنند. از سویی ما با بعضی از استان‌ها وارد مذاکره شدیم  و بعد از انجام بحث و گفت‌وگو با مسوولان مربوطه، در رابطه با افزایش بهره‌وری، میثاق‌نامه‌های مختلفی را تهیه کرده‌ایم. مسلما تداوم این حرکت تدریجی و اطلاع‌رسانی از آن از طریق رسانه‌ها می‌تواند با سرعت بسیار زیادی همه را در این مسیر قرار دهد.

وی ادامه داد: استفاده از توان بسیج به یک عنوان ظرفیت وسیع در خدمت رسانه است. بسیج تولیدات فراوان رسانه‌ای دارد. به عنوان مثال سرودهای جذابی که جوانان در بخش‌های مختلف تولید می‌کنند که محتوای عمیق و خوبی دارند و می‌تواند در بخش‌های مختلف رسانه استفاده شود. خصوصا تولیدات صوتی که به لحاظ هزینه‌های تولید کمتر هستند می‌توانند مدنظر قرار گیرند. ما در هر رشته‌ای که بخواهید کارشناسان طراز اول داریم که رسانه می‌تواند از نظرات این افراد بهره‌مند شود. برجسته‌ترین متخصص‌ها در کمیته‌های مرتبط وجود دارد که می‌توانند خدمت کنند. بر این اساس میان رسانه و بسیج همکاری‌ها توسعه یابد.

سردار نقدی ضمن تشریح برنامه‌های هفته بسیج گفت: هفته بسیج از روز اربعین تا ششم آذر خواهد بود.عنوان هفته بسیج، بسیج انقلابی خدمتگزار است و شعار ما نیز تا انقلاب مهدی نهضت ادامه دارد خواهد بود.

در پایان این مراسم مدیران شبکه‌های رادیویی با پرسش و پاسخ مباحث مشترک میان رادیو و بسیج را مورد بررسی قرار دادند.