مستند عروسکان که درخصوص کودک همسری است در قالب مستندی در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد.

به گزارش مرور نیوز، در اولین روز سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت ، از دیروز (دوشنبه ۱۸ آذرماه) در پردیس سینمایی چارسو آغاز شد و مستند عروسکان به کارگردانی علی دلکاری پخش شد که به موضوع کودک آزاری مربوط می‌شد.

این فیلم روایت رنج‌ها، دردها، دغدغه ها و تعصبات ساکنان یک روستا در یکی از استان های شمال غربی کشور است که حضور یک کارشناس مددکاری همراه بوده؛ کسی که مجوزهای لازم برای آموزش در این زمینه را به ساکنان روستا داشت تا شاید رسم کودک همسری در این روستا با آموزش و آگاهی رسانی ریشه کن شود.

در این مستند مادرانی را می بینیم که از کار خود برای شوهر دادن زود هنگام دخترانشان دفاع می‌کردند و البته اگر در آن موقعیت و از نگاه آن‌ها به شرایط نگاه شود شاید تقصیر کمتری بر دوش آن ها باشد. آنها دختران خود را تا سن ۹ سالگی برای انجام تمام امور خانه و خانه داری آماده می‌کنند در حالی که هیچ کدام از این بچه‌ها آموزش لازم را برای همسرداری و فرزندآوری نمی‌بینند و حتی بلوغ لازم جسمی را برای این امر ندارند.

«عروسکان» تصویرگر دردها اشک‌ها و حسرت های دختران جوان و زیبای بعضا زیر ۲۰ ساله‌ای است که به خاطر فشار خانواده، ترس از آبرو آن هم بخاطر تهدیدهای پسرانی که آن ها را دوست دارند از عشق و علاقه خود به درس و تحصیل و داشتن شغل گذشته‌، تن به ازدواج داده و روزهایی را به شب می‌رسانند که برایشان هیچ انگیزه‌ای ندارد.

 آنها به مددکار فیلم التماس می‌کنند تا کمک کند این رسم غلط در روستای شان از بین برود که شاید دختران بعد از آنها دچار این اجبار نشود.

 مستند «عروسکان» روایتی خوب از یک درد و معضل مهم اجتماعی است که بنا به تعصبات و رسم و رسوم خاصی در بعضی نقاط کشور دیده می‌شود. در حالی که در همین فیلم هم تاکید می‌شود آمار دقیقی از کودک همسری در کشور وجود ندارد و حتی اشاره می‌شود که مسئولان تمایلی به ارائه و وجود داشتن چنین آماری هم ندارند. 

این مستند ۳۰ دقیقه‌ای که در بخش مسابقه ملی جشنواره شرکت کرده، روز پنجشنبه یک بار دیگر در سانس ۱۶ تا ۱۸ به نمایش گذاشته می‌شود.