لیلی رشیدی وضعیت کودکان امروز را همچون کودکان دهه شصت توصیف کرد که مسایلی مانند جنگ و فشارهای اقتصادی و دوران سازندگی، تاثیر اجتناب ناپذیری بر آنان گذاشت.

به گزارش مرور نیوز، لیلی رشیدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: واقعیت این است که قرار نیست دنیا همواره بر مدار آرزوهای ما بگردد و زندگی همیشه روی خوش به ما نشان دهد. این مطلب را بزرگسالان به حکم تجربه می‌دانند. هرچند گاهی، پذیرشش برای آنان نیز سخت است ولی بی‌رحمی‌های ناگزیر زندگی را چگونه باید برای کودکان توضیح داد.

در دوران خانه نشینی کرونایی، مطالب بسیاری درباره سرگرم کردن کودکان در فضای خانه منتشر شده است؛ برخی از مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های مجازی راه‌اندازی کرده‌اند و بعضی نهادها همانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایش‌های آنلاین را در اختیار مخاطبان گذاشته‌اند. بعضی بازی‌های خانگی را پیشنهاد و برخی دیگر فیلم‌های مناسب را توصیه کرده‌اند ولی سرگرم کردن کودکان، تنها بخشی از ماجراست و این وضعیت، ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد.

لیلی رشیدی به عنوان هنرمندی که سال‌هاست با گروه سنی کودک و نوجوان ارتباط مستقیم دارد، در گفتگو با ایسنا، زوایای پنهان دیگری را از شرایط دشوار امروز تشریح می‌کند که در قیاس با بحث سرگرم‌سازی کودکان، بسیار عمیق‌تر است.

این هنرمند که مدت‌هاست مشغول آموزش تئاتر به گروه سنی کودک و نوجوان است، وضعیت کودکان امروز را همچون کودکان دهه شصت توصیف کرد که جنگ و تبعات آن تاثیر غیر قابل انکاری بر زندگی آنان گذاشت.

رشیدی در آغاز گفت: کاملا مشخص است که در پی شیوع ویروس کرونا وضعیت بسیار دشواری برای تمام گروه‌های سنی ایجاد شده و این شرایط تنها برای کودکان سخت و کلافه‌کننده نیست بلکه بر تمام اعضای خانواده تاثیر گذاشته است.

او ادامه داد: این روزها پدرها و مادرها بسیار تحت فشار هستند و نمی‌توان از آنان توقع داشت همیشه درست و منطقی رفتار کنند اما در هر حال در وهله اول باید تلاش کنیم تا محیط خانه برای تمام اعضای آن نه فقط کودکان، شاد  و راحت شود. وقتی پدر و مادر بتوانند تفریحات خود را در خانه داشته باشند بهتر می‌توانند به کودکان خود شادی و آرامش ببخشند.

رشیدی، فیلم دیدن خانوادگی را یکی از راه‌های شاد کردن تمام اعضای خانواده دانست و  اضافه کرد: بعضی فیلم‌ها مانند «اشک‌ها و لبخندها» این ویژگی را دارند که تمام اعضای خانواده می‌توانند در کنار یکدیگر آنها را تماشا کنند و به این شیوه در کنار هم لذت می‌برند.

این بازیگر با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم آرمان‌گرایی کنیم، ادامه داد: باید به بچه‌ها توضیح دهیم که پدر و مادر هم باید ساعاتی را برای خود داشته باشند و نمی‌توانند شبانه‌روز در اختیار آنان باشند. اگر آنان از این خلوت بی‌بهره بمانند، حال و حوصله کودکان خود را نخواهند داشت.

رشیدی با اشاره به دشواری‌های دیگری که این روزها بر سر راه خانواده‌هاست، تشریح کرد: می‌توان برای این روزها فیلم و کتاب و موسیقی و تئاتر پیشنهاد کرد اما باید به دیگر ابعاد این ماجرای پیچیده هم نگریست و برای آنها راهی اندیشید. مثلا یکی از معضلات خانواده‌ها درس‌های آنلاین کودکان است که شرایط را برای آنان خیلی دشوار کرده است. از طرف دیگر بعضی از خانواده‌ها در خانه‌های کوچکی زندگی می‌کنند و همه اعضای خانواده، از صبح تا شب با هم هستند و فضای خصوصی ندارند.

او توضیح مسایل روز را یکی دیگر از معضلات پدر و مادرها دانست و افزود: در این میان یکی دیگر از مسایل خانواده‌ها این است که چگونه اتفاقات روز را برای کودکان خود توضیح دهند که بچه‌ها اذیت نشوند و باید راه درستی برای انتقال موضوعات به فرزندان خود پیدا کنند.

لیلی رشیدی در ادامه این گفتگو از دیگر ابعاد این وضعیت هم سخن گفت: ما تا به اینجا درباره خانواده‌های عادی صحبت کردیم که شرایط عام این روزها را دارند ولی اینها فقط بخشی از جامعه ما هستند. خانواده‌های دیگری هم هستند که عزیزی را از دست داده‌اند. تصور کنید به یک کودک چگونه باید توضیح بدهیم که مثلا پدربزرگش یا خدای ناکرده مادر یا پدرش را بر اثر کرونا از دست داده و دوستان و آشنایان نیز نمی‌توانند در این شرایط سخت در کنارش باشند و تسلی‌اش دهند. چگونه باید یک نوجوان را مجاب کرد که نمی‌تواند با عزیز از دست رفته‌اش خداحافظی کند و در خاکسپاری او حضور داشته باشد. امیدوارم هیچ کودک یا نوجوانی در چنین موقعیتی قرار نگیرد ولی به هر حال اینها هم بخشی از زندگی است و متاسفانه امکان وقوع آن وجود دارد.

بازیگر نمایش‌های «منهای دو» و «هملت شازده کوچولوی دانمارک» خاطرنشان کرد: بنابراین می‌بینید مساله سرگرمی، فقط یک بخش ماجراست چراکه این فاجعه ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد. اطلاع‌رسانی درست درباره بیماری، آگاهی بخشیدن به کودکان به طوری که دچار ترس و وحشت نشوند، مدیریت اخبار و ... همه مسایلی است که هر روز خانواده‌های دارای فرزند با آنها دست به گریبان هستند.

او اضافه کرد: به تازگی برخی از پدر و مادرها باید سر کار خود حاضر شوند درحالیکه کودکان‌شان در خانه‌اند. آنها باید بچه‌های خود را کجا بگذارند؟ طبیعتا برخی از کودکان پیش پدر بزرگ و مادر بزرگ می‌مانند ولی اگر پدر یا مادری که شاغل است، ناقل بیماری باشد، پدر بزرگ و مادربزرگ چه گناهی کرده‌اند که در معرض بیماری قرار می‌گیرند؟!

کارگردان نمایش «اسم» از تبعات اقتصادی کرونا نیز سخن گفت: بسیاری از مشاغل از نظر مالی دچار زیان و ضرر بسیاری شده‌اند. پدری که دچار تنگنای مالی است، قطعا عصبی خواهد بود و طبیعتا نمی‌تواند همیشه با کودک خود خوش برخورد و با حوصله رفتار کند. پس باید برای این کودکان هم که ناخواسته متحمل فشار اقتصادی خانواده می‌شوند، فکری کرد.

لیلی رشیدی وضعیت کودکان امروز را همچون کودکان دهه شصت توصیف کرد که مسایلی مانند جنگ و فشارهای اقتصادی و دوران سازندگی، تاثیر اجتناب ناپذیری بر آنان گذاشت.

او توضیح داد: شرایط فعلی شامل خود مساله کرونا، پیامدهای اقتصادی، خدای نکرده از دست دادن عزیزان و ... قطعا بر زندگی کودکان امروز تاثیر غیر قابل انکاری می‌گذارد و باید برای همه اینها راهکارهایی پیدا کنیم چراکه به هر حال پدر و مادران این نسل، راه‌هایی برای سرگرم کردن فرزندان خود پیدا می‌کنند ولی چگونه باید با دیگر فجایع روز رو به رو شوند. این مساله مهم ماست.