خدایا در این روز مرا هوش و بیدارى نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان و از هر خیرى که در این روز نازل مى‌‌فرمایى مرا نصیب بخش به‌حق جود و کرمت اى جود و بخشش‌دارترین عالم.

به گزارش مرور نیوز، امروز سومین روز از ماه باعظمت و پر خیر و برکت رمضان است. این ماه از جهت عظمت، شرافت و معنویت به‌‌عنوان برترین ماه سال شناخته می‌شود. در بیان عظمت ماه مبارک رمضان همین بس که قرآن کریم کتاب هدایت تمام بشریت در این ماه آن هم در شب قدر که برتر از هزار ماه است، نازل شده است، ماهی که به ماه مهمانی الهی شناخته می‌شود و بر اساس روایتی از رسول گرامی اسلام (صلّی اللّه علیه و‌آله)، ماهى است که ابتدایش رحمت، میانه‌‌اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن سومین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه توضیحی دربارۀ آن منتشر شده است:

    اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ‌

    خدایا در این روز مرا هوش و بیدارى نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان

    وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ‌

    و از هر خیرى که در این روز نازل مى‌‌فرمایى مرا نصیب بخش به‌حق جود و کرمت اى جود و بخشش‌دارترین عالم.

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس مسائل دینی در توضیح این دعا این‌طور گفت:

از نعمات اعطایی حضرت حق، نعمت عقل است و هوش نتیجه این نعمت مجهول الهی است. کلمه عقل به‌معنی لگام است؛ یعنی همان طنابی که اسب‌سوار مرکبش را مهار می‌کند؛ یعنی اگر عقل نباشد شما صحنه‌‌هایی از رفتار نابهنجار بشر را می‌بینید که نامش را جنون می‌گذارند. رسول خدا صلّی اللّه علیه و‌آله می‌فرمود: «صوموا تَصِحّوا؛ روزه بگیرید که مایه صحت و سلامت بدن است». از نتایج دیگر آن، عقل سلیم و به‌تبع آن فکر و هوش سالم در بدن سلامت است.

شُکر این نعمت عظیم الهی غالباً به‌جا آورده نمی‌شود و عجیب‌تر آنکه روزی امیرالمؤمنین علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و‌آله پرسید "چه‌حاجتی شب قدر از خدا بخواهم؟" پیامبر رحمت فرمود: "علی‌جان، از خدا ازدیاد عقل و عافیت بخواه". نعمات مجهول و مغفول خدا که شاید خیلی اوقات یادی از آنها جهت شکرش نمی‌کنیم. رسول رحمت از خدا می‌خواهد در روز سوم ماه رمضان که به من هوش و بیداری در طاعت خودت مرحمت کن.

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: فرصت‌های الهی را دریابید که مانند ابر با سرعت می‌گذرد «اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب». خدایا به من توفیق عطا کن تا کار احمقانه و سفیهانه در رفتارم نباشد. نکته اصلی در دعا آن است که مؤمن عاقل و اهل استفاده از فرصت‌ها و نعمت‌های الهی است و غیرمؤمن عمرش صحنه فرصت‌سوزی و ضایع‌کننده نعمات خالق است. خدایا، آنچه خیر در این عالم و در این ماه عظیم مقرر کردی برایم نصیبی قرار بده و مرا بی‌بهره از این نعمات قرار نده.