لادن حیدری از اقدامات ویژه ارشاد برای جبران خسارت‌های مالی از کسب و کار‌های فرهنگی در بحران کرونا از اسفندماه سال گذشته خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، لادن حیدری مسئول محیط کسب و کار‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت دولت برای جبران خسارت‌های مالی از کسب و کار‌های فرهنگی گفت: در راستای حمایت از کسب و‌کار‌های آسیب‌دیده حوزه فرهنگ و هنر در بحران کرونا سه اقدام از اسفند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و پیگیری‌ها در این راستا تا حصول نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این اقدامات شامل تدوین و پیشنهاد بسته ‌های حمایتی، برآورد میزان خسارت‌های وارده و رایزنی‌های لازم برای جلب حمایت‌ها و مصوبات دولتی در جبران خسارت کسب و کار‌های بخش فرهنگ و هنر می‌شود.

حیدری در تشریح این سه اقدام تصریح کرد: تدوین سیاست‌های حمایتی برای فعالان اقتصادی و کسب و کار‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در زمره پیشتازان اجرای محدودیت‌های مصوب ستاد بحران کرونا با توقف فعالیت‌هایشان قرار دارند، از نخستین روز‌های بحران در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. گام اول درج کسب و کار‌های زیان دیده بخش فرهنگ و هنر در شمار کسب و کار‌های مشمول دریافت بسته‌های حمایتی مصوب هیأت دولت و بانک مرکزی در مصوبه یازدهم فروردین ماه سال جاری هیأت دولت بود که بلافاصله پس از تصویب و برآورد اولیه خسارت، بسته‌ های حمایتی، تدوین و به مراجع ذیربط پیشنهاد شد.

وی افزود: با پیگیری‌های وزیر، بخشودگی اجاره بهای فضا‌های فرهنگی و هنری واگذار شده به بخش خصوصی در هیأت دولت، به تصویب رسید و ابلاغ شد. بر مبنای این مصوبه هیأت دولت و به دستور وزیر محترم، فعالان بخش غیردولتی که مجمتع‌های فرهنگی و هنری را در اختیار دارند و با همه‌گیری بیماری کرونا، از ادامه فعالیتشان بازمانده‌اند، از پرداخت اجاره‌بهای فروردین و اردیبهشت ماه در سال جاری معاف هستند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: امیدوارم با تخصیص اعتبار مورد نیاز در قالب کمک‌های بلاعوض و اعطای تسهیلات و بخشودگی‌ها، از میزان نگرانی‌ها و خسارت‌ها کاسته شود.

بخشودگی اجاره بهای فضا‌های فرهنگی و هنری بخشی از تنگنا‌ها را کاهش می‌دهد

حیدری درباره تهیه و در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی گفت: بسته ‌های حمایتی پیشنهادی وزارتخانه در قالب تسهیلات (کم ‌بهره و قرض‌ الحسنه) و همچنین کمک‌ های بلاعوض در قالب یارانه برای جبران خسارت وارده و پرداخت حقوق و نیز بخشودگی و یا استمهال تعرفه‌ های بیمه، عوارض و هزینه ‌هایی، چون اجاره‌ بها، به مراجع ذیربط ارسال شده که با توجه به مصوبه هیات دولت برای بخشودگی اجاره بهای فضا‌های فرهنگی و هنری بخشی از تنگنا‌های موجود به دلیل اثرات زیان بار تحریم و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در روز‌های مبتلا به کرونا کاهش می‌یابد.