دبیر جشنواره فیلم کن اعلام کرد: هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۲۰ قطعاً برگزار نخواهد شد

به گزارش مرور نیوز به نقل از ایندی‌وایر، «تیری فرمو» دبیر جشنواره فیلم کن در جدیدترین مصاحبه خود به‌صورت رسمی اعلام کرد، هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۲۰ قطعاً برگزار نخواهد شد؛ اما فهرست آثار پذیرفته شده در این دوره از جشنواره، در ماه ژوئن اعلام خواهد شد.

او همچنین عنوان کرد: فهرست فیلم ‌های جشنواره کن ۲۰۲۰ به صورت متداول سال‌های گذشته و در قالب بخش‌های رسمی رقابتی، نوعی نگاه، غیررقابتی و ... اعلام نخواهد شد. احمقانه است که تصور کنیم اتفاقی روی نداده، اما از صمیم قلب می‌خواهیم فیلم‌هایی که تماشا کردیم و دوست داشتیم را معرفی کنیم و این وظیفه ماست که به این فیلم‌ها کمک کنیم مخاطبان خود را پیدا کنند. همچنین برخی از فیلم‌های ارسالی به جشنواره کن ۲۰۲۰ برای دوره آتی جشنواره در سال ۲۰۲۱ دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرند.

دبیر باسابقه جشنواره کن همچنین گفت: فیلم‌های اعلام شده در فهرست رسمی جشنواره که در ماه ژوئن معرفی می‌شوند، می‌توانند با لِیبل "کن ۲۰۲۰" در سینما‌ها و سایر جشنواره‌های سینمایی از جمله جشنواره ونیز، تورنتو، دوویل، سن سباستین، آنگولم، نیویورک، بوسان و جشنواره لومیر فرانسه به نمایش گذاشته شوند.

«فرمو» همچنین تاکید کرد: جشنواره امسال هیچ هیئت داوران و جایزه‌ای نخواهد داشت و ابراز امیدواری کرد، «اسپایک لی» برای دوره آتی جشنواره در ۲۰۲۱ ریاست هیئت داوران رقابتی کن را بر عهده بگیرد.

مسئولان جشنواره کن پیش از این تاریخ اصلی ۱۲ تا ۲۳ ماه می (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد) این رویداد مهم سینمایی را به سبب شیوع ویروس کرونا به تعویق انداخته و اعلام کرده بودند، پایان ماه ژوئن و اوایل جولای گزینه اصلی را برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته‌اند. اما «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با تمدید شرایط قرنطینه در این کشور، اعلام کرد برگزاری هر جشنواره و رویدادی که مستلزم تجمع افراد می‌شود حداقل تا اواسط ماه جولای (اواخر تیر) ممنوع است و در نتیجه این تصمیم، برگزاری جشنواره کن ۲۰۲۰ بار دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. شلوغی فصل جشنواره‌ها در پائیز نیز سرانجام مسئولان کن را بر این داشت تا قید جشنواره ۲۰۲۰ را بزنند.

با این وجود بازار جشنواره فیلم کن امسال به صورت آنلاین و از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ ژوئن (۲ تا ۶ تیر) برگزار خواهد شد.