جزئیات ویژه برنامه‌های رادیو به مناسبت سالگرد ارتحال امام (ره) و سالروز قیام خونین پانزدهم خرداد ماه اعلام شد.

به گزارش مرور نیوز، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی ضمن تسلیت به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی و پنجاه و هفتمین سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد، گفت: 15 و 14 خرداد از روزهای ویژه در تاریخ ایران است و همه شبکه‌های رادیویی به مناسبت 14 خرداد و ارتحال رهبر کبیر انقلاب و انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین جهان و همچنین قیام خونین 15 خرداد با پخش برنامه های گوناگون در قالب نمایش، گزارش، مستند، برنامه های گفت‌وگو محور به صورت ترکیبی، تولیدی و زنده این ایام را  گرامی خواهند داشت.

معاون صدای رسانه ملی در ادامه افزود: در سی و یکمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) به دلیل شیوع ویروس کرونا، تجمع و برنامه ای در حرم امام راحل (ره) نیست و بر همین اساس شبکه های رادیویی در پوشش این مراسم به شکلی دیگر ورود می‌کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در روز ۱۴ خرداد ماه سخنرانی خواهند کرد، افزود: امسال سخنرانی ایشان از طریق  شبکه های رادیویی منتخب از جمله رادیو معارف به صورت زنده در سراسر کشور پخش خواهد شد.

معاون صدا با تفکیک برنامه های هر شبکه بیان داشت :  رادیو ایران با 19 عنوان برنامه از جمله «سیمای فرزنگان» ،«خاطرات ماندگار»،«خردادنامه»،«همیشه با امام»، «و اینک خرداد» به موضوع ارتحال امام خمینی و انتخاب رهبری توسط مجلس خبرگان می پردازد.

 

معاون صدای رسانه ملی در خصوص برنامه های شبکه رادیویی فرهنگ نیز گفت: در رادیو فرهنگ برنامه‌های «هفت کوچه در سوگ»، «سرود سپیده»، «شنیدنی‌های تاریخ» و «روزنه»، مجله ادبی «ققنوس»، «هفت اقلیم»، «نقد امروز»، «صبح به وقت فرهنگ»، «پیام ولایت»، «چهارباغ» و «گفتارش» با رویکرد ارتحال امام خمینی(ره) و بررسی اندیشه‌های امام و رهبری پخش می‌شود و در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو نیز به مناسبت ایام ارتحال «امام خمینی» مجموعه رادیویی «مهمان ما»،«سه دیدار» ،« بر بال فرشتگان» ، «وقتی کوچک بودم» و برنامه کوتاه 104 ثانیه ای را تولید شده است.

 

وی تصریح کرد: رادیو گفتگو نیز با برنامه های گفتگو محور فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی، «بی قاب بی نقاب»، «رهنما» و «ترنج» به این مناسبت ها می پردازد و در سومین سال متوالی، با برنامه‌های دهه امام‌شناسی (۳ تا ۱۴ خرداد) اندیشه‌های امام(ره) و رهبری را تبیین می کند و  رادیو جوان هم برنامه «امید او» را با محوریت  جوانان دهه هشتادی و تکیه بر امید امام خمینی ره به دبستانی ها پخش می کند.

شاه آبادی با اشاره به  ارتباط مقوله فرهنگ و اجتماع و ورزش در اندیشه امام خمینی بیان داشت: رادیو ورزش نیز با توجه به رسالت خود برنامه «روح الله» را با هدف تبیین اندیشه و رفتار امام (ره) در راستای آشنا نمودن مخاطبان شبکه به خصوص جوانان و ورزشکاران تدارک دیده است  و  در برنامه های «صبح و ورزش»، «نیمکت» و «عصرانه » نیز به این مناسبت اشاره می‌شود و رادیو تهران برنامه گفت‌وگو محور «گفتاورد» را با موضوع اندیشه‌های امام خمینی (ره) پخش می کند. رادیو صبا هم برنامه های «صباهنگ»  و «همپای صبا» را برای گرامیداشت این ایام در نظر گرفته است.

معاون صدا گفت: رادیو معارف ویژه برنامه «آرام جان» ،مستندهای « روایت رهبری» و« نیمه خرداد» و همچنین برنامه گفتگو محور «عصر روح الله» را با تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) را تدارک دیده است و رادیو اقتصاد ویژه برنامه اندیشه اقتصادی  و برنامه گفتگو محور«رهیافت» را با رویکرد اندیشه های سیاسی- اقتصادی امام (ره)پخش می کند همچنین رادیو پیام هم  بخش های مختلفی از فواصل برنامه ها را به پخش مطالب و موسیقی مرتبط در این ایام اختصاص می دهد.

شاه آبادی با اشاره به برنامه های شبکه های رادیویی رسالت و قرآن نیز  بیان کرد:  برنامه های «خونه زندگی»  و «کافه سلامت» از رادیو سلامت  و «قرآن کتاب زندگی» ، « کلام ناب از خورشید انقلاب» و «تفسیر آفتاب»  از رادیو قرآن با محوریت بررسی شخصیت های قرآنی و آثار تفسیری امام راحل روی آنتن می رودو ایرانصدا نیز برنامه «عبد صالح خدا» و هشت «سخنرانی » از بزرگانی چون علامه جعفری ، مصباحی مقدم، ناطق نوری، مهندسی ، قوامی و ادیب یزدی را درباره امام خمینی (ره) در نظر گرفته است.

 

بررسی قیام خونین پانزدهم خرداد در رادیو

 

«حمید شاه آبادی» در ادامه با تشریح برنامه‌های شبکه‌های مختلف رادیویی در سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد، گفت: رادیو ایران در مجله های رادیویی «سیمای فرزانگان» ،«باغ ارغوان» و «خیزش خونین» خاطرات خرداد سال ۱۳۴۲ را روایت می‌کند و در فواصل پخش این شبکه رادیویی نیز تاریخچه قیام و نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی، گرامیداشت یاد و نام شهدای ۱۵ خرداد پخش می‌شود.

 معاون صدای رسانه ملی اظهار داشت: رادیو فرهنگ در شب ۱۵ خرداد در برنامه «سرود سپیده » نگاهی به اشعار حضرت امام خمینی (ره) داشته و اشعاری متضمن قیام 15 خرداد را بررسی می کند.« هفت کوچه» و «شنیدنی های تاریخ » و«نقد امروز» از دیگر برنامه های این شبکه در این روز هستند.

 

وی افزود: رادیو معارف در ویژه برنامه «نیمه خرداد» محورهای علل و عوامل شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد، نقش امام‌خمینی (ره) در مدیریت سیاسی و اعتقادی این قیام را بررسی می‌کند. رادیو جوان نیز در فواصل برنامه ها به موضوع قیام 15 خرداد خواهد پرداخت و  رادیو گفت‌وگو نیز در ویژه برنامه ای  به بررسی رابطه بین قیام ۱۵ خرداد و پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

 

شاه آبادی ادامه داد: رادیو تهران در برنامه «گفتاورد» مباحث مربوط به قیام 15خرداد را مطرح می کند و مستندی از اتفاقات رحلت امام خمینی و قیام خونین نیمه خرداد را پخش می‌کند و همچنین کلیه بخش‌های رادیو پیام به موضوعاتی همچون قیام ۱۵ خرداد، گرامیداشت یاد و خاطره این قیام و شهدای آن ، اهمیت و نقش این روز در پیروزی انقلاب اسلامی، بعد تاریخی این قیام و نقش رهبری حضرت امام خمینی (ره) در آن برهه از تاریخ ،دارد.

وی تصریح کرد: رادیوقرآن  در برنامه «قرآن کتاب زندگی » نقش قیام پانزده خرداد و حضور مردم در پیروزی انقلاب ، شخصیت قرآنی و آثار تفسیری مقام معظم رهبری  را بررسی می کند .

معاون صدای رسانه ملی در آخر گفت: علاقمندان می‌توانند از پایگاه ایرانصدا به نشانی iranseda.ir  هفت  قطعه موسیقی در مورد قیام ۱۵ خرداد را بشنوند.