کارگردان نمایش «12» ضمن تأکید بر این امر که استفاده از چهره‌های تلویزیونی و سینمایی باعث می‌شود که برخی از تئاترها مخاطب خاص خود را جذب کند، گفت: تلاش برای جذب مخاطب تئاتر باید از طریق مسئولین فرهنگی کشور صورت بپذیرد.

به گزارش مرور نیوز، نمایش «12» که این روزها به همت گروه هنری «چیز» و نویسندگی و کارگردانی «جواد خورشا» در تماشاخانۀ پالیز به روی صحنه رفته است، برداشتی آزاد از متن «12» مرد خشمگین رجینالد رز است که نسخۀ سینمایی آن توسط «سیدنی لومت» در سال 1957 جلوی دوربین رفته است.

جواد خورشا، کارگردان نمایش «12»، با اشاره به این که استقبال تماشاچیان نسبت به شرایط تئاتر و شرایط گروه تا به امروز بد نبوده است، گفت: «12» ویژگی‌هایی خاص دارد و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که با توجه به مختصات امروز تئاتر ما، این اثر علاوه بر مخاطبان تئاتری، بتواند سایر مخاطبان را به خود جذب کند.

وی متن «12» را متنی روان، سلیس و قابل فهم برای مخاطب برشمرده و ضمن تأکید بر این امر که در نگارش جدید، گروه تلاش خود را به کار گرفته است تا جغرافیا را از این اثر حذف کند و در این راستا مخاطب بتواند آن را به عنوان اثری جهان شمول هضم کند، افزود: اگر توجه کنید در فیلم در مورد فوتبال، ساختمان‌ها و یا برج‌های آمریکایی صحبت شده است و در نگارش جدید، تمامی ابعادی که اثر را به مختصاتی خاص محدود می‌کرد، از کار گرفته شد.

این کارگردان جوان که فروردین و اردیبهشت سال جاری، نمایش «خدابس» را با همکاری «صالح علوی زاده» به صورت یک اثر مشترک در تماشاخانۀ دا به روی صحنه برده است، در همین راستا ادامه داد: در ایران هیئت منصفه به شکل هیئت منصفه‌ای که در نمایش 12 وجود دارد، در مراکز قضائی وجود ندارد اما در کارگردانی، سعی کرده‌ام جهان شمول تر از موضوعات قضاوت و عدالت سخن بگویم و آن را  به یک کشور خاص و یا منطقۀ جغرافیایی خاص محدود نکنم.

خورشا در بخشی دیگر از این گفتگو، مدیریت یک نمایش با حضور «12» کاراکتر را مدیریتی دشوار و طاقت فرسا برشمرده و اظهار داشت: مدیریت یک نمایش دیالوگ محور در این شرایط بسیار سخت است به این دلیل که چون هر لحظه امکان دارد که روند نمایش، تماشاگر را خسته کند، اما گروه تلاش خود را به کار گرفت تا این اتفاق نیفتد.

وی در ادامه تعریف جزئیاتی خاص برای ماندن مخاطب در مختصات نمایش را یکی دیگر از تلاش‌های گروه کارگردانی نمایش «12» برشمرده و با اشاره به این که این تعاریف خاص باید منجر به این شود که ریتم به خوبی حفظ شود، تصریح کرد: این که در حفظ ریتم تا چه اندازه موفق بوده‌ایم موضوعی است که باید قضاوت آن را به مخاطب سپرد اما همۀ عوامل گروه تلاش خود را در این جهت به کار گرفته اند.

کارگردان نمایش «12» در بخشی دیگر از این گفتگو ضمن تأکید بر این امر که تئاتر امروز باید حمایت شود و به مردم شناسانده شود، یادآور شد: تبلیغات گسترده در تئاتر می‌تواند راه گشا باشد و در جذب مخاطب به تئاتر نقش مثبت ایفا کند، حال آن که باید پذیرفت که خانوادل تئاتر خانواده‌ای محدود است.

خورشا در پایان تأکید کرد: استفاده از چهره‌های تلویزیونی و سینمایی باعث می‌شود که برخی از تئاترها مخاطب خاص خود را جذب کند، اما تلاش در جهت جذب مخاطب به تئاتر باید از طریق مسئولین فرهنگی در کشور صورت بگیرد.