انجمن دفاع از قربانیان تروریسم نشست «بررسی سازوکارهای مقابله با تروریسم و نقش نهادهای مدنی» را با حضور استاد دانشگاه کالیفرنیا برگزار کرد.

به گزارش مرور نیوز، در این نشست که جمعی از خانواده شهدای ترور، اصحاب رسانه، پژوهشگران و کارشناسان فعال در حوزه تروریسم حضور داشتند، الکساندر آزادگان - استاد دانشگاه کالیفرنیا - با بیان نکاتی درباره سازوکارهای موجود در زمینه مقابله با تروریسم در عرصه بین‌المللی که عامل اصلی گسترش تروریسم شده است، گفت: نگاه به ترور از دید بازماندگان و قربانیان باید به یک دید رسانه‌ای تبدیل شود. قربانیان ترور در ایران باید ارتباطی عاطفی با دیگر قربانیان ترور در کشورهای دیگر از جمله با بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر برقرار کنند تا این درد مشترک و جهانی بیدار و زنده بماند.
او اظهار کرد: باید از ابزارهای رسانه‌ای برای افزایش آگاهی و مقابله با جریان‌های تروریستی استفاده کرد. امروز آنچه صحنه‌گردانان مانند ایالات متحده ایجاد کردند به خودشان بازگشته است. مساله قربانیان تروریسم بخصوص پس از ظهور پدیده‌ای مثل داعش فراگیرتر شده و کشورهای بیشتری را دربرگرفته است. نباید به‌دنبال افزایش خصومت‌ها باشیم بلکه هدف ما باید نزدیک شدن قربانیان ترور در کشورهای مختلف به یکدیگر باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: انگیزه برای فعالیت ضدجنگ و دادخواهی قربانیان ترور در غرب بسیار بالاست. نتیجه انتخابات اخیر آمریکا نیز بیانگر این واقعیت است. سازوکارهای جاری در عرصه بین‌المللی که صحنه‌گردانان آن قدرتمندان هستند مناسب جامعه جهانی نیست و جهان را به سمت خصومت، خشونت و جنگ پیش می‌برد. نظام حاکم بر غرب تمایلی به همگرایی قربانیان ترور در سراسر جهان نداشته و همواره در جهت ایجاد مانع برای این همگرایی تلاش می‌کند.
در بخش دیگر این نشست، یکی از کارشناسان گفت: امروز تروریسم به ابزاری برای بازی سیاسی و ایجاد تغییرات مورد نیاز قدرت‌ها تبدیل شده است و جهان از فقدان نظام جامع و سازمان یافته حقوقی برای مبارزه با تروریسم رنج می‌برد. امروز به وضوح می‌بینیم که کشورهای غربی تحت عناوین بشردوستانه به تروریست‌ها پناهندگی می‌دهند در صورتی که این کار هیچ تناسبی با حقوق بشردوستانه ندارد و بلکه ایجاد پناهگاهی برای تروریسم به‌صورت بالقوه است. در سابقه تروریسم در چند دهه گذشته همواره جنایتکارانی مانند صدام، قذافی و بن لادن و دیگران به‌نحوی مشکوک در حادثه‌هایی در صحنه کشته می‌شوند و هیچ دسترسی به پشت پرده این نقش‌آفرینان اصلی معرکه جرم و جنایت نیست.
در این نشست، خانواده شهدای ترور از جمله زهرا سبحانی و منصوره کرمی به روایت حوادث تروریستی در رابطه با عزیزان‌شان و تاثیر مخرب پدیده شوم ترور بر خانواده و جامعه بشری پرداختند.