حجت‌الاسلام حسین انصاریان مفسر قرآن کریم گفت: تامین سعادت انسان بستگی به ارتباط اعتقادی و عملی با امام معصوم دارد و بدون داشتن این ارتباط معنوی، انسان نمی‌تواند به برکات زیارت برسد.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و سخنران مذهبی شب گذشته شنبه ۷ تیرماه طی سخنانی که از صحن‌های حرم حضرت معصومه(س) پخش شد، اظهار کرد: براساس روایت معتبر، نقل شده است که برای خداوند حرمی است در کعبه، برای رسول خدا حرمی است در مدینه و برای ۱۴ معصوم حرمی است در شهر قم که بخش سوم روایت بسیار مهم است چرا که حرم حضرت معصومه (س) به عنوان حرم ۱۴ معصوم معرفی شده است.

وی افزود: حرم بانوی کرامت از زمان دفن شدن حضرت تاکنون و تا لحظه برپا شدن قیامت به عنوان حرم و پایگاه ۱۴ معصوم است و برای تشیع و قلوب مردم، همانند خورشید برکات خواهد داشت. برکات وجود حضرت معصومه سلام‌الله علیها، همان کار خورشید را در عالم معنا انجام می‌دهد.

انصاریان تاکید کرد: از امام رضا علیه‌السلام در مورد حضرت معصومه سلام‌الله علیها سوال می‌کنند که اما در جواب می‌فرمایند هر فردی ایشان را زیارت نمایند، بهشت بر او واجب خواهد شد. البته به شرط ایمان، چرا که براساس آیات قرآن کریم، عمل صالح در کنار ایمان ذکر شده است و افرادی حق ورود بر بهشت را دارند که دارای تقوا و معاد باور باشند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: زیارت بانوی کرامت آن‌قدر ارزش دارد که برای زیارتش اجر و پاداشی همچون بهشت قرار داده است و این نشان دهنده جایگاه ویژه بانوی کرامت نزد خداوند و اهل‌بیت (ع) است.

وی یادآور شد: در روایتی دیگر امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید هر فرد عمه‌ام را در قم زیارت نماید، بهشت بر او واجب است و در این روایت اصل زیارت و حرکت از منزل و طی طریق موضوعیت دارد و این زیارت آن‌قدر ارزش دارد که انسان‌ها از هزاران کیلومتر فاصله به خود زحمت دهند و به زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها، در شهر مقدس قم مشرف شوند.

 انصاریان افزود: بر اساس روایت دیگری به نقل از امام رضا علیه‌السلام، هر فردی حضرت را با شناخت حق حضرت، زیارت نماید بهشت بر او واجب می‌شود.

وی در ادامه گفت: ما باید باور داشته باشیم حضرت از ایمان و اخلاق کامل و از دریای علم بهره‌مند و دارای دیانت کامل بوده و یک بانوی عادی و معمولی نیست.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: تامین سعادت انسان بستگی به ارتباط اعتقادی و عملی با امام معصوم دارد و بدون داشتن این ارتباط معنوی، انسان نمی‌تواند به برکات زیارت برسد.

انصاریان اضافه کرد: خداوند آتش جهنم را بر زائر امام رضا علیه‌السلام حرام نموده است چراکه زائر امام هشتم بر اساس روایت مصون از آتش جهنم است، مشروط بر اینکه عارف به حق امام باشد.

وی خاطرنشان کرد: سخن گفتن از حضرت معصومه سلام‌الله علیها در زمان کوتاه ممکن نیست اما می‌شود از متن زیارت حضرت نکات و سخنانی به زبان جاری ساخت تا مقام و منزلت حضرت مشخص شود.

این مفسر قرآن کریم تاکید کرد: در متن زیارت خطاب به حضرت آمده است که سلام بر تو ای دختر رسول خدا و سلام بر تو ای دختر امیر المومنین(ع)، سلام بر تو ای دختر حضرت فاطمه سلام‌الله علیها وحضرت خدیجه سلام‌الله علیها، سلام بر تو ای دختر امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام و … که تمامی این خطابات نشان دهنده عظمت بانوی کرامت است.

انصاریان یادآور شد: درک عظمت زیارت این است که قبل از زیارت بانوی کرامت باید ۳۴ مرتبه ذکر الله اکبر و ۳۳ مرتبه ذکر الحمد الله و ۳۳ مرتبه ذکر شریف سبحان الله بر زبان جاری شود.

این سخنران مذهبی افزود: حضرت معصومه سلام الله علیها، دختر ولی خدا، خواهر ولی خدا و عمه ولی خداست که نشان دهنده حقائق باطنی حضرت است و باید از خداوند جایگاه و منزلت اولیاء را طلب نماییم تا به شناخت حضرات دست پیدا کنیم.