نخستین شب شعر و موسیقی ایران، ارمنستان و روسیه با حضور شماری از شهروندان و چهره های ادبی سه کشور و همچنین فارسی زبانان کشورهای دیگر از جمله تاجیکستان و افغانستان در مسکو برگزار می شود.

به گزارش مرور نیوز، در این برنامه که اجرای آن شامگاه یکشنبه در خانه فرهنگ گایداروتس پایتخت روسیه پیش بینی شده است، سروده ها و آثار موسیقایی سه کشور با تاثیرهای متقابل و همچنین شعرخوانی برگزار می شود.

سخنرانی رایزنان فرهنگی در باره ویژگی ها و همچنین پیوستگی های سه کشور در حوزه فرهنگ و شعر و اجرای زنده ارکستر مهربانان ایران و مولانای روسیه نیز نیز از دیگر برنامه های درنظر گرفته شده است.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته، شماری از اساتید زبان فارسی، ارمنی، روسی و همچنین ایران شناسان و شرق شناسان نیز در این برنامه حضور خواهند یافت.

همچنین تصاویری از نمادهای فرهنگی و تاریخی سه کشور نیز در محل اجرای مراسم به نمایش گذاشته خواهد شد.

حمیدرضا دادو مجری نخستین شب شعر ایران، ارمنستان و روسیه و سرپرست گروه موسیقی مهربانان در باره اهداف این برنامه هنری و فرهنگی به خبرنگار ایرنا، گفت: کم هزینه ترین و پرکاربردترین راه شناخت کشورها از یکدیگر، آشکار کردن اشتراک ها بین ملت هایی است که پیوستگی های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و دینی دارند.

وی اظهار کرد: رسیدن به این هدف، افزون بر تقویت همگرایی و همکاری بین ملت ها، می تواند به ایجاد احساس دوستی ملل با یکدیگر منجر شود و تکرار چنین برنامه هایی از سوی سازمان های غیردولتی نیز دستاوردهای زیادی دارد.

دادو در پایان گفت: بازتاب های نخستین شب شعر بین المللی فارسی زبانان کشورهای ایران، تاجیکستان و افغانستان که 23 آبان ماه در مسکو برگزار شد، خوب بود و از این رو برنامه های مختلفی در این حوزه تدارک دیده شده است که در آینده اجرا می شود.

با توجه به گسترش آموزش زبان فارسی در روسیه و افزایش روزافزون علاقه مندان به آن به دلیل جایگاه والای ایران شناسی، در طول سال برنامه های مختلفی از جمله شعرخوانی، نمایشگاههای فرهنگی، صنایع دستی و نمایش آثار سینمایی ایران در شهرهای مختلف روسیه به ویژه مسکو و سن پترزبورگ اجرا می شود.