ویژه برنامه‌های مسجد مقدس جمکران به مناسبت ماه محرم توسط معاون فرهنگی این مسجد اعلام شد.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام یاسین حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد جمکران پیرامون ویژه برنامه‌های مسجد مقدس جمکران در دهه نخست محرم حسینی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اوج گیری موج دوم آن و ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری عزاداری ها، مسجد مقدس جمکران به دلیل برخورداری از فضای متناسب با پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا ، در طول دهه نخست محرم میزبان برخی هیئت‌های مذهبی می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: ما از شب گذشته دوشنبه، ۲۷ مردادماه و با برگزاری آئین تجدید بیعت و اذن روضه مداحان قم در صحن جامع مهدوی به استقبال محرم رفته ایم؛ رونمایی از مستند تلویزیونی «شیخ المادحین» که در احوالات مداح «اهل بیت (ع)» «ملاحسین مولوی» است از بخش‌های این آئین بود.

حسین آبادی پیرامون آئین عمومی اذن روضه خوانی ماه محرم حسینی اظهار کرد: آئین عمومی اذن روضه خوانی محرم حسینی هم امشب سه شنبه، ۲۸ مرد با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری و مرثیه سرایی کربلایی حمید علیمی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران درباره برنامه حضور هیئت‌های مذهبی در میعاد منتظران، بیان کرد: از فردا چهارشنبه، ۲۹ مردادماه برنامه‌های عزاداری از ساعت ۲۱ تا ۲۳ با حضور هیئت «فاطمیون» و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «بی آزار تهرانی» و مرثیه سرایی «مهدی سلحشور» آغاز می‌شود و این برنامه به مدت ۱۱ شب یعنی تا شام عاشورا ادامه دارد؛ این برنامه از شبکه‌های یک و قرآن و معارف سیما نیز پخش می‌شود.

حسین آبادی ادامه داد: همچنین هیئت «محبین اهل بیت (ع)» با سخنرانی حجت الاسلام «احمد پناهیان» و مرثیه خوانی ذاکران «آل الله (ع)» از جمعه، ۳۱ مردادماه هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسجد مقدس جمکران مراسم سوگواری برگزار می‌کند.

وی در ادامه ابراز کرد: در طول دهه نخست محرم حسینی، صبح‌ها از ساعت ۷ و ۳۰ تا ۸ زیارت عاشورا قرائت شده و ظهر‌ها به مدت ۱۰ دقیقه مصائب «اهل بیت (ع)» ذکر می‌شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران تاکید کرد: با توجه به ممنوعیت دسته‌روی به دلیل شیوع کرونا، جلساتی با حضور مسئولان دسته‌جاتی که در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی به مسجد مقدس جمکران مشرف می‌شدند برگزار و این ممنوعیت حضور دسته‌جات و شرایط عزاداری‌ها در مسجد را بیان کردیم.

حسین آبادی اضافه کرد: غروب روز عاشورا جلسه قرائت زیارت ناحیه مقدسه و ظهر روز‌های هشتم، نهم و دهم محرم با حضور علما مجلس روضه خوانی در مسجد مقامِ میعاد منتظران با حضور مخاطبان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: به تناسب شرایط کرونایی کشور در درب‌های ورودی، تیم‌های توزیع، ماسک را به صورت رایگان یا قیمت تمام شده به تناسب امکانی که نذورات ایجاد کنند بین عزاداران حسینی توزیع می‌کنند، همچنین، خادمان سلامت هر شب به صورت ویژه با شیوه‌هایی همچون تذکر برای استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها به زائران و عزاداران خدمت رسانی می‌کنند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه داخل صحن‌های مسجد نیز فاصله گذاری‌های اجتماعی اعمال می‌شود ابراز کرد: دارالشفای مسجد در این ایام فعال است و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا علائم ابتلاء، به آنجا منتقل می‌شوند.

حسین آبادی در پایان درباره برنامه مسجد مقدس جمکران برای نذورات محرم خاطرنشان کرد: همسو با پروتکل ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا اطعام در مسجد نخواهیم داشت و اگر نذوراتی باشد به سمت اطعام مستمندان و نیز توزیع بسته‌های معیشتی میان محرومان هدایت‌شان می‌کنیم.