ویژه برنامه های برخی از فرهنگسراهای تهران در ماه محرم و صفر با جزئیات اعلام شد.

به گزارش مرور نیوز، همزمان با ایام محرم و صفر، فرهنگسراها استان تهران برنامه‌های متنوعی را نه تنها در فضای باز فرهنگسرا بلکه در منطقه و حتی سطح شهر تهران برگزار می‌کنند تا علاوه بر حفظ شعائر حسینی، فضای شهر را با این ایام متناسب سازند که در ادامه برنامه‌های برخی از فرهنگسراهای تهران تقدیم می‌شود:

فرهنگسرای راضی

در ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین (ع) برنامه‌های فرهنگسرای رازی اعلام شد. این برنامه‌ها که با رعایت تمامی اصول بهداشتی و شیوه‌نامه‌های ابلاغی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود، شامل تعزیه خوانی، سخنرانی و ... است.

گروه تعزیه نینوا از غروب پنجشنبه ۳۰ مرداد ماه به مدت ۱۱ شب با اجرای تعزیه‌های حر، حضرت قاسم (ع) ،علی اکبر (ع) ،ابی عبدالله (ع) ،اسارت و... به هنرنمایی می‌پردازد.

برگزاری سخنرانی در خصوص مسایلی از قبیل خانواده حقیقی در عصر فضای مجازی، تربیت فرزند بر اساس فرهنگ عاشورا، و عاشورا جلوه زیبای رابطه پدر و فرزند بعد از نماز مغرب و عشا با حضور حجت‌الاسلام علی فروتن بخش دیگری از مراسم است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در مراسم در زمان یاد شده از ساعت ۱۸ به فرهنگسرای رازی واقع در بوستان رازی به آدرس میدان قزوین، خیابان قزوین، خیابان شهید مرادی، بوستان رازی فرهنگسرای رازی مراجعه و یا برای کسب اطلاعات با تلفن ۵۵۴۲۳۳۵۳ تماس بگیرند.

فرهنگسرای اخلاق

همچنین همزمان با فرارسیدن ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، دوازده برنامه شاخص فرهنگسرای اخلاق در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود که دوازده برنامه محوری در این منطقه در قالب‌های میدانی، فضای مجازی و همچنین فعالیت‌های جهادی تدارک دیده شده که به تدریج به مرحله اجرا در می‌آید.

در سوگ نینوا از جمله برنامه‌های شاخص ماه محرم است که در قالب ۱۰ مجلس تعزیه خوانی با حضور پیشکسوتان هنر تعزیه خوانی کشور و با مشارکت شهرداری منطقه چهارده، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و کانون کهربای تعزیه در دهه اول ماه محرم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آمفی تئاتر رو باز بوستان سهند اجرا می‌شود.

همدلی کریمانه و شور حسینی از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای است که در قالب آن، سه شنبه چهارم شهریور ماه سالجاری، ۳۰ دستگاه تبلت اهدایی یکی از خیرین به خانواده‌های دانش آموزان نیازمندی که در روستاهای ابراهیم آباد، زیوار و احمدآباد به علت فقدان امکانات اینترنتی از ادامه تحصیل محروم شده‌اند، اهدا می‌شود.

در ششمین دوره بر مدار حسین(ع) نیز علاوه بر رشته تعزیه خوانی نوجوانان به صورت فردی و گروهی در فضای مجازی، در سایر رشته‌های هنری  طراحی پوستر با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی و عاشورا، شعر و داستان نویسی با موضوع عاشورا و مسئولیت پذیری نیز برگزار می شود.

هفت شب مجلس تعزیه با عنوان تعزیت خورشید  با همکاری فرهنگسرای خاتم از چهاردهم تا بیستم ماه محرم بعد از اذان مغرب با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و حضور تعداد محدودی مخاطب در امامزاده اهل بن علی (ع)به اجرا در می آید که از طریق فضای مجازی نیز پخش می‌شود.

رجزخوانی ۱۰ تن از یاران و اصحاب امام حسین(ع) در کربلا با عنوان حماسه یاران و همچنین ۱۰ ویدئوکلیپ آیین جامه داری با موضوع آموزش نحوه استفاده از لباس، ادوات و همچنین چگونگی انتخاب رنگ البسه در مجالس تعزیه توسط استاد پیشکسوت هنر آیینی تعزیه میرزا ابوالفضل منبت‌کار را از دیگر برنامه های فضای مجازی ماه محرم است.

 برنامه بلندا ویژه اجرای سنتی چهارپایه خوانی نیز توسط نوجوانان در تعدادی از اماکن و محلات دارالمومنین طهران با مشارکت مدیریت فرهنگی هنری منطقه هفده اجرا می شود. فرهنگسرای اخلاق در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی،جنب بوستان گلزار واقع است و شماره ۳۳۳۵۵۰۳۶ آماده ارائه اطلاعات بیشتر به شهروندان است.

فرهنگسرای سرو

فرهنگسرای سرو همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) سوگواره مجازی عکس و فیلم کوتاه «روایت شیدایی» را با هدف تبیین هویت دینی و انقلابی و گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای برجسته دینی برگزار می‌کند.

 این سوگواره حسینی محورهای متعددی دارد اما می‌توان گفت که موضوع اصلی سوگواره برپایی عزاداری امام حسین(ع) است. از جمله این محورها می‌توان به معرفی آیین‌ها و مراسم عزاداری در اقوام گوناگون ایرانی با تکیه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا، روضه‌های خانگی با جمعیت کم‌تر از ۱۰ نفر، عزاداری کودکان، نذورات مردمی متناسب با شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا (شامل: اهدای ماسک، دستکش، اقلام بهداشتی ضدعفونی‌کننده و ...) و نذورات مردمی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اشاره کرد. علاقه‌مندان باید با توجه به این محورها تولیدات خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

سوگواره روایت شیدایی در دو بخش برنامه‌ریزی شده است‌؛ بخش اول مربوط به عکس‌های حرفه‌ای و شهروندی (تعداد آثار حداکثر ۱۰ عکس) است و بخش دوم فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای، مستند و پویانمایی است. ارسال آثار از ۳۱ مردادماه همزمان با شروع ماه محرم آغاز شده و تا ۲۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان برای ارسال آثار و شرکت در مسابقه می‌توانند از طریق سایت majazi.farhangsara.ir و ورود به صفحه جشنواره‌ها، اقدام کرده و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۷۹۹۱۵۴ (دبیرخانه) تماس حاصل نمایند. صفحه اینستاگرامی این سوگواره به آدرس:ravayate_sheyda@ اخبار این سوگواره را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

فرهنگسرای کار و تعاون

مسابقه رواق حسینی(علیه السلام) همزمان با ایام محرم به همت فرهنگسرای کار و تعاون برپا می‌شود. شرکت در این مسابقه برای عموم آزاد است و علاقه مندان می‌توانند عکاس‌های گرفته شده توسط موبایل و یا دوربین عکاسی خود را به یکی از سه روش شماره  واتساپ ۰۹۰۲۴۴۱۲۱۵۶، بارگذاری عکس در صفحات مجازی خود با هشتگ #مسابقه رواق حسینی و تگ کردن آدرس اینستاگرام فرهنگسرا  farhangsara-kar @ و ارسال عکس به نشانیRevaghehoseini@gmail.com  به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

شرکت کنندگان درمسابقه  تا ۲۵ شهریورماه فرصت دارند عکس های خود را به همراه شرحی کوتاه (حداکثر۴۰ کلمه) توضیحی کوتاه درباره محل و موقعیت عکس ، داستان عکس یا برداشت و حس صاحب عکس از آن صحنه را برای دبیرخانه ارسال کنند.

 آثار منتخب در شبکه اجتماعی اینستاگرام farhangsara_kar  و در قالب نمایشگاه عکاسی در یکی از گالری‌های منتخب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نمایش درخواهد آمد و به سه  نفر بر اساس رای داوران، سه نفر بر اساس بازخورد فضای مجازی(تعداد لایک) و ۱۴ نفر به قید قرعه جوایزی به همراه لوح تقدیر اهدا خواهد شد. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی بزرگراه یادگار امام جنوب - تقاطع خیابان هاشمی- فرهنگسرای کارو تعاون مراجعه و یا با شماره  دبیرخانه مسابقه ۶۶۰۴۴۸۸۷ تماس بگیرند.