‌نشست بررسی آثار و شخصیت مرحوم سیدبهاءالدین شمس قریشی ملقب به «شمس الاشراف» عارف، ادیب و فقیه نامی کُرد، در دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، در این برنامه بزرگداشت که شامگاه ۱۴ آذر به همت کانون معراج دانشگاه کردستان برگزار شد، سخنرانی و مقالاتی درباره شخصیت شمس قریشی ارائه شد و مداحی سیدبهاءالدین حسینی، حمید وکیلی و مهران خالدی از دیگر بخش‌های مراسم بود.

سیدبهاءالدین شمس قریشی ملقب به «شمس الاشراف» و متخلص به «شمس»، فرزند «سیدمحمد پاوه‌ای» است که در سال ۱۲۹۳ هجری قمری در روستای «سه‌ردی» شهرستان پاوه چشم به جهان گشود و بنا به رسم و آیین آن زمان، برای فراگیری علم و دانش فقهی به حجره‌های شهرهای پاوه، بیاره و سنندج رفت و بعد از آن در شهر سنندج ساکن شد.

شمس قریشی که عمر خود را در تعلیم قرآن به مردم گذراند، با خلق آثاری چون «مولودنامه»، «معراج‌نامه»، «شمس‌العقاید» (تماماً به زبان کردی) و شعرهایی به فارسی، کردی، هورامی و عربی محافل دینی مردم این دیار را رنگ و بویی نورانی بخشید.

وی «مولودنامه» را در سال‌های قریب به ۱۳۵۰ هجری قمری به رشته نظم درآورد که این اثر در ۹ فصل به شرح میلاد، زندگی، آداب، اخلاق، سیره و سنن نبی مکرم اسلام (ص) می‌پردازد و خاص قرائت در محافل و جشن‌های میلاد و محافل نعت پیامب اکرم (ص) سروده شده است.

‌***

سیدبهاءالدین حسینی فعال فرهنگی و مذهبی در نشست بررسی آثار و شخصیت شمس قریشی ملقب به شمس‌الاشراف گفت: در تمامی آثار «شمس قریشی»، عشق و محبت به خدا، پیامبر اکرم (ص) و خلق خدا مشهود است و ابیات و اشعار وی نشان‌دهنده عشق وی به آخرت و رویگردانی از دنیاست.

او در ادامه اظهار کرد: این عالم و عارف کردستانی ارتباطی نزدیک بین عالمان و عامه مردم برقرار کرد و مرز و محدودیت بین آنها را از بین برد.

وی با اشاره به جایگاه این عالم کُرد، افزود: این عارف کردستانی از چنان جایگاهی در بین عامه مردم برخوردار است که خواندن ابیات او را برکتی برای منازل خود می‌دانند.

این فعال مذهبی بیان کرد: ابیات این عالم کُرد که به زبان‌های کُردی، فارسی و عربی نوشته شده، از چنان برجستگی و عظمتی برخوردار است که می‌توان گفت شانه به شانه قوی‌ترین شاعران ایران می‌زند.

حسینی، تقوا و پاکی این عالم را دلیل تاثیرگذاری ابیات و سخن او در بین عامه مردم دانست و افزود: تقوا و خلوص موجب ماندگاری تاثیر کلام و قلم وی در بین عامه مردم شده است.

او با اشاره به اینکه مولودنامه شمس قریشی تاثیر بسیار زیادی بر موسیقی آیینی گذاشته است، اظهار کرد: وی با خلق مولودنامه خدمت شایانی به موسیقی آیینی کردستان کرده است.

این فعال مذهبی هدف قریشی از بیان عشق به خدا و پیامبران (ع) و به ویژه خاتم پیامبران (ص) به زبان‌های عربی و فارسی را معرفی و شناساندن عظمت پیامبر اکرم(ص) در فراتر از مرزهای کُردنشین عنوان کرد.

وی ادامه داد: مولودنامه شمس قریشی در نعت پیامبر (ص) در ۴۱۷ بیت، ۹ فصل و در قالب مثنوی و وزن ۱۰ هجایی سروده شده است.

حسینی در پایان سخنان خود، علمی بودن، بیان اوصاف پیامبر (ص) و عرفانی بودن را از ویژگی‌های مولودنامه دانست و خاطرنشان کرد: ابیات این شاعر و عالم بزرگ کُرد در این کتاب نشان‌دهنده عشقی واقعی به فخر عالم است که شاعر به راستی در آن غرق شده است.