پویش سراسری به‌ پای دل به مناسبت ایام اربعین حسینی و دهه دوم ماه صفر در برنامه مخاطب خاص راه اندازی شد.

به گزارش مرور نیوز، برنامه‌ تلویزیونی مخاطب‌خاص که امسال به مدت ۵شب از کربلای معلی، زنده و مستقیم روی آنتن می‌رود، بخش‌های متنوعی را برای بینندگان درنظر گرفته است. این برنامه تلویزیونی در اربعین حسینی و با توجه به عدم حضور زائران حسینی در کربلای معلی، پویش سراسری به‌ پای دل را راه‌اندازی کرد.

برگزاری روضه و حضور در مجالس توسل

برپایی روضه‌ی خانگی در منزل و حضور در مجالس توسل به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) هم از مصادیق احیای شعائر است و هم فرصتی برای یادآوری ذکر مصائب آل‌الله است که باتوجه به شرایط پیش آمده، می‌توانیم این مراسم را به‌صورت زنده (Live) برای اقوام نیز پخش کنیم.

نصب پرچم سَر دَر منزل یا خانه‌ی خودمان و پوشیدن لباس عزا، در ایام سوگواری اهل‌بیت(ع)، کاری پسندیده است که می‌توانیم در این روزها، انجام دهیم.

تغییر پروفایل

فضای مجازی هم، می‌تواند درگاهی باشد برای ابراز ارادت به ساحت مقدس اهل‌بیت (علیهم‌السلام)؛ تغییر پروفایل، یکی از این کار‌ها است.

این روز‌ها که ممکن است مراسم‌های کمتری برگزار شود، پخت نذری و تقسیم آن بین همسایه، دوست و آشنا کاری پسندیده است. همچنین می‌توانیم این اطعام را به نیازمندان نیز، اهدا کنیم. ویروس کرونا، شاید بعضی‌ها را برای پخت نذری، در معذوریت قرار دهد؛ بنابراین می‌توان با اهدای نذری‌های فرهنگی مثل خرید و پخش کتاب، کتب ادعیه، کارت‌های زیارت و هدایای فرهنگی، نذر فرهنگی را رواج داد.

حالا که مجال زیارت اربعین و کربلا نیست، می‌توانیم خاطرات، عکس‌ها و تجربیات خود از این سفر را منتشر کنیم تا هم مروری باشد بر روز‌های زیارت و هم فضای مجازی را معطر کنیم به کلمات و واژه‌هایی که از محبت سیدالشهدا(ع) سخن می‌گویند.

پویش سراسری به‌ پای دل

خانواده را دور هم جمع  و به زبان ساده، برای جمع حاضر، داستان‌هایی از زندگی اهل‌بیت و یا ماجرای اربعین را بیان کنیم. خصوصا برای کودکان، هنگام خواب، می‌تواند جذاب باشد.

گسترس رسانه، کار را تا حد زیادی برای ما آسان کرده است. کافی‌ است تلفن همراه هوشمند یا کامپیوتر و اینترنت داشته باشیم تا از راه دور، پخش زنده‌ی حرم‌های اهل‌بیت را ببینیم و دیدار تازه کنیم. برای این کار، به سایت رسمی حرم امام حسین(ع) مراجعه کنید. خواندن سه قل‌هوالله، ثواب یک‌بار ختم قرآن کامل را دارد. می‌توانیم در روز، با این روش، بار‌ها قرآن را ختم  و ثواب آن را به امام زمان (علیه‌السلام) تقدیم کنیم.

راه کربلا، گرچه دور است و فرصت نیست! اما می‌توان با حضور در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، جناب عبدالعظیم حسنی یا بقاع متبرکه در محل زندگی خود در روز اربعین، زیارت این روز را هم بخوانیم. یادمان باشد هرجا که باشیم، با مدد گرفتن از اهل‌بیت و بردن نام‌شان، آنان، بیش از پیش، به ما نظر می‌کنند.

زیارت امام حسین (علیه‌السلام) از دور

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: اگر می‌خواهی از راه دور، سیدالشهداء را زیارت کنی و مورد قبول باشد، روز جمعه یا هر روز دیگری، غسل کن، لباس پاکیزه بپوش، به بالا پشت بام یا بلندترین نقطه‌ی خانه برو، روبه قبله بایست و بخوان: السلام علیک یا مولای و ابن مولای و سیدی و ابن سیدی...(برای دریافت کامل این دعا و دستور آن به مفاتیح‌الجنان مراجعه کنید)

انجام اعمال و مناجات فردی

هرجا که هستیم، میتوانیم با امام (علیه‌السلام) حرف بزنیم و درددل کنیم. چون او، صدای ما را می‌شنود و از حالمان باخبر است. تا جایی که فرمودند: حتی می‌توانی فقط لب‌هایت را حرکت بدهی و با ما صحبت کنی! از دیگر اعمالی که می‌توان انجام داد، خواندن زیارت اربعین، حوالی ظهر است.

دعا برای فرج و خواندن نماز استغاثه

در عصر غیبت، در گرفتاری‌ها و سختی‌های بزرگ، با مدد گرفتن از امام زمان (علیه‌السلام)، دعا برای سلامتی و فرج‌شان و خواندن نماز استغاثه، می‌توان ارتباط قلبی برقرار کرد؛ که این، سیره‌ی علمای بزرگ شیعه نیز بوده است.

در کیفیت نماز استغاثه به امام زمان آمده: نمازی دو رکعتی است؛ که بهتر است در رکعت اول، بعد از حمد، سوره‌ی فتح و در رکعت دوم، بعد از حمد، سوره‌ی نصر را بخوانید. بعد از آن، زیر آسمان بایستید و رو به قبله، دعای سلام‌الله الکامل‌التام... را قرائت کنید. پس از آن، دعا و درخواست حاجت کنید.