لیست آثار نهایی جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در بخش های مختلف اعلام شد.

به گزارش مرور نیوز، در راستای سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر شفاف‌سازی اطلاعات، هزینه‌های انجام‌شده برگزاری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی و بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، منتشر شد.

پیش از این هزینه‌های انجام‌شده برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در سامانه شفاف‌سازی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده بود.

گزارش‌های شفاف‌سازی حوزه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار، ابتدا از سوی معاونت‌ها به کمیته شفاف‌سازی وزارتخانه ارائه و پس از بررسی و تایید در کمیته، توسط مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شود.

تئاتر «آرزوهای یک موش کور» اکران شد

فیلم نمایش «آرزوهای یک موش کور» به کارگردانی وحید نفر از تولیدات سال 1398 مرکز تئاتر کانون پرورش فکری فکری کودکان و نوجوانان در پایگاه اینترنتی «نمایش‌نما» اکران شد. نمایش «آرزوهای یک موش کور» نوشته سعید ابک ویژه کودکان ۵ تا ۱۲ سال است و هنرمندانی همچون خالق استواری، سعید ابک، علی باروتی و هدی حاج طاهری در آن ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه این نمایش آمده است؛ در یک‌ شب مهتابی، موش کور کوچکی تصمیم می‌گیرد از خانه‌اش در زیر زمین بیرون برود و در پی آرزویش که دیدن خورشید است برود. در مسیر خود با حیوانات جنگل روبه‌رو شده و ماجراهای شگفت‌انگیزی برای موش کور اتفاق می‌افتد.

بر اساس این خبر، معصومه آرواز دستیار کارگردان، سینا ییلاق‌بیگی طراح صحنه، سیامک پورجبار طراح پوستر و بروشور، رضا خزرایی طراح نور، هانیه زحمتکش و الهه میرزایی طراح لباس و آکساسوار از دیگر عوامل این نمایش هستند.

همچنین ساخت تیزر و افکت نمایش «آرزوهای یک موش کور» بر عهده سهیل ساعی بوده است و اختر تاجیک عکاس و ریحانه مطهری در بخش روابط عمومی با این گروه همکاری داشته‌اند.

در عین‌حال مانلی نفر بازیگر خردسال، محمدحسن درباغی‌فرد و لیلا طاهری دستیاران طراح صحنه، امیرحسین بابائیان و مصطفی طباطبایی سرپرست ساخت دکور، احمد بابائیان، مصطفی جمالی، محمدحسن درباغی‌فرد، حمیدبرنا، فرزاد چوپانی و محمد کیالها گروه ساخت دکور این نمایش بودند.

امین میرزاباقری نیز به عنوان مدیر تولید، احسان مرادخواهی به عنوان صدابردار و سوده سعدایی به عنوان عکاس با نمایش «آرزوهای یک موش کور» همکاری کردند و استودیو روزگار کار ضبط صدای آن را بر عهده داشته‌ است.

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم نمایش «آرزوهای یک موش کور» را تا پایان پاییز 1399 در پایگاه اینترنتی نمایش‌نما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی th.kpf.ir تماشا کنند.

183 متقاضی حضور در «خیابان تئاتر ایران»

۱۸۳ اثر از سوی صاحبانشان متقاضی حضور در برنامه «خیابان تئاتر ایران» شدند. عبیدالله رستمی ضمن اعلام خبر ارسال ١٨٣ اثر از سوی هنرمندان تئاتر خیابانی کشور به دبیرخانه برنامه «خیابان تئاتر ایران»، افزود: این آثار از ٢٠ استان کشور ارسال شده است و استان‌های کردستان و اصفهان هر کدام با  ٢٢ اثر بیشترین تقاضای شرکت را داشته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تاکید بر مرکزیت مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی کشور در این رویداد هنری، افزود: ٩٢ اثر متقاضی شرکت در بخش «آزاد»، ٢٤ اثر متقاضی شرکت در بخش «آیینی- سنتی»، ١٩ اثر متقاضی شرکت در بخش «کودک و نوجوان» و ٤٨ طرح و ایده متقاضی حضور در «مسابقه طرح و ایده» شده‌اند.

عبیدالله رستمی با بیان این که بنابر پروتکل‌های بهداشتی، آثار نهایی پس از انتخاب در شهر محل سکونت گروه‌های نمایشی اجرا خواهد شد، تصریح کرد: مقرر است وبینارهای آموزشی و نشست‌های برخط با موضوع تئاتر خیابانی با حضور مدیران جشنواره‌های تئاتر و صاحب‌نظران این حوزه نیز برگزار شود.

با توجه به برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به جهت تبعات شیوع ویروس کرونا، اداره‌کل هنرهای نمایشی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همراهی انجمن هنرهای نمایشی ایران و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان، برنامه «خیابان تئاتر ایران» را برگزار می‌کنند.

این برنامه در راستای حمایت از آثار هنرمندان تئاتر کشور با رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر و به ویژه نمایش‌های خارج از صحنه‌های مرسوم در سه بخشِ «اجرا» با زیرمجموعه‌های «آزاد»، «نمایش‌های آیینی و سنتی» و «نمایش‌های کودک و نوجوان» و همچنین «مسابقه طرح و ایده» و «کارگاه‌های آموزشی» برگزار می‌شود.

آثار نهایی بخش صحنه‌ای تئاتر مقاومت معرفی شدند

آثار نهایی بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شناخته شد. در جلسه‌ای که روز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه در تماشاخانه سرو و با حضور رحمان سیفی‌آزاد، سعید نجفیان و خیرالله تقیانی‌پور به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب بخش صحنه‌ای برگزار شد، اعضای هیئت انتخاب ضمن ابراز رضایت از کیفیت آثار منتخب و تشکر از حضور متعهدانه و ارزشمند کلیه گروه‌های شرکت‌کننده در این بخش با توجه به شرایط کرونا در کشور، پس از بحث و بررسی درباره آثار، اسامی برگزیدگان نهایی را به شرح ذیل و بدون اولویت معرفی کردند.

۱- نمایش «خاطرات خانه‌ای که نیست» نویسنده: کامران شهلایی، کارگردان: امین اشرفی (تهران)

۲- نمایش «قاسم غریب» ن: اسماعیل سلیمانیان، ک: محمد فروزانی (فارس)

۳- نمایش «لیلیت» ن: محمدرضا شاه‌مردی، ک: محمدرضا شاه‌مردی (قم)

۴- نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم»   ن: مریم منصوری، ک: مریم منصوری  (تهران)

۵- نمایش «نقطه آبی در میان حافظه‌ای کبود» ن: وحید آبرود، ک: پاشا بدرود (یزد)

۶- نمایش «یزله» ن: محسن رحمانی ک: مهدی ملاک (قم)

۷- نمایش «موج» ن: سجاد منصوری  ک: سجاد منصوری (کرمان)

۸- نمایش «و ناگهان باران» ن: احسان روحی، ک: محمد صفی‌آبادی (خوزستان)

 ۹- نمایش «پُلُتیک» ن: کوروش شاهونه، ک: کوروش شاهونه (تهران)

۱۰- نمایش «سیمرغ» ن: محمود مهدوی، ک: اکبر صادقی (اردبیل)

۱۱‐ نمایش «قره‌نی» ن: سیروس همتی، ک: علی‌ المعلی (تهران)

۱۲- نمایش «به‌صرف چای و گلوله» ن: یلدا منتظری، ک: یلدا منتظری (تهران)

۱۳- نمایش «آواز سنگ غمگین» ن: پدرام رحمانی، ک: پدرام رحمانی (آذربایجان غربی)

۱۴- نمایش «یک قاب هزار خاطره»  ن: منوچهر اکبرلو، ک: حمیدرضا ملاحسینی (تهران)

۱۵- نمایش «ایستاده چون سرو به تماشای خورشید» ن: هاشم پورمحمدی، ک: مرتضی اسدی‌مرام   (کرمانشاه)

۱۶- نمایش «کجایی ابراهیم» ن: لیلی عاج، ک: لیلی عاج (تهران)

۱۷- نمایش «میرآشکار» ن: بهناز دوستی، ک: حمیدرضا هراسانی (مازندران)

۱۸- نمایش «بیداری به‌وقت خون» ن: احسان جانمی، ک: احسان جانمی (اصفهان)

۱۹- نمایش «آنجا که آب ما را می‌برد» ن: فرهاد ارشاد، ک: محمدصادق علی‌پور (فارس)

۲۰- نمایش «سرد سرخ تبریز» ن: نیما حسن‌بیگی، ک: میرحجت(امیر) حجازی (آذربایجان شرقی)

۲۱- نمایش «تن‌ها» ن: علی‌رضا معروفی، ک: علی‌رضا معروفی (البرز)(مشروط)

۲۲- نمایش «سگک» ن: کهبد تاراج،   ک: رضا بهرامی (تهران)(مشروط)

۲۳- نمایش «سردرگمان سرگردان» ن: محمدصادق اسدی، ک: محمدصادق اسدی (تهران)(مشروط)

۲۴- نمایش «برونسی» ن: مرتضی شاه‌کرم، ک: مرتضی شاه‌کرم (تهران)(مشروط)

۲۵- نامه‌ای «برای دخترم سهراب» (برگزیده جشنواره فتح خرمشهر) ن: طیبه نیک‌آزاد، ک: علی حیدری (خوزستان)  

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح آذرماه سال جاری و با دبیری حمید نیلی برگزار خواهد شد.