وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست‌وهشتمین دوره «هفته کتاب» پیامی صادر کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در متن پیام سیدعباس صالحی به بیست‌وهشتمین دوره «هفته کتاب» آمده است: «به نام خداوند مهر و دانایی

کتاب پدیده شگفت ­‌انگیز و اعجازگر همه دوران­‌ها است؛ بشر دانش خود را با کتاب ثبت و منتقل کرده و کتاب در هر تمدنی چراغ راهنما و حافظ میراث معنوی و فرهنگی آن بوده است. به گواهی تاریخ تمدن­‌هایی که در آن‌ها رابطه بین کتاب و انسان­‌ها گسسته شد، به بوته فراموشی سپرده شدند و جوامعی که کتاب به عنوان نقشه راه در آن ارج­ نهاده شد، رشد و تعالی یافتند.

در جهان امروز نیز بر این باوریم که کتاب، محور نوآوری­‌های شروع سده جدید بوده و محتوای مورد نیاز همه آن‌ها با ذهن خلاق نویسندگان پدید آمده است. به بیان دیگر کتاب هم محتوا را تامین می­‌کند و هم چرخه­‌های اقتصادی صنایع فرهنگی را به گردش درمی­‌آورد.

نقش کتاب در ارتباطات میان‌نسلی و میان‌فرهنگی نیز بسیار برجسته است؛ به گونه‌ای که در گستره سرزمینی ایران و جهان ایرانی، هرآن‌چه به مفاهیم دینی، هویتی و فرهنگی توجه شده، جملگی به مدد کتاب از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و زمانی که به نام پدیدآوران این محتوای غنی ملی نظر می­‌افکنیم، درمی‌یابیم که از اقوام گوناگون و جای­‌جای این خاک پهناور در انتقال و تعالی این مهم، کوشش­‌های کم‌نظیری انجام شده است.

اکنون که به برکت خون شهیدان این سرزمین و انفاس قدسی امام راحل و هدایت­‌های مقام معظم رهبری «مدظله­ العالی» گام دوم انقلاب اسلامی را مستحکم­‌تر و با عزمی راسخ­‌تر برمی‌داریم، نیک ­می‌­دانیم که برای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، بی ­حضور کتاب پیشرفتی حاصل نخواهد شد و برای ایجاد آینده­‌ای روشن برای نسل‌­های بعدی، کتاب­‌های خوب، آگاهی و توانایی جوانان آینده­‌ساز این ملک را افزایش داده و جامعه را به کمال و سعادت خواهد رساند.

به رغم همه مشکلاتی که کشور عزیزمان در سه سال اخیر با آن‌ها مواجه شده، از تحریم­‌های ناجوانمردانه آمریکا تا بیماری فراگیر کرونا و اثرات سوء آن بر اقتصاد کشور که فرهنگ و کتاب و پدیدآوران ارجمند آن نیز از این آسیب برکنار نبوده‌اند، هرچند آهسته‌تر اما مستحکم‌تر به راه خود ادامه می­‌دهیم، چرا که روح فرهنگ­‌پرور ایرانی هیچ‌گاه در بحران­‌ها متوقف نشده، و همچنان فرهنگ و کتاب پویا، زنده و پایدار است.

در بیست­‌وهشتمین سال از برگزاری «هفته کتاب»، تمامی تلاش­‌های خالصانه‌ای را که از سوی نهادها، انجمن‌ها و صنوف و نیز پدیدآوران کتاب در این سال­‌ها شکل گرفته ارج می­‌نهیم و خود را وام­‌دار کتاب، این انیس و دوست بی­‌صدا، اما پرمحتوا می‌­دانیم. پس برای تکریم قلم و اندیشه گرد هم می­‌آییم، هم‌اندیشی می­‌کنیم و نسبت به رفع مشکلات، با تلاش مضاعف به یاری فرهنگ و اندیشه می­‌شتابیم.»