نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شرق کشور با شرکت پنج استان و در 105 غرفه عصر روز جمعه در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند مرکز خراسان جنوبی گشایش یافت.

به گزارش مرور نیوز، سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی و تعدادی از مدیران استان و هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی حضور داشتند و نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شرق کشور به مدت پنج روز دایر است. 
در این نمایشگاه آثار هنرمندان کرمان، سیستان و بلوچستان، استان های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی عرضه شده است . 
هدف از برگزاری نمایشگاه یادشده معرفی بیشتر صنایع دستی استان، تبادل نظر و بهره گیری از تجربه صنعتگران و هنرمندان دیگر استان ها عنوان شد. 
دو غرفه رایگان در اختیار هر استان گذاشته شد و بقیه غرفه ها با حداقل هزینه و با هدف کمک به تشکل های صنایع دستی و هنرمندان واگذار شده است. 
همچنین استاندار خراسان جنوبی در حاشیه برگزاری نمایشگاه یاد شده در گفت و گو با خبرنگار از حضور هنرمندان صنایع دستی استان هایی که در نمایشگاه حضور یافتند و نیز اداره کل میراث فرهنگی استان برای برگزاری نمایشگاه قدردانی کرد. 
سید علی اکبر پرویزی افزود: اهداف برگزاری نمایشگاه عمدتا متعدد است که در مورد نمایشگاه یادشده دو هدف را دنبال می کنیم یکی معرفی و شناسایی فرهنگ غنی ایران و دیگری ایجاد اشتغال، درآمد زایی و ایجاد ارزش افزوده کالاهایی که توسط هنرمندان تولید می شود، است. 
وی اضافه کرد: با توسعه رشته های مختلف صنایع دستی در استان این امر می تواند به رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بیشتر برای جویندگان کار کمک کند. 
وی تاکید کرد که در این ارتباط باید تمهیدات لازم برای تامین منابع مالی و نیز کمک به دستگاه هایی اجرایی متولی این صنعت برای احیا و توسعه فعالیت ها دیده شود که در این ارتباط برنامه هایی در سرایان، سه قلعه و خوسف پیش بینی شده است. 
وی بیان کرد: برای توسعه فعالیت در شهرستان خوسف درصدد هستیم ، زمینه تولید گل نرگس و نیز در سرایان فعالیت در مورد سنگ های زینتی را با همکاری مردم فراهم کنیم و در مجموع 15میلیارد ریال در این رابطه سرمایه گذاری خواهد شد . 
پرویزی یادآور شد: در این ارتباط اداره های کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، کمیته امداد ، سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مرتبط باید به بازار یابی محصول کمک کنند. 
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: اگر محصولی بدون شناسایی بازار هدف تولید و عرضه شود، قطعا از لحاظ گردش مالی دچار مشکل خواهیم شد و با تحمل شکست مجبور به خروج از چرخه فعالیت تولیدی خواهیم بود. 
وی بیان کرد: در این ارتباط باید سیستم مناسبی در کشور طراحی شود تا صنایع دستی توسعه یابد، و اگر در رفع چالش دچار مشکل شویم، قادر به ادامه کار نخواهیم بود. 
وی تاکید کرد: برای شناسایی بازار هدف و نیز آگاهی از نیاز و سلیقه مشتری خارجی به تلاش، برنامه ریزی و تعامل سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و رایزن های اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج کشور نیاز است. 
وی در همین حال خواهان برنامه ریزی برای حضور بیشتر گردشگران خارجی در مناطق مختلف کشور از جمله خراسان جنوبی شد و اظهار کرد: باید برای معرفی جاذبه های گردشگری، بناهای فرهنگی، مذهبی و چشم اندازهای طبیعی استان که بسیار غنی هم، است، تلاش کنیم. 
وی تصریح کرد: گردشگری در ایران منحصر به اصفهان، شیراز، یزد، و ... نیست و نباید هم باشد، باید برای استان تلاش زیادی انجام دهیم تا تعداد و مدت حضور گردشگران خارجی و حتی گردشگر داخلی با تامین زیرساخت های لازم افزایش یابد. 
استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: با حضور هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی زمینه معرفی منطقه بیش از گذشته فراهم خواهد شد و در این ارتباط نباید از کارهای تبلیغاتی غافل بود،زیرا مجموعه فعالیت های گردشگری و صنایع دستی به هم متصل هستند. 
از 700 رشته صنایع دستی فعال در کشور، 80 مورد آن در خراسان جنوبی فعال است و در واقع هنرهای دستی نشان از هویت قومی، ملی و منطقه ای دارد و بزرگترین سرمایه است. 
از سال 1386 و با آغاز فعالیت حوزه صنایع دستی استان چهار هزار نفر صنعتگر در این حوزه شناسایی شدند و بیشتر این هنرمندان در دو رشته نساجی سنتی و بافته های داری فعالیت می کنند.