سید بشیر حسینی گفت: با خلأ در سلوک و تزکیه کافی هنرمندان مواجهیم؛ هنرمند صنعتگر زیاد داریم اما هنرمندی که بیش و پیش از همه روضه خوانده و اشک ریخته باشد، وضو گرفته و رو به قبله پای خلق اثرش نشسته باشد کم داریم.

به گزارش مرور نیوز، سید بشیر حسینی استاد دانشگاه و فعال فرهنگی که با حضور در گروه داوری مسابقه عصر جدید به چهره شناخته شده ای برای مردم تبدیل شده است، در مورد آثار حسن روح الامین که در نمایشگاه «آل علی علیهم السلام» ارائه شده است، گفت: هر کدام ما از داستان سیره اهل بیت (ع) تصوری داریم که آقای روح الامین در چنین فضایی آنچنان تصویرش می کند که کلی از سیره ها و روضه و مسائل برای ما مرور می شود  و گاهی اوقات به این نتیجه می رسیم که انگار باید عظمت داستان را یک بار دیگر مرور کنیم تا متوجه شویم.

وی افزود: به عنوان مثال هنگامی که در مقابل تابلویی که با موضوع لیله المبیت قرار گرفتم به نظرم می رسید که هیچ وقت عظمت ایثارگری امیرالمومنین (ع) اینقدر جدی و تا این حد عینی برایم قابل تصور نبوده است؛ هر چند که بارها در روایات نقل شده می شنیدیم که از فضائل حضرت علی (ع) همین یک مورد کفایت می کند برای کل عالم و آدم. اما تماشای چنین اثری حس دیگری به مخاطب می دهد.

حسینی بیان کرد: نمایشگاه نقاشی «آل علی علیهم السلام» از آن نمایشگاه هایی است که می طلبد به دفعات به تماشایش بیاییم و اینقدر فرصت داشته باشیم که برای مدتی هر اثر را به تنهایی نظاره کنیم و با تامل در آن یک بیت الاحزان شخصی برای خودمان شکل بدهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه است که یک نقاش جوان قهرمان ها و اسطوره های دینی ما را در یک قاب ثابت با عظمت تمام به تصویر بکشد اما در سینما و تلویزیون چنین تصاویر و آثاری نمی بینیم؟، گفت: با ادای احترام به همه هنرمندان کشور، به نظر من ما با یک خلأ در سلوک و تزکیه کافی هنرمندان مواجهیم. به قول شاعر که می گوید «آن را که خواندى استاد گر بنگرى به تحقیق صنعتگر است اما طبع روان ندارد»؛ هنرمند صنعتگر زیاد داریم اما هنرمندی که بیش و پیش از همه روضه خوانده و اشک ریخته باشد، وضو گرفته و رو به قبله پای خلق اثرش نشسته باشد کم داریم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه مشکل از کجا است که آثار هنری ما در عرصه سینما نه تنها به قهرمانان مذهبی ما بلکه به قهرمانان ملی ما در عرصه های مختلف هم نمی پردازند، گفت: مشکلی که عرض کردم ناظر به همه موارد است. من به یک وجه درونی اش اشاره کردم اما اگر به یک وجه کار تیمی و تشکیلاتی برسیم وضعیت بسیار پیچیده تری خواهیم داشت. وقتی حرکت های بزرگ به یک کار ماندگار و تاثیرگذار تبدیل شود انبوهی از افراد و تخصص ها را در کنار هم می خواهد و شرایط بسیار متفاوتی به نسبت یک نقاشی ثابت و تک قابی دارد. در آن حالت که می خواهد اثری متحرک برای پرده عریض سینما آماده شود نیازمند یک گروه بزرگ است.

وی توضیح داد: اگر آقای حسن روح الامین می تواند در تنهایی و خلوت خویش تعدادی از این آثار تاثیرگذار نقاشی را خلق کند، اما وقتی قرار است به یک حوزه هنریِ مجسمِ مصورِ متحرک با ویژگی های بسیار دیگر بپردازیم، باید انبوهی از هنرمندان کنار هم قرار بگیرند. متاسفانه ما کمتر به فرهنگ کار تیمی و تشکیلاتی بها داده ایم و در آموزش و فرهنگمان هم نبوده است خودش را نشان می دهد.

بشیر حسینی در پایان گفت: معتقدم قطعا چنین اتفاقات و حرکت هایی مولد است و بسیاری از جوانان و نوجوانان با دیدن چنین نمایشگاه و آثاری انگیزه پیدا می کنند. حتی بسیاری هنرمندانی که از این نمایشگاه بازدید می کنند تصورشان به چنان تصویر بدیع تر، جذاب تر و دل انگیزتری بدل می شود که ان‌شاءالله در آینده تاثیر آن را در آثارشان خواهیم دید.