علی عسکری گفت: سردار سلیمانی آنچه سیاست های راهبردی انقلاب بود را در منطقه محقق کرد و در نهایت سید شهدای مقاومت شد و زیر سایه امام حسین (ع) تلاش می کرد.

به گزارش مرور نیوز،  همایش علمی رسانه و مکتب شهید سلیمانی در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.

جبلی: مکتب سلیمانی هم جنگ است و هم صلح

بنا بر این گزارش، در این مراسم که فرزندان شهید همت، دستواره، فخری زاده و سلیمانی حضور داشتند، «پیمان جبلی» معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه(س) و شهادت سردار سلیمانی ، در سخنانی گفت: خدارا شکر می کنیم که در فضایی زندگی می کنیم که این بزرگمندان در آن زندگی کردند.

وی ادامه داد: اگر در داستان کربلا گریستیم، امروز سلیمانی را درک کردیم که به علمدار دوران تبدیل شد. خوشا به حال ما که سلیمانی را درک کردیم.

وی افزود: امروز یکسال است که دشمن سردار سلیمانی را از ما گرفته است و هر از چندی دشمن شایعه می کرد که ایشان شهید شده نگران می شدیم و تا او را نمی دیدیم، حالمان بهتر نمی شد.

جبلی ادامه داد: یکسال است که با نبود حاج قاسم اشکمان سرازیر می شود و امروز شمشیر شهید سلیمانی سهمگین تر از خود سردار است. مکتب سلیمانی یعنی شهامت و خطر پذیری و جهاد در مدیریت و درس چالش زدایی. مکتب سلیمانی هم جنگ است و هم صلح.

جبلی ادامه داد: این همایش آغازی است بر یک مسیر طولانی. در برگزاری این همایش ۸۲ چکیده به دبیرخانه ارسال شد و ۱۸ داور ۶۱ مقاله را بررسی کردند.

علی عسکری: زینب وار مرثیه شهادت و شجاعت سردار سلیمانی را گفتیم

در ادامه مراسم علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما طی سخنانی گفت: این اجلاس اجلاسی علمی برای تحقیق درباره سردار سلیمانی و مکتب شان است. دستاورد این تحقیق برای جوانان در آینده موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: وقتی خبر شهادت این سردار بزرگوار را شنیدم این آیه در ذهنم خطور کرد که «فَإِذا بَلَغنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمسِکوهُنَّ بِمَعروفٍ أَو فارِقوهُنَّ بِمَعروفٍ وَأَشهِدوا ذَوَی عَدلٍ مِنکُم وَأَقیمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ ۚ ذٰلِکُم یوعَظُ بِهِ مَن کانَ یُؤمِنُ بِاللَّهِ وَالیَومِ الآخِرِ ۚ وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًاو من یتق الله مخرجا» کسی که اهل تقوا باشد خدا درها را برای او می‌گشاید و سردار سلیمانی اهل تقوا بود. هم‌مومن بود و هم بر اساس ایمان خود عمل می کرد و خداوند راه را بر او گشود و به او رزقی بی پایان داد و کسی که تلاش می کرد ناشناخته باشد خداوند او را به مردم شناساند.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی مظهر ایمان و تقوا و توکل بود و یک عمر در مکتب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود و چه زمانی که در دفاع مقدس بود و چه وقتی که فرمانده نیروی قدس شد، اقدام راهبردی برای مقاومت اسلامی انجام داد.

وی در ادامه بیان داشت: آنچه سیاست های راهبردی انقلاب بود را در منطقه محقق کرد و در نهایت سید شهدای مقاومت شد و زیر سایه امام حسین (ع) تلاش می کرد.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: قبل از اعلام رسمی خبر تماس های بسیاری با منزلم گرفته شد و حاج آقا مجتبی بود که خبر شهادت سردار را دادند و همان لحظه به سازمان آمدیم و همه معاونین را صدا کردیم و بنا شد زینب وار مرثیه شهادت ایشان را بازگو کنیم. صداوسیما زینب وار در کنار خانواده ایشان مرثیه شهادت و شجاعت شان را گفتیم و امیدواریم خداوند قبول کند.

وی همچنین ادامه داد: ما از نگاه علمی تر به موضوع شخصیت سردار سلیمانی بپردازیم تا دستمایه ای برای تربیت نسل های آینده باشد و نکته کلیدی اینکه شهید سلیمانی یک کادر همه جانبه نظام و شخصیت چند ساحتی بود. او یک انسان چند بعدی بود.

علی عسکری افزود: شخصیت سردار سلیمانی دارای ۵ ساحت مهم بود. ساحت اول مومن ولایی و انقلابی بود و بیشتر روی این وجه ایشان تاکید می شود. او ایمان خالص و توکل و عرفان الهی داشت. کسی که می خواهد با قدرتی مثل آمریکا مبارزه کند باید مثل امام و رهبری کامل باشد و او یک عارف کامل در محضر خدا بود.

وی افزود: او تابع ولی فقیه و امام خمینی (ره) بود. در دین سیاست شناسی اداره حکومت این مرد آنچه مهم است اتصال ما به ولایت و حمایت از نظام است. در جایی سردار می‌گویند رهبر معظم انقلاب از اولیای الهی است و ما تابع ایشان هستیم.

وی ادامه داد: او به شدت انقلابی بود و با جاذبه ای که داشت جوانان را تربیت می کرد. ساحت دوم شخصیت ایشان نظامی امنیتی و جهادی است که جا دارد روی مؤلفه های این مورد هم کار کنیم. او فرمانده ای متفکر و نظریه پرداز جنگ در دفاع مقدس و منطقه بود و به طراحی های خاص برای ملت های منطقه اقدام کرد. او طراحی عملیات در برابر اشغال گران آمریکا و صهیونیسم در منطقه و سامان دهنده عراق و سایر کشورها در مقابل دشمن و همچنین ریشه کن کننده داعش بود.

وی با بیان ساحت سوم شهید سلیمانی گفت: او انسانی سیاسی بود و دیپلماسی انقلابی را می شناخت و در راه امام و رهبری حرکت می کرد. او دارای توانمندی تحلیلی از فرایند استعمار و فتنه های آمریکا در منطقه بود. دارای توان راهبردی سیاسی امنیتی در نظام سلطه داشت و فرایند رویارویی نظامی در منطقه را داشت و هم مبارزه را می دانست و هم اینکه در لحظه منافع ملت ها را می شناخت.

رئیس سازمان صداوسیما بیان داشت: او طراحی برای نفوذ در شخصیت ها داشت. به ویژه اینکه بعد از فرایند جنگ دیدیم آمریکایی ها آنچه که در میدان مبارزه نتوانستند کسب کنند در میدان سعی کردند این را جبران کنند و این ناشی از هوشمندی سردار سلیمانی بود که نگذاشت آمریکایی ها در عراق و سوریه و لبنان کارشان را از نظر سیاسی انجام دهند.

وی با بیان ساحت چهارم سردار سلیمانی گفت: ساحت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی ساحت چهارم است.  وقتی کشوری مشکل اقتصادی دارد سایر ملت ها سعی دارند تا فقر و گرسنگی را ترویج کنند و این بصیرت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی می خواهد. در اینجا هم او بصیرت فوق العاده ای در برابر دشمن داشت. با ایجاد مراودات اقتصادی بین کشورهای اسلامی مدبرانه عمل کرد.مشورت و کمک در زمینه پیشرفت اقتصادی برای تامین زندگی‌مردم داشت.

وی ساحت پنجم سردار سلیمانی را فرهنگی هویتی و رسانه ای دانست و گفت: او ذاتا انسان فرهنگی بود و هنر و حماسه و رسانه را می شناخت. او توانایی کار فرهنگی با جوانان را داشت. توانایی تربیت نیروهای جهادی را نیز داشت. هویت بخشی برای جبهه مقاومت از دستاوردهای ایشان بود.

وی در ادامه عنوان داشت: هوشمندی وجود ایشان تجمیع کننده پنج ساحت بود. امیدواریم  روزی را ببینیم که آمریکای جنایت کار از منطقه پاک شود.