رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان با مطلوب دانستن اقدامات پیش بینی شده برای برگزاری جشنواره فیلم فجر، بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و موفقیت جشنواره فجر در این زمینه را مقدمه رونق سینما دانست.

به گزارش مرور نیوز، غلامرضا موسوی رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان در مورد اکران محدود در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در شرایط کرونایی حاکم بر کشور گفت: من فکر می کنم که اکران این دوره جشنواره فجر با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی، اقدامی بسیار به موقع و خوب است. خیلی از دوستان ما فراموش کرده اند که جشنواره کن حتی آثار را داوری هم نکرد و صرفا اعلام کرد که آثار راه یافته می توانند «نشان کن» را به معنای حضور در این دوره استفاده کنند. بنابراین اگر جشنواره فجر تنها با داوری آثار برگزار می شد باز هم یک گام جلوتر از کن بود. اما عده ای، مسئولان را به باد انتقاد گرفتند. به خصوص اینکه گفته شده بود احتمال دارد فیلمها صرفا داوری شده و اکرانی نداشته باشند. عده زیادی از دوستان گله کرده بودند و معتقد بودند این دیگر جشنواره نیست! اما با شرایط فعلی، جشنواره شکل کامل و واقعی تر خود را هم پیدا کرده است. بعد که اعلام شد در صورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، آثار کاندیدا شده برای اهالی رسانه و منتقدان اکران خواهد شد، بازهم انتقادها ادامه یافت.

وی افزود: الان که زمینه اکران عمومی آثار هم فراهم شده و خوشبختانه هم اهالی رسانه و هم مردم می توانند فیلم ها را ببینند؛ لابد بهانه بعدی این است که احتمالا بعضی از افراد آسیب می بینند! خب، هر وقت رستوران ها بسته شد، سینما را هم ببندند. اما این می بینیم که همه بازارها، پاساژها، رستوران ها و کافی شاپ‌ها باز هستند و به طور طبیعی افرادی که به اماکنی همچون رستورانها مراجعه می کنند به ناچار باید ماسک خود را بردارند تا بتوانند غذایشان را میل کنند اما در سینما برداشتن ماسک الزامی نیست و می توان با رعایت بیشتر شرایط بهداشتی به تماشای فیلم نشست.

حالا جشنواره جشنواره شده است!

این تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران ادامه داد: به هرحال تدابیر آقای طباطبائی نژاد، اقدامات خوبی در راستای برگزاری جشنواره است. حتی وزارت بهداشت هم شرایط جدیدی را تعیین کرده که نه تنها همچون پروتکل های قبلی که حضور پنجاه درصد ظرفیت در سینما مورد قبول بود، بلکه سینماها مجاز به پذیرش تنها 30 درصد ظرفیت خود هستند. خوشبختانه با برگزاری جشنواره به این شیوه، بر خلاف نظر اکثریتی که نگران بودند که جشنواره بدون هنرمندان و مردم جشنواره نیست، حالا جشنواره شده است!

وی با اشاره به اینکه بلیت های جشنواره تنها از طریق مرکز سمفا فروخته می شود اظهار داشت: این کار هم به این معنی است که ظرفیت هر سالن را با دقت از مرکز کنترل خواهند کرد و بلیت حضوری و بیش از ظرفیت تعیین شده فروخته نمی شود. بنابراین حتی اگر فیلمی مورد توجه قرار بگیرد، فروش بلیتش نمی تواند افزایش بیابد.

غلامرضا موسوی در پاسخ به این نکته که در رویدادهایی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران و یا رویدادهای فرهنگی و هنری دیگری که اخیرا برگزار شده، دیده شده است که بعضی از موارد تعیین شده در پروتکل ها اعم از استفاده از تب سنج، پرهیز از ازدحام و ضد عفونی سالن ها و ... رعایت نمی شود و حتی برخی از مهمانان اعم از هنرمندان یا اصحاب رسانه و یا مردم، چندان پایبند به رعایت پروتکل های بهداشتی نسیتند گفت: شکی نیست که در سینما اصول بهداشتی باید رعایت شود و قطعا دبیر جشنواره به آنها گفته که باید سالن ها امکاناتی داشته باشند و اقدامات لازم را انجام دهند اما اینجا هم مانند سایر بخش های جامعه است. همانطور که منع تردد از ساعت 21 را وضع کرده اند تا کسی به خانه دیگران نرود ولی عده ای می روند، بنابراین در سینماها هم عده ای هستند که رعایت نمی کنند و اینها همانهایی هسند که در کافی شاپ ها هم رعایت نمی کنند یا مهمانی هم می روند ویا هزار کار دیگر هم انجام می دهند.

با افراد متخلف باید برخورد کرد

وی تاکید کرد: اما در این شرایط پیش بینی شده، قطعا افرادی که رعایت می کنند دچار مشکل نخواهند شد. با کاهش ظرفیت قابل پذیرش سینماها و کنترل فروش بلیت از طریق سمفا که در این میان از اهمیت برخوردار است، بازار سیاهی نمی تواند شکل بگیرد و سینماها هم امکان فروش بلیت حضوری ندارند. البته همه این اقدامات شده است ولی اگر احیانا اشخاصی باشند که به دلیل رفاقت با مدیر یک سینما، بدون بلیت به داخل سالن رفتند و ظرفیت 30 درصدی کمی بیشتر شد، بی قانونی اجتناب ناپذیری است که متاسفانه وجود دارد و حتما باید با این افراد برخورد قانونی کرد.

رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان با تاکید بر اینکه باید از مدیران سینما به شدت درخواست کرد که پروتکل ها را رعایت کنند گفت: مردم هم باید، اگر سینمایی این شیوه نامه ها را رعایت نکرد حتما با دفتر جشنواره تماس بگیرند و از آن سینما شکایت کنند تا شرایط به درستی شکل بگیرد.

غلامرضا موسوی در پایان اظهار داشت: به هرحال، برگزاری این جشنواره می تواند مقدمه ای برای یک تعطیلی دیگر یا رونق دوباره سینما بعد از یک سال که اهالی سینما با مشکل روبرو بودند باشد و مردم علاقمند و عاشق سینما هم نیاز دارند که بهانه ای بیابند تا با حفظ شیوه نامه ها در سالن ها یکدیگر را دوباره ملاقات کنند.