کشور ایران میزبان نخستین برنامه‌های سال نامگذاری‌شده به‌نام مستندساز فرانسوی خواهد بود که در خارج از زادگاهش برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، 24 ژانویه‌ی آینده، در شهرداری پاریس اعلام خواهد شد که سال 2017 به‌نام ژان روش (قوش در تلفظ فرانسوی) پدر سینمای مستند فرانسه و جهان، در صدمین سال تولد و 20 سال پس از درگذشتش، نامگذاری شده است.

بنا بر این نامگذاری، در این سال در سراسر فرانسه و کشورهایی دیگر، سلسله جشن‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی برگزار خواهد شد.

در این میان، نخستین برنامه‌ی خارج از فرانسه، به‌همت مؤسسه‌ی تصویر سال، در ایران و تهران برگزار خواهد شد.

مینا راد - فیلمساز، رییس انجمن دوستی فرهنگ‌ها و عضو بنیاد ژان روش - که این پیشنهاد را مطرح و اجرایی کرده، همچنین در حال ساخت فیلمی درباره‌ی این مستندساز بنام و جریان‌ساز است که چهره‌هایی از ایران هم در آن درباره این مستندساز شهیر سخن گفته‌اند. ژان روش در سال 1350 چند سفر نیز به ایران داشته و فیلم مستندی درباره‌ی اصفهان ساخته است.

همچنین لوح افتخاری عضویت بنیاد ژان روش تاکنون به سه فعال سینمایی ایران تعلق گرفته است: احمد الستی که در سال 1982 شاگرد ژان قوش بوده است، مهرداد اسکویی که در فستیوال ژان قوش در پاریس برنده‌ی جایزه شده است و سیف‌الله صمدیان، مدیر جشن تصویر سال که نخستین برنامه از سلسله جشن‌های بین‌المللی خارج از فرانسه‌ی سال ژان روش را میزبانی خواهد کرد.

این لوح‌ها با امضای همسر ژان روش (به‌عنوان رییس بنیاد) و رییسان نهادهای سینماتک فرانسه و یونسکو (به‌عنوان حامی برنامه‌های سال ژان روش در جهان) به چهره‌های منتخبی از سینمای جهان اعطا می‌شود. لوح‌های عضویت افتخاری اسکویی و الستی، شامگاه 22 آذرماه جاری در جریان نشست نقد و بررسی فیلم «رؤیاهای دم صبح»اسکویی در موزه سینما، توسط مینا راد، به‌نمایندگی از بنیاد ژان روش، اعطا شد. صمدیان به‌دلیل حضور در جشنواره ابوظبی در این مراسم حضور نداشت که اعلام شد لوح عضویت افتخاری‌اش به نماینده مؤسسه تصویر سال تخویل داده خواهد شد.