برنامه «صدای فرهنگ» به کارگردانی و تهیه کنندگی ابوالفضل توکلی از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه مستند ابوالفضل توکلی تهیه کننده و کارگردان مجموعه مستندهای «صدا و دوبله» درباره  مستند پرتره جدید خود گفت: ۲ سال پیش بود که مراسم بزرگداشتی برای استاد فرهنگ جولایی و بهروز رضوی در کرج گرفته بودند که بنده هم به نمایندگی از شبکه مستند در آن حضور داشتم. بزرگانی در آن مراسم بودند و در مورد ابعاد شخصیتی آقای جولایی صحبت کردند که من فهمیدم ایشان فقط یک تهیه‌کننده رادیو نبوده است بلکه بسیار اثرگذار و به اعتقاد بنده در جریان تولید برنامه‌های رادیویی بسیار فرهنگ‌ساز بوده است.

وی افزود: در فصل دوم مجموعه مستندهای پیشکسوتان صدا و دوبله با مدیر تولید شبکه مشورت کردم و پیشنهاد ساخت مستندی از آقای جولایی را دادم که مورد قبول قرار گرفت. ایشان یکی از تهیه‌کنندگان شاخص و اثرگذار رادیو بوده و از جمله کارهای ماندگار او می‌توان به «صبح جمعه با شما» اشاره کرد.

این کارگردان با اشاره به آشنایی خود با فرهنگ جولایی گفت: اولین فیلمی که از این مجموعه ساخته‌ام، مستند «روزگار بهروز» بود که پرتره‌ای از استاد بهروز رضوی است؛ خاطرم هست روزی که در کرج مشغول تصویربرداری از ایشان بودم، مشغول ضبط برنامه‌ای به نام «یکشنبه سبز» بودند که از قضا تهیه‌کننده‌اش آقای فرهنگ جولایی بود. همانجا ایشان در جریان تولید این فیلم قرار گرفتند و در مراسم رونمایی مستند پرتره بهروز رضوی نیز حضور داشتند. وقتی پیشنهاد تولید فیلمی درباره خودشان را به ایشان دادم، استقبال کردند و پذیرفتند که در خدمت‌شان باشیم.

توکلی با اشاره به فعالیت‌ها و اثرگذاری خاص این چهره رادیویی گفت:‌ یکی از کارهایی که آقای جولایی در رادیو انجام داده و فرهنگ‌ساز بوده این است که برای اولین بار مجوز پخش ترانه‌های شادروان محمد نوری را برای پخش در رادیو می‌گیرد. این اقدام بسیار اثرگذار بوده است. هم‌چنین در کنار ساخت برنامه‌های رادیویی، موضوعاتی را درباره محیط زیست پیگیری می‌کردند. یکی از بزرگترین دستاوردهای پیگیری ایشان این است که موفق می‌شوند باغ سیب کرج که قرار بوده به فروش برسد را ثبت ملی می‌کند.

وی با اشاره به روند تولید این مستند گفت: اولین روز فیلمبرداری خود را در راه آهن کرج انجام دادیم؛ این محله همان‌جایی است که ایشان در آن بزرگ شدند.  پدر ایشان مامور شهربانی آن دوران در راه آهن بوده و به همین دلیل در آنجا زندگی می‌کرده است. همچنین در رادیو ارگ و مراسمی که با حضور ایشان در کرج برگزار شد، فیلمبرداری کردیم. به منزل ایشان هم رفتیم و تصویر گرفتیم و حتی به باغ سیب کرج هم رفتیم. این فیلمبرداری یکی دو جلسه دیگر ادامه خواهد داشت. وقتی به رادیو ارگ برای تصویربرداری رفتیم، قدیمی‌ترها بسیار خوشحال شدند که ایشان پس از چندین سال به آنجا بازگشته است. آنجا بود که فهمیدم ایشان چه محبوبیتی در نزد همکاران خود داشته است.

این تهیه کننده گفت: از جمله نکات قابل توجه  کارنامه ایشان همکاری با چهره های مهم موسیقی  مثل ناصر چشم آذر و بابک بیات است،  چشم آذر تیتراز برنامه «خانه و خانواده» و بابک بیات آرم برنامه «یکشنبه سبز» را ساخته اند. روابط عمومی رادیو به مدیریت آقای صدر همکاری برای خوبی برای هماهنگی تصویربرداری در رادیو با گروه ما انجام داد. این موضوع کمک کرد تا بتوانیم تصاویر بهتر و مناسب‌تری را ضبط کنیم.

برنامه صدای فرهنگ از تولیدات جدید شبکه مستند پنجشنبه ۱۲ فروردین ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می شود و بازپخش آن روز بعد ۱۳ فروردین ساعت ۱۰:۳۰ خواهد بود.