وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین 65 درصد همسرآزاری‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها، 25 درصد قتل‌های عمد و 23 درصد خشونت‌ها با اعتیاد نسبت دارند و منشأ آنها اعتیاد است.

به گزارش مرور نیوز، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره یاریگران زندگی با اشاره به رویکردهای مختلف در مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: سه رویکرد در این مسیر داریم که شامل رویکرد انتظامی- امنیتی، پزشکی - درمانی و پیشگیری و بهداشتی است که طبعاً هر سه مورد مهم هستند.

وی ادامه داد: در بخش اول، اینکه مبارزه با مواد مخدر از بحث یک سازمان و یا چند نهاد مربوط به مسئولیت فراگیر ا جتماعی شود؛ چرا که ما کمتر مسائلی را از آسیب اجتماعی داریم که به اندازه مواد مخدر چند وجهی باشد و این چند وجهی بودن، عمق مسئله را بسیار وسیع می‌کند.

وی با اشاره به گستره وسیع آسیب مواد مخدر بر ارکان مختلف جامعه، خاطرنشان کرد: از لحاظ گستره جمعیت وقتی 2 میلیون و 600 هزار نفر یا کمتر و بیشتر در فضای مواد مخدر تعریف می‌شوند، معنای آن این است که 8 تا 10 میلیون نفر از جامعه به نوعی با بحث و موضوع مواد مخدر درگیر هستند؛ ضمن اینکه عوارض جسمی و روحی نیز به دنبال دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیامدهای دیگر مواد مخدر بر ارکان جامعه، ابراز داشت: وقتی در حوزه جمعی به این موضوع نگاه می‌کنیم، پیامدهای آن بسیار وسیع است. در عوارض اقتصادی در قالب اقتصاد خرد وقتی می‌بینیم نقشی که مواد مخدر در سبد هزینه‌های خانوار داشته آن را بالا می‌برد و نیز تأثیر آن بر بیکاری و معیشت خانوار و همچنین در حوزه اقتصاد خرد که با این موضوع درگیر هستیم. در اقتصاد کلان نیز دامنه وسیعی دارد.

صالحی با اشاره به تأثیرگذاری مواد مخدر در نرخ بهره‌وری، متذکر شد: این موضوع در نرخ بهره‌وری تأثیر می‌گذارد و عملاً شاهد هستیم که نیروی شاغل مصرف‌کننده مواد مخدر بهره‌وری پائین‌تری دارد.

وی با اشاره به تأثیر مواد مخدر در اقتصاد جهانی، یادآور شد: تأثیر مواد مخدر بر اقتصاد جهانی قابل توجه بوده و بر روند پولشویی در جهان از جمله کشور ما نیز مؤثر بوده؛ به نحوی که در بحث مواد مخدر می‌چرخد و تأثیر آن در مجموع تولید ناخالص ملی وجود دارد؛ مثلاً اینکه در آمریکا 50 میلیارد دلار طی چند سال در فضای اقتصاد موارد مخدر می‌چرخد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأثیرات مواد مخدر و پیامدهای منفی آن در حوزه‌های مختلف اجتماعی، تأکید کرد: تأثیر اعتیاد در حوزه‌های اجتماعی به ثروت‌های کوچک اشاره می‌شود و اینکه 40 درصد نقش اعتیاد را در این موضوع مشاهده می‌کنیم.

صالحی اضافه کرد: همچنین 65 درصد همسرآزاری‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها، 25 درصد قتل‌های عمد و 23 درصد خشونت‌ها با اعتیاد نسبت دارند و منشأ آنها اعتیاد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیش از 50 درصد طلاق‌ها به حوزه اعتیاد مرتبط است، تصریح کرد: مقابله با اعتیاد باید از مقابله یک دستگاه به یک موضوع فردی و اجتماعی تبدیل شود.

صالحی با تأکید بر اینکه مقابله با اعتیاد و مواد مخدر باید به یک باور ملی تبدیل شود، افزود: رویکرد پیشگیری اجتماعی از اعتیاد عوامل مختلفی دخیل هستند که این عوامل شامل اعتیاد ذهنی و معرفتی، احساسی و انگیزشی و اجتماعی است و پیشگیری هر سه این حوزه‌ها را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به وجود اطلاعات غلط در حوزه مواد مخدر در جامعه، یادآور شد: باید گزاره‌های غلط را بزدائیم؛ مانند اینکه با یک یا چند بار آدم معتاد نمی‌شود.