انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با انتشار پستی از نصب سنگ مزار ناهید سالیانی پس از ۷ ماه خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با انتشار پستی در حساب رسمی خود نوشت: «طبق اعلان قبلی خانواده محترم زنده یاد استاد ناهید سالیانی ، مجسمه ساز و پیکر تراش نام آور، طرحی که از قبل توسط این هنرمند گرانمایه برای سنگ مزارش طراحی شده بود پس از اجرای نهایی در روز چهارشنبه یکم اردیبهشت ماه سال جاری در آرامگاه این بانوی هنرمند در شهرستان انزلی نصب شد.

ضمن سپاس از هنرمندان، همراهان و دوستداران ایشان، به اطلاع می‌رساند از آنجا که در شرایط کنونی و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بنا به خواست خانواده، مراسمی برای حضور و گردهمایی بر مزار زنده یاد ناهید سالیانی برگزار نشد، لذا پس از بهبود شرایط مراسم یادبود و نکوداشت آن بانوی فرهیخته با همراهی خانواده ایشان و انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران در شرایط مساعد در تهران (خانه هنرمندان ایران) برگزار خواهد شد.»

پیشتر وکیل خانواده ناهید سالیانی با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحاتی را درباره دلیل نصب نشدن سنگ مزار این هنرمند پس از گذشت حدود هفت ماه از درگذشتش ارائه داده بود.

در آن اطلاعیه ذکر شده بود که شادروان سالیانی سنگ قبر خود و پدر مرحومش شامل دو قطعۀ عمودی و افقی را پیش از مرگ طراحی کرده بود. قطعه عمودی که حاوی نام هر دو آنهاست را فرزند ارشد او سفارش داد که در زمانی کوتاه آماده شد. اما طرح قطعۀ افقی به شکل دلخواه از کار درنیامد و تمامی این روند، موجب تأخیر در تهیه و نصب سنگ مزار شد. توصیه برخی از بزرگان نیز که نصب سنگ قبر در اقلیم‌های بارانی (مانند شهر انزلی) به منظور نشست کافی خاک پس از زمان مناسب باید انجام پذیرد، مزید بر علت شد.

ناهید سالیانی، هنرمند و مجسمه ساز و پیکرتراش نواندیش، در ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ در سن ۸۴ سالگی بر اثر بیماری درگذشت. در اجرای وصیتی که کرده بود پیکر او به زادگاهش، شهر انزلی، انتقال یافت و در کنار مزار پدرش به خاک سپرده شد.

ناهید سالیانی