گنبد مرمت شده حضرت امیرمومنان علی (ع) در شهر نجف اشرف بعد از ظهر امروز شنبه، همزمان با سالروز میلاد با برکت پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) و به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق با برپایی آیین ویژه معنوی، رونمایی شد.

به گزارش مرور نیوز،  در این مراسم که درحرم مطهر علوی برگزار شد، نماینده ولی فقیه در عراق، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشورمان ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، مدیران ستاد بازسازی عتبات عالیات ، رییس تولیت آستان مطهر علوی و مقامات محلی استان نجف و جمع زیادی از مردم حضور داشتند.
این مراسم با تلاوت آیات از کلام الله مجید و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و همچنین قیام حاضران به مدت یک دقیقه به احترام شهدای جنگ علیه تروریست های تکفیری و از جمله الحشدالشعبی ، آغاز شد.
در این مراسم دست اندرکاران اجرای پروژه در سخنانی برای حضار جزییاتی از کار در این پروژه را ارائه کردند. 
طرح مرمت گنبد مطهر با همت استادان، معماران و هنرمندان ایرانی در ستاد بازسازی عتبات عالیات و همکاری و مشارکت تولیت آستان مطهر علوی انجام شده است.
براساس این گزارش، گنبد حرم مطهر امام علی(علیه السلام) علاوه بر ویژگی های خاص معنوی، از نظر دانش معماری، به اعتقاد کارشناسان این رشته، نیز یک اثر کم ‌نظیر محسوب می‌شود که محیطی برابر 51.5 متر و ارتفاعی برابر 5. 4 متر دارد.
پروژه ترمیم خشت های گنبد مطهر یکی از بزرگترین و مهم ترین پروژه های آستان علوی طی یک سال گذشته است و در آن 105 کیلوگرم طلای 24 عیار به کار رفته و در هر خشت 15 تا 20 گرم طلا استفاده شده است.
تعداد رج‌ها (دورهای قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشت ها 9 هزار و 658 قطعه است.
با گذشت قرن‌ها از ساخت این گنبد، ورقه‌ های مسی خشت‌ها و روکش طلای آن براثر عوامل مختلف دچار فرسایش و تخریب شده بود، از این رو تولیت حرم مطهر امیر المومنین (علیه السلام) مسئولیت پروژه ترمیم خشت‌ها را به ستاد بازسازی عتبات عالیات واگذار کرد.
یکی دیگر از اقداماتی که در اجرای این پروژه صورت گرفته ،بازسازی تاج تاریخی گنبد و نصب مجدد آن است. پنجه و خورشید، با الگو قرار گرفتن از عکسی قدیمی توسط مهندسان ستاد بازسازی عتبات طراحی و در تهران ساخته شد.
این تاج طلایی که از نمادهای بجا مانده از عصر نادری می‌باشد، شامل یک دست به نشانه‌ پنج تن آل عبا و چهارده شعاع نور به نشانه‌ چهارده معصوم(علیهم السلام) است.
در کف این دست ، آیه مبارکه «یدالله فوق ایدیهم» نیز حک شده است.
براساس این گزارش، بعد از 300 سال این اولین مرمت گسترده گنبد مطهر علوی به شمار می رود که با همکاری دو طرف عراقی و ایرانی انجام شده است.