یک هنرمند گرافیست، اصلی ترین وظیفه هنرمندان در احقاق حق مظلومان جهان من جمله کشور فلسطین را دفاع از مظلوم و تولید آثاری تاثیرگذار در نشان دادن حقایق دانست.

به گزارش مرور نیوز، حامد مغروری، هنرمند گرافیست کشورمان در آستانه روز قدس و برگزاری اختتامیه مسابقه بین‌المللی « فلسطین تنها نیست »  ابتدا درباره ارزیابی‌اش از برگزاری این مسابقه بین‌المللی و در عین حال مسئولیت هنرمندان در برابر مظلومان جهان به ویژه فلسطین و قدس شریف خاطرنشان کرد: موضوع فلسطین کلا هرچقدر کار شود به همان اندازه هم دیده می‌شود. به نظر من اساسا حال و هوای رسانه همین است که اینگونه اتفاقات را پوشش بدهد؛ بنابراین وظیفه هنرمندان هم پرداختن به پیرامون این اتفاقات است؛ چراکه حقیقتا آثار در رسانه‌ها آنقدر دست به دست می‌چرخد تا دیده شود و تاثیر خودش را بگذارد، به خصوص اگر اثری از ته دل کار شده باشد تاثیرگذارتر خواهد بود.

این مدرس دانشگاه در عین حال افزود: در حوزه هنر پرداختن به موضوع فلسطین، درواقع یک تیر در قلب دشمن در جنگ نرم است، بالاخره در این حوزه دشمن هم کار می‌کند و حتما باید دفاع‌ها و پاسخ‌هایی بشنود به همین خاطر به اعتقاد من همیشه جلوه حق علیه باطل است و مطمنا حق بر باطل پیروز خواهد شد. انشالله در مورد فلسطین این اتفاق بزودی بیفتد و شیرینی‌اش بر دل هنرمندان باشد.

او تاکید کرد: ما هنرمندان در هر حوزه‌ای یکی از وظایف اصلی‌مان دفاع از مظلوم است. دوستانی که در زمینه فلسطین معتقد هستند، همیشه منتظر چنین فراخوان‌هایی هستند تا بتوانند کاری کنند نه صرفا برای جایزه و دیده شدن خود و آثارشان، بلکه جریان آن حب و بغضی است که بوجود می‌آید و تنها کاری که از آنها برمی‌آید تولید آثاری تاثیرگذار است. صد در صد هنرمندان در پرداخت به چنین رویدادهایی با عشق کار می‌کنند، بنابراین نه فقط ظلم به فلسطین بلکه ظلم به اسلام برای هر مسمانی حائز اهمیت است  و وظیفه شرعی هر مسلمانی دفاع از اعتقاداتش است.

مغروری همچنین در ادامه درباره اینکه با توجه به موضوع فلسطین که جریان تازه‌ای نیست، دلیل استقبال هنرمندان ۶۶ کشور جهان از رویداد بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» چیست؟ گفت: به نظرم عمده‌ترین دلیل این اتفاق همین احساس وظیفه‌ای است که هنرمندان بر خود دیدند و این اتفاق افتاد، شاید چون چنین رویدادهایی در جهان کمتر اتفاق می‌افتد، منتظرند تا برای جایی آثارشان را با موضوع فلسطین بفرستند تا کارشان دیده شود و به نحوی حرفشان را به دنیا بزنند و در نهایت تاثیر خودش را بگذارد، بنابراین احساس وظیفه اصلی‌ترین دلیل این استقبال جهانی از سوی هنرمندان است و دوم همینطور که گفتم کمبود چنین رویداددهای است.

این هنرمند گرافیست در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی براینکه بخش پوستر در نشان دادن مظلومیت فلسطین چقدر می‌تواند درست و در عین حال موثر حرفش را به دنیا بزند؟ توضیح داد: پوستر یکی از سریع‌ترین گزینه ها در هنرهای تجسمی است که  می‌تواند نسبت به رویدادها عکس‌العمل نشان بدهد و با یک خوانش سریع جان مطلب را در کوتاه ترین زمان ادا کند. در صورتی که در کاریکاتور و کارتون می توان زمان بیشتری برای خوانش تصویری قرار داد و از این رو در حوزه اطلاع رسانی تصویری ابزار مناسبی است.

او در ادامه همین گفتگو پیشنهادش در زمینه نشر فرهنگ هنر مقاومت را اینگونه بیان کرد: راستش در حوزه نشر نمی‌دانم این قضیه را چطور می‌شود بهتر برگزار کرد، اما می‌دانم در این زمینه یک یا دو سایت بیشتر نداریم که آثار با کیفیت هنرمندان را در اختیار جامعه اسلامی قرار می دهند و این تعداد خیلی کم است. زمانی چنین آثاری می‌تواند تاثیرگذار باشد که به دست مردم برسد وگرنه دیدنش در جامعه هنری آنقدر دردی را دوا نمی‌کند. به نظرم اگر جایی باشد که همین آثار با کیفیت هنرمندان بارگذاری شوند و در اقصی‌نقاط جهان استفاده شوند و یا اینکه در قالب پلاکارد، پرچم و ... بدست مردم برسد بیشتر به درد  می خورد؛ چون به نظرم هرچه جایش را میان عامه مردم باز کند، موفق‌تر است تا اینکه صرفا در نمایشگاه‌ها مخاطب خاص داشته باشد.

او در ادامه، پیامش برای روز جهانی قدس را اینگونه خواند: از حال و اوضاع مشخص است که پیروزی نزدیک است . یکسری اتفاقات مثل فلسطین در زمان خودش مشخص می‌شوند. در موضوع فلسطین هم حق را تنها خدا و اولیای خدا می‌دانند، انشالله که خدا کمک کند تا بزودی پیروزی حق علیه باطل بزودی اتفاق بیفتد.

مغروری همچنین درباره آثار ارسالی‌اش به مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» و اینکه در خلق آثارش از چه تکنیک و محتوایی استفاده کرده است، توضیح کوتاهی داد و گفت: در طراحی آثار از تکنیک و محتواهای متفاوتی استفاده کردم. به هرحال هرآنچه هست و در این زمینه تولید شده، مطمئنا در کنار کارهای  بسیار خوب و هنرمندانه همکارانم بسیار ناچیز است و همین که توفیق حضور در این جمع و رویداد را داشتم برای این حقیر افتخار است.

این هنرمند گرافیست در پایان سخنانش ضمن تشکر از دستندرکاران برگزاری این رویداد بین‌المللی اظهار کرد: از همین جا دست آقای شجاعی طباطبایی را می‌بوسیم چون ما همه شاگرد ایشان هستیم. همچنین جا دارد یک خداقوت به ایشان و همه دستندرکاران این رویداد که همیشه پای کار هستند بگوییم، ان‌شاءالله که موفق باشند.

گفتنی است حامد مغروری از هنرمندان مطرح بخش طراحی پوستر و همچنین مدرس ورکشاپ های تخصصی نهضت مردمی پوستر انقلاب است. وی مدرس دانشگاه و همچنین مدرس کارگاه عملی طراحی پوستر است. مغروری عضو مجمع طراحان انقلاب اسلامی آیه است.