مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از ستاد برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر دیدن کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در حالی که دو هفته تا شروع به کار جشنواره سی‌و‌هشتم زمان باقی است، عصر روز چهارشنبه بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه ستاد برگزاری این رویداد میزبان کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بود.

او در جلسه‌ای با حضور دبیر و مدیران جشنواره حضور پیدا کرد و بعد از شنیدن توضیحات برگزارکنندگان جشنواره، نظرات خود را درباره این رویداد سینمایی بیان کرد.

محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره در ابتدای این جلسه به تاخیر یک‌ساله در برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اشاره کرد و گفت: «ما نخستین جشنواره و رویداد فرهنگی، هنری بودیم که به دلیل مسئله کرونا تصمیم به تعطیلی گرفتیم. این تصمیم در حالی بود که بسیاری از برنامه‌ها برای برگزاری جشنواره پیش رفته بود.»

او با اشاره به تمهیداتی که برای برگزاری این دوره از جشنواره اندیشیده شده است، گفت: «برای آنکه جشنواره امسال بتواند برگزار شود، برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم، از جمله اینکه بخش پر رفت‌و‌آمد و شلوغ بازار را از شکل فیزیکی به شکل مجازی تبدیل کردیم. امسال برای نخستین‌بار، بخش بازار جشنواره به شکل مجازی و در پلتفرمی امن که مورد استفاده جشنواره کن هم بود، برپا می‌شود.» او تاکید کرد: این تغییر، بخش قابل توجهی از تجمع‌ها را در جریان جشنواره از بین خواهد برد.

عسگرپور از تعطیل کردن بخش دارالفنون که یکی از بخش‌های پرطرفدار جشنواره بود، به دلیل کرونا خبر دارد و یادآور شد: «با وجود اینکه در نتیجه بخش دارالفنون جشنواره، فیلمسازانی هم به سینما معرفی می‌شدند و مهمانانی از کشور‌های مختلف به ایران می‌آمدند، به دلیل وضعیت کرونا مجبور به تعطیلی این بخش شدیم. همچنین کارگاه‌های جشنواره امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود.»

در ادامه عسگرپور تاکید کرد: از پیکره جشنواره، آنچه به شکل فیزیکی برگزار می‌شود، بخش نمایش فیلم است که آن هم مطابق با دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت خواهد بود. همچنین به قاعده باز بودن سالن سینما، مخاطبان می‌توانند از فیلم‌های جشنواره بهره‌مند شوند.

امیر اسفندیاری نیز در این نشست به موضوع نمایش فیلم‌ها برای مخاطبان اشاره کرد و گفت: «علاوه بر نمایش در فضای باز که در تراس پردیس چارسو و فضای سینما کانون خواهد بود، نمایش‌های داخل سالن پردیس چارسو به دلیل بلند بودن سقف این مجموعه، شرایط خوبی را برای مخاطبان به وجود می‌آورد. ضمن اینکه این مجموعه دارای سالنی با سقف بسیار بلند است که کاملا می‌تواند برای نمایش فیلم در شرایط کرونا مناسب باشد.»

او همچنین تاکید کرد مخاطبان جشنواره جهانی فیلم فجر، افرادی‌اند که به نوع خاصی از سینما علاقه دارند و همین نوع علاقه به سینما و نگاه‌شان موجب می‌شود، خواسته آنان هم از ما، رعایت بیشتر پروتکل‌ها و نمایش فیلم‌ها در شرایط کاملا استاندارد باشد.

در ادامه سخنان عسگرپور و اسفندیاری، جهانپور با یادآوری اینکه اهمیت برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی و هنری در دوران کرونا البته با رعایت اصول و قواعد بر کسی پوشیده نیست، گفت: «امروز دیگر همه به این نتیجه رسیده‌اند که برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد و تعطیل کردن آن‌ها راه حل نیست. حالا باید به نوعی از برنامه ریزی رسید که براساس آن هم اصول و قواعد رعایت شوند تا مشکلی برای کسی به وجود نیاید و رویداد فرهنگی هم برپا شود.»

او تاکید کرد رویداد‌های فرهنگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند تاثیر مثبت در فضای اجتماعی نیز ایفا کنند.

در ادامه این جلسه عسگرپور که سابقه سال‌ها فعالیت در زمینه امور صنفی را دارد، دغدغه‌ای جدی را در مورد هنرمندان با مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت مطرح کرد. او با اشاره به هنرمندانی که به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، یادآور شد: «در یک سال و اندی که از ورود کرونا به ایران می‌گذرد یکی از گروه‌هایی که به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند هنرمندان هستند. از وضعیت معیشیت آنان تا شرایط کاری و درگذشتگانی که سینما و جامعه هنری را داغدار کرده‌اند. تاکنون چهره‌های شاخصی را در این عرصه از دست داده‌ایم.»

او ادامه داد: «اگر فرض کنیم افرادی که پشت صحنه هستند همواره می‌توانند ماسک بگذارد، اما به طور مشخص گروه بازیگران در دو مرحله گریم که مجبور هستند ماسک را از صورت بردارند و همچنین وقتی در مقابل دوربین قرار می‌گیرند کاملا در معرض کرونا هستند. درخواست ما از وزارت بهداشت این است که به وضعیت این گروه رسیدگی شود. چون از یک سو واقعا نمی‌توان تولیدات را تعطیل کرد، زیرا خود این تعطیل کردن تبعات بسیاری به همراه دارد و از سوی دیگر کار کردن در چنین شرایط بسیار پرخطر است.»

پس از صحبت‌های عسگرپور برای توضیحات بیشتر در مورد دشواری‌های کار هنرمندان در روز‌های کرونا رضا کیانیان که خود سرصحنه فیلمبرداری بود در تماس تصویری دغدغه‌های خود و گروه سینماگران را با کیانوش جهانپور در میان گذاشت، و جهانپور ابراز امیدواری کرد شرایطی برای بررسی دقیق‌تر این وضعیت فراهم شود.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.