نویسنده کتاب «حمایت از حقوق کودکان در اسناد سازمان ملل متحد» معتقد است جنایات روزهای اخیر اسرائیل علیــه مردم فلسطین و بخصوص کودکان فلسطینی در کانون توجهات جهانی قرار دارد.

به گزارش مرور نیوز، کتاب «حمایت از حقوق کودکان در اسناد سازمان ملل متحد» نوشته محمدمهدی سیدناصری مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین الملل به انضمام کنوانسیون حمایت از حقوق کودک سازمان ملل متحد، از سوی کتاب های متمم واحد حقوق و روابط بین الملل موسسه نشر و تحقیقات ذکر منتشر و روانه بازار نشرکشور شده است .

این کتاب علاوه بر مقدمه، شامل فصولی مانند «تعریف و مفهوم کودک»، «سابقه تاریخی حمایت از حقوق کودک»، «اقدامات سازمان ملل متحد در حمایت از کودکان» و «متن کامل کنوانسیون حقوق کودک» است.

حقوق کودک بخشی از موضوعات حقوق بشری است که نیاز به حمایت جدی از سوی جامعه بین‌المللی دارد. با توجه به ضرورت توجه به مباحث حقوق کودک در سطح جامعه، کتاب حاضر به بررسی نکاتی پیرامون حقوق کودک می‌پردازد که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان «کنوانسیون حقوق کودک» در سال ۱۹۸۹ میلادی به تصویب رسیده است.

بر همین اساس و با توجه به اینکه کودکان در زمره قربانیان حملات غاصبانه رژیم صهونیستی به غزه هستند با این پژوهشگر  مصاحبه ای انجام داده ایم.

سید ناصری در پاسخ به این سوال که آیا در معاهدات بین المللی به صراحت در مورد حقوق کودک سخن گفته شده است و آیا جامعه جهانی به جنایات رژیم صهیونیستی توجهی دارد، گفت: همانطور که می دانیم، حمایت از حقوق کودکان در معاهدات و پیمان نامه های بین‌المللی بسیاری منجمله کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد مصوب سال 1989  میلادی ( سال 1368 ه.ش) مورد تأکید قرار گرفته است، تحولات بین المللــی بیانگر آن است کــه جنایات اسرائیل در این چند روز اخیر علیــه مــردم فلسطین و بخصوص کودکان فلسطینی همچنان در کانون توجهات جهانی قرار دارد.

وی در ادامه در مورد اینکه واکنش جامعه جهانی به این جنایات چه بوده است گفت: رژیــم صهیونیســتی اسرائیل از زمــان تأسیس تاکنـون جنایات زیادی را در سرزمین های اشغالی فلسطین مرتکب شــده اسـت. این رژیم از ابتدای پیدایـش و حضـور در فلسـطین، در کنـار تمـام مسـائل نظامـی و خشونت های بکار گرفته در برابــر مسلمانان سرزمین های اشغالی، بــه صورت گسـترده بـه نقـض  فاحش حقـوق بشـر نیـز پافشـاری داشـته اسـت.

مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین الملل ادامه داد: رژیم اشغالگر اسـرائیل بارهـا و بارها بـه دلیـل نقـض حقـوق زنـان و کودکان در رتبـه نخسـت گـزارش حقـوق بشـری سـازمان ملـل متحد قـرار گرفتـه و در جایــگاه نخســت بزرگتریــن ناقــض حقــوق بشــر جهــان حضــور یافتــه اســت.

این نویسنده افزود: قطعنامه هایــی کــه علیــه اســرائیل در زمینــه نقــض حقــوق بشــر صــادر شــده اســت، سرشار از «درخواســت ها»، «محکومیت هــا»، «ابــراز نگرانی هــا» و «ابــراز تأســف ها» و همچنیــن دســتور بــه پایــان دادن فــوری بــه نقــض حقــوق بشــر بــوده است ولی متاسفانه رژیم صهیونیستی کاملا به سادگی این معاهدات و پیمان نامه های بین المللی را زیر پا گداشته  که در این روزها  شاهدیم که چگونه بی رحمانه دست به  کشتار و آوارگی زنان و کودکان بسیاری در فلسطین اشغالی زده است.

محمدمهدی سیدناصری در پاسخ به اینکه با توجه به تحولات اخیر خاورمیانه و کشتار بی رحمانه کودکان فلسطینی توسط رژیم کودک کش صهیونیستی، چنین جنایاتی در کدام محافل قابل پیگیری است اظهار داشت: بدون تردید یکی از موارد رعایت حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه بین المللی، رعایت حقوق کودکان در خلال مخاصمات مسلحانه و مصون ماندن آنان از خطرات و بلایای ناشی از آن است. اصلی که امروزه افکار عمومی آن را تصدیق کرده و برای آن ضمانت‌های اجرایی قائل می‌شود. اگرچه نقض حقوق غیرنظامیان به ویژه حقوق کودک از چندین دهه قبل، یک جنایت بین المللی محسوب می‌شود، اما در حال حاضر علاوه بر ممنوعیت قراردادی و عرفی این حملات و قابل تعقیب بودن عامان آن بر پایه اسناد بین المللی موجود، محاکمی چون دیوان کیفری بین المللی نیز تأسیس شده‌اند تا براساس شمول صلاحیت خویش به این گونه جرایم رسیدگی کنند.