رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با اشاره به تغییرات فاحش شرایط کاری در پی شیوع بیماری کرونا از اقدامات انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در این دوران سخن گفت.

به گزارش مرور نیوز، فاطمه کرکه آبادی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در مورد شرایط کاری این صنف در دوران کرونا گفت: صنف ما هم مانند بسیاری از دیگر اصناف هنری از پاندمی کرونا آسیب جدی دید. تعطیلی بسیاری از صنایع، واحد های تولیدی و اصناف و در کنار آن تعطیلی فعالیت های فرهنگی از قبیل کنسرت ها، فعالیت های سینمایی و سالن های نمایش که به صورت بالفعل و بالقوه از مشتریان و سفارش دهندگان پروژه های گرافیک بودند باعث رکود و توقف فعالیت طراحان گرافیک شد و از طرفی افزایش بالای نرخ تورم، فعالیت در این حوزه و تامین هزینه های کاری را نیز مشکل کرد.

وی افزود: البته تولید اقلام ضروری و تعدادی از کسب و کارهای دیگر که نیاز به بسته بندی، تبلیغات و همینطور اطلاع رسانی در رسانه های مختلف دارند در جریان بود و حتی کار طراحی برای فضای مجازی هم رونق خاصی گرفت که ممکن است این شبهه را پیش بیاورد که فعالیت طراحان گرافیک از رونق برخوردار بوده اما واقعیت این است که فعالیت در این حوزه های جدید که به دلیل شرایط پیش آمده، دورکاری ها و نیاز جامعه به فضای مجازی روز به روز هم بیشتر می شود، نیازمند تغییرات وسیع در عادت ها و مهارت های طراحان گرافیک برای تامین نیاز بازار کار است. از طرفی حوزه هایی مانند طراحی یو آی، طراحی برای فضای دیجیتال و شبکه های اجتماعی و برگزاری کلاس های تخصصی مجازی، حوزه هایی تخصصی هستند که تنها فعالیت بخش معدودی از طراحان گرافیک را شامل می شود و اشتغال همه در آن ممکن نیست و البته برای ورود افراد جدید به این حوزه ها نیز نیاز به آموزش، فراگیری نرم افزار های جدید، آگاهی از قوانین حاکم بر عملکرد مخاطب در فضای مجازی و حتی شیوه های نوین بازاریابی دارد. البته که پاندمی کرونا کار در این حوزه ها را سرعت بخشید اما هنوز راه زیادی داریم که هم سفارش دهندگان و هم طراحان خود را با این شرایط تطبیق بدهند.  

رئیس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران به ضعف قانون کپی رایت در کشورمان اشاره کرد که ممکن است در شرایط کرونا طراحان را با مشکل بیشتری مواجه کند، او تاکید کرد که با توجه به اینکه سفارش کار و ارائه آن در حال حاضر در اکثر موارد به صورت مجازی است به همه طراحان توصیه می کنم که با بستن قرارداد واضح و روشن و بعد از تایید مشتری کار خود را پیش ببرند تا بتوانند در صورت بروز مشکل حقوق خود را پیگیری کنند.  

کرکه آبادی در پاسخ به این که صنف طراحان گرافیک ایران در زمینه مشکلات موجود چه کارهای حمایتی برای اعضایش انجام داده است گفت: ما از همان ابتدا سعی کردیم که به عنوان صنف فعالیت های خودمان را با شرایط همسان کنیم. اولین تصمیم این بود که نمایشگاه های پیش رو را که همواره به جهت معرفی انجمن و حرفه طراحی گرافیک برگزار می شود، کنسل نکرده و آنها را به صورت آنلاین نمایش دهیم و به این ترتیب حتی کسانی که در سال های گذشته نمی توانستند از نمایشگاه های انجمن دیدن کنند، موفق به دیدن آن شدند.

وی افزود: فعالیت دیگر ما برگزاری کمپینی با موضوع آگاهی رسانی درباره پاندمی کرونا بود که توسط اکثر طراحان همراهی و بازنشر شد و تاثیر خوبی در زمینه آگاهی رسانی پاندمی کرونا به عموم جامعه داشت، از دیگر فعالیت های انجمن برگزاری نشست های تخصصی با طراحان گرافیک مطرح ایران و دنیا بود که به صورت لایو در صفحه انجمن برگزار می شد و فرصت خوبی بود که طراحان جوان تر با نحوه کار یک فرد حرفه ای مخصوصا طراحان بین المللی آشنا شوند و همچنین از تغییر شرایط کاری آنها نیز با توجه به اینکه همه دنیا با موضوع کرونا درگیر هستند، آگاه شوند.

این گرافیست ادامه داد: یک شماره از مجله داخلی انجمن به نام «جهت اطلاع» را به موضوع کرونا و تاثیرات آن بر روی زندگی و کار طراحان گرافیک اختصاص دادیم و سعی کردیم که نظرات تعداد زیادی از اعضا را در آن انعکاس دهیم و به این شکل اعضای صنف را از اوضاع کاری همدیگر با خبر کنیم. همچنین با توجه به ادامه پاندمی کرونا در سال جدید هفته دیزاین سال ۱۴۰۰ به موضوع دیجیتال اختصاص داده شد تا فعالیت های جدید طراحان و رشد این بخش را به جامعه نشان بدهد که البته بنا به دلایلی نمایشگاه هفته دیزاین هنوز برگزار نشده و به زودی زمان برگزاری آن اعلام خواهد شد. 

فاطمه کرکه آبادی در پایان اظهار داشت: به غیر از این، رایزنی های مختلفی با سازمان ها و نهادهای مختلف که به نحوی با فعالیت طراحان گرافیک مرتبط هستند انجام دادیم و سعی کردیم که تسهیلاتی برای اعضا فراهم کنیم. به طور مثال یکی از مواردی که بارها پیگیر آن بوده ایم دریافت مجوز کار در منازل مسکونی است که باعث تقلیل بسیاری از هزینه های طراحان در این دوران خواهد شد و کمک شایانی به آنها خواهد کرد. امیدوارم که بتوانیم هر چه زودتر مصوبه ای از این موضوع در شورای شهر داشته و بخش بزرگی از نگرانی طراحان به جهت تامین هزینه های اجاره دفتر برطرف کنیم.